Retelele de cartier incep sa se organizeze pentru a intra pe piata legala a providerilor de Internet. Principalele lor arme in competitia cu operatorii consacrati sunt tarifele mici, viteza de navigare si service 24 de ore din 24

Piata romaneasca de profil este inca departe de a se compara cu Europa de Vest, dar exista si o parte buna - potentialul de dezvoltare este urias, iar asta inseamna afaceri profitabile. Un studiu realizat de Institutul European de Statistica, Eurostat a constatat ca suedezii sunt cei mai mari consumatori de Internet din UE, cu un grad de utilizare de 82%, in timp ce la celalalt capat al clasamentului se afla Polonia cu 30%, Ungaria cu 29% si Cipru cu 20%. Romania nu a intrat in top pentru ca nu face parte din UE si, in plus, numarul utilizatorilor este foarte mic.

Lumea virtuala

Potrivit datelor existente, sub 6 milioane de romani au accesat Internetul cel putin o data, dar de la luna la luna cresterea este de peste 10%. Majoritatea utilizatorilor cheltuiesc lunar intre 5 si 25 de dolari. Nevoia de acces de mare viteza la Internet va creste insa exponential, pe masura ce aplicatiile si continutul se dezvolta in favoarea utilizatorilor de banda larga de peste tot.

Ofertele variaza in functie de statutul clientului (persoana juridica, companie sau operator de Internet sau persoana fizica). Alte criterii de stabilire a pretului conexiunii la Internet sunt viteza de rulare, volumul de date transmis, tipul de retea si numarul de utilizatori.

Noii concurenti

Acestea fiind datele, s-a structurat o piata virtuala cat se poate de reala si dinamica, iar vechile retele de cartier nu puteau sta deoparte. Ele au aparut in urma cu trei-patru ani, in special in campusurile studentesti, ca apoi sa se intinda catre cartiere. Paienjenisul de fire a "unit", initial, cateva apartamente pentru ca anul trecut sa fie atins apogeul de dezvoltare - scari sau chiar blocuri.

Amploarea fenomenului a impus rapid noi solutii tehnice, iar asta nu s-a putut face decat intrandu-se in legalitate. Asistam astfel la consolidarea si organizarea vechilor retele in adevarati provideri de Internet. Unele dintre vechile retele au in prezent mii de abonati, iar transferurile de date se fac prin cabluri de fibra optica.

Daca pana nu de mult calitatea legaturii nu era o prioritate, administratorii de retea achizitioneaza acum aparatura performanta si de calitate. In acest fel pot sti in orice moment ce se intampla cu reteaua, timpul de reactie in caz de avarie fiind comparabil cu al providerilor consacrati. Potrivit distribuitorilor de echipamente, fostele retele de cartier incep sa constituie o categorie de clienti de baza pentru orice producator si distribuitor de echipamente de networking.

Au surprins prin seriozitatea lor si prin dinamism. Un avertisment clar la adresa "rechinilor" din domeniul furnizarii serviciilor de Internet. "Razboiul" se da pentru fiecare bloc si strada, iar nou-intratii in afacere nu au nicio retinere in a "ataca" fiefurile unor provideri consacrati pe piata.

Mai sunt insa cateva conditii pentru a avea succes in domeniu - trebuie sa creezi noi servicii, sa reduci cheltuielile de infrastructura si sa studiezi posibilitatea de implementare de noi tehnologii de mare capacitate pentru a asigura o dezvoltare continua.

Conectarea

Exista mai multe variante de abonament, ce se deosebesc prin viteza maxima de descarcare in retea, care include si traficul in retelele furnizorilor de servicii Internet, si prin cantitatea de date ce poate fi transferata la viteza maxima in reteaua externa. In cazul RDS, pentru un trafic lunar de 4 GB, clientul plateste un abonament de aproape 11 dolari. Pentru unul de 16 GB, tariful depaseste putin 22 de dolari.

Celalalt mare operator de pe piata, UPC-Astral, ofera mai multe variante de abonament, diferite in functie de viteza maxima a conexiunii, in timp ce traficul este nelimitat. Abonamentele pornesc de la 14,8 euro pentru o viteza maxima de descarcare de 512 kbps si o incarcare maxima de 128 kbps, 23,2 euro/1.024 kbps/ 192 kbps si 31,5 euro/ 1.536 kbps/192 kbps.

In ceea ce priveste retelele de cartier, abonamentele lunare pornesc de la 10-15 euro si ajung la 25 de euro. Multe firme ofera si servicii de telefonie prin Internet.


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.