Google, Yahoo si Microsoft, companiile care detin cele mai utilizate motoare de cautare online, au anuntat semnarea unui acord de colaborare cu Interactive Advertising Bureau (IAB) si Media Rating Council (organizatie non-profit fondata acum 42 cu scopul de a masura si analiza audienta publicitatii). Acestui nou grup s-au mai alaturat de asemenea inca cateva companii care detin motoare de cautare cu o rata de utilizare mai mica.

Scopul noului grup este analizare si identificarea click-urilor frauda, fenomen care a provocat controverse in ultima perioada in industriapublicitatii online. Potrivit unor studii, aproximativ 30% din click-urile realizate pe bannerele publicitare de pe Internet sunt false, in aceste cazuri intentia de cumparare a produsului fiind practic inexistenta, relateaza Herald Tribune. Unii avocati, implicati deja in nenumaratele procese dintre advertiseri si companiile care detin motoare de cautare, estimeaza valoarea acestui fenomen la peste un miliard de dolari, suma care este platita degeaba de advertiseri.

Fenomenul costa practic in click-ul pe un banner publicitar fara a se intentiona achizitionarea sau aflarea mai multor informatii despre produsul caruia i se face reclama. Click-urile sunt realizate fie de angajati ai site-urilor care gazduiesc bannerul cu scopul incasarii unei sume mai mari din publicitatea postata pe site-ul propriu, fie de concurenti ai companiei care isi face publicitate prin aceasta metoda, scopul final fiind incarcarea facturii de publicitate a companiei concurente. De asemenea, unii jucatori din industrie au afirmat ca aceste click-uri ar fi inventate chiar de catre companiile care plaseaza bannerele (Google, Yahoo sau Microsoft spre exemplu),scopul fiind acelas de a isi majora incasarile din publicitatea online.

20 de dolari click-ul

Publicitatea online reprezinta o sursa importanta de venit pentru cei trei giganti ai Internetului care s-au alaturat acestei initiative, aproximativ 86% din piata cautarilor pe Internet in SUA fiind detinuta de Google, Yahoo si Microsoft laolalta. In functie de specificul fiecarei companii in parte, veniturile din publicitatea online au o pondere mai mare sau mai mica in totalul veniturilor, pentru Google spre exemplu procentul fiind de 98%. De aceea multi advertiseri suspecteaza companiile care detin motoare de cautare ca incarca fictiv factura de plata.

Citeste si:

In medie, pentru click-ul dat pe un link care apare langa rezultatele cautarii pe Internet, companiile platesc de la cativa centi la 20 de dolari. Aceasta suma este stabilita in urma unei licitatii, companiile intrecandu-se in oferte cat mai bune pentru ca linkul sponsorizat sa fie plasat cat mai sus, in functie de anumite cuvinte cheie introduse in casuta de cautare.

Sumele foarte mari la care s-a ajuns in ultima perioada au condus la mai multe procese intre advertiseri si companiile care detin motoare de cautare, Google iesind cea mai sifonata din acest conflict. Compania americana a acceptat in luna martie a acestui an sa plateasca 90 de milioane de dolari pagube catre advertiseri pentru click-urile inexistente facturate. Cu toate acestea, suma este foarte mica comparativ cu sumele platite pentru publicitatea online, un advertiser primind mai putin de 40 de centi pentru fiecare 100 de dolari cheltuiti.

Chiar daca initiativa a fost catalogata de toate partile implicate ca fiind foarte buna, rezultatele ei nu se vor vedea in viitorul apropiat. Oficialii IAB au declarat ca va dura cel putin un an pana se vor elabora un set de norme care vor constitui baza viitoarelor analize asupra actiunii de a efectuaun click pe un banner publicitar. Trebuie de asemenea sa fie avute in vedere o intreaga serie de factori psihologici fiind foarte greu sa introduci in sabloane comportamentul uman privind bannerele publicitare de pe Internet.

Initiativa reprezinta totusi o imbunatatire a transparentei mediului, reprezentantii principalilor trei jucatori din piata aratand ca se doreste creearea unui sistem pay-per-click lipsit de suspiciuni de orice natura.