In acest moment, suprafata alocata fiecarui angajat din spatiile de birouri din Bucuresti este in medie de 12 mp pe persoana. Birourile directoriale sunt insa mai mari. Tendinta constatata in ultimii ani, dupa cum afirma Adriana Neagu, consultant la DTZ Echinox, este de continua scadere. Micsorarea se datoreaza cresterii spatiilor de tip back-office sau call-center, din motive legate de costuri si din lipsa de spatii disponibile. Suprafata medie de birouri alocata fiecarui angajat este influentata de tipul de activitate desfasurata de firma in care lucreaza. Companiile de avocatura au nevoie de birouri individuale, cele de telecomunicatii au nevoie de spatiu deschis.

Functia si politica de extindere decid si ele spatiul rezervat fiecaruia. De asemenea, tipul de activitate desfasurat de fiecare angajat, nivelul chiriei/mp si oferta de spatii. Piata de birouri in orasele din tara este in faza incipienta, iar cererea e foarte mare. Cererea pe aceste piete este formata din companii locale sau filiale ale companiilor mari, cu sediul principal in Bucuresti, si care solicita in principal birouri individuale. Odata cu aparitia primelor cladiri moderne de birouri, cererea existenta a inceput sa migreze din spatiile de birouri provizorii amenajate in apartamente de bloc si vile catre noile cladiri aparute.

Spatiul de birou destinat angajatilor din tarile vecine (Ungaria, Bulgaria) si pentru cei din alte tari europene (Polonia, Austria, Cehia) sunt si mai mari si mai mici: Ungaria - 15 mp/persoana, Cehia - 12 mp/persoana, Polonia - 10 mp/persoana, Austria - 18 mp/persoana, Ucraina - 12 mp/persoana, Rusia - 10 mp/persoana.

Citeste si:

Ca termen de comparatie putem lua in considerare Polonia si Ungaria - tari care au pornit de la acelasi nivel cu Romania. Pietele sunt foarte asemanatoare ca evolutie, iar tendintele generale pe parte de birouri permit comparatii edificatoare.

Piata de birouri incepe sa se maturizeze, iar companiile incep sa dea dovada de mai multa pregatire in domeniu cand vine vorba de relocarea sediului companiei. O parte din aceasta pregatire vine din experienta acumulata in timp, dar mai ales vine ca o necesitate, din dorinta de a utiliza cat mai eficient bugetul companiei. in plus, factorii de decizie constientizeaza faptul ca definirea cat mai clara a cererii faciliteaza procesul de identificare a unui spatiu adecvat pe o perioada mai lunga de timp, facand si o importanta economie de timp.