Presedintele Traian Basescu a declarat, ieri, ca Executivul va analiza toate contractele incheiate fara licitatie, iar firmele carora le-au fost atribuite vor trebui "sa vina la preturile pietei", in caz contrar respectivele contracte urmand a fi anulate, transmite Mediafax. Seful statului a precizat ca Executivul va analiza atent toate contractele atribuite fara licitatie, tinand cont si de nivelul daunelor care ar trebui platite in cazul rezilierii respectivelor contracte. El a aratat ca, daca e oportun, va fi organizata licitatie pentru atribuirea acestor contracte, iar daca nu este posibil, "furnizorul va trebui sa revina la preturile pietei".

El a apreciat ca atribuirea contractelor pentru realizarea tronsonului de autostrada Bucuresti-Brasov s-a facut "printr-un simulacru de licitatie", la fel ca si in cazul contractului pentru autostrada Brasov-Bors si in cel al securizarii frontierelor cu firma EADS, la care deja se constata "niste suprapuneri penibile". "Nici un guvernant serios nu va putea accepta si va spune: "Inapoi la preturile pietei!". Vom analiza si vor trebui sa vina la preturile pietei sau vor fi anulate", a mai declarat Traian Basescu.

In perioada 2007-2010 Uniunea Europeana (UE) va aloca Romaniei 11,5 miliarde de euro, destinati in cea mai mare parte modernizarii infrastructurii. Presedintele a aratat ca, in realizarea coridorului pan-european IV, s-au pierdut cel putin trei ani, din cauza unor alocari care nu au legatura cu prioritatile UE. "Se va relua ca prioritate ceea ce este prioritar si pentru aliatii nostri, nu numai pentru dorintele noastre", a adaugat Basescu. Seful statului a spus ca o prioritate a actualului Guvern o constituie coridoarele pan-europene. Tot el declara, si in urma cu o saptamana, ca ineficienta proiectului de construire a autostrazii Transilvania este "arhicunoscuta" si ca acest proiect ar aduce daune conservarii zonelor cu localitati sasesti, putand astfel sa distruga chiar o parte din istoria habitatului romanesc.

De altfel, imediat dupa incheierea contractului cu Bechtel, Traian Basescu a fost unul dintre principalii critici ai acestui proiect. In plus, Raportul de tara al Comisiei Europene pe anul trecut semnaleaza pericolul ca investitia autoritatilor romane in autostrada Brasov-Cluj-Bors sa limiteze disponibilitatea cofinantarii nationale a fondurilor structurale si de coeziune, care vor fi acordate Romaniei dupa aderare pentru constructia de autostrazi. "Pentru ca nu a existat o licitatie pentru obtinerea contractului, Comisia Europeana nu va putea furniza sprijin financiar pentru acest proiect", precizeaza raportul.

Emil Boc si Marko Bela sunt pentru autostrada Brasov-Bors

Citeste si:

Pe de alta parte, presedintele interimar al PD, Emil Boc, primar al Clujului, s-a pronuntat, luni, in favoarea continuarii lucrarilor la autostrada Bors-Brasov pe actualul traseu, subliniind importanta acestui proiect pentru Transilvania si pentru municipiul Cluj-Napoca. El sustine ca nu se pune problema rezilierii contractului cu firma americana Bechtel, constructorul autostrazii, ci doar reanalizarea unor clauze. De altfel, si presedintele UDMR, vicepremierul Marko Bela, s-a declarat, recent, in favoarea continuarii lucrarilor la autostrada Brasov-Bors si pentru considerarea acesteia ca o prioritate, nefiind de acord cu schimbarea strategiei privind acest proiect. "Sunt de acord cu construirea de noi autostrazi, nu cu stoparea constructiei unor autostrazi. Nu trebuie sa ducem lupte politice pe tema autostrazii", a mai spus Marko Bela. In opinia acestuia, trebuie facuta o distinctie intre considerarea ca o prioritate a construirii autostrazii Brasov-Bors si problema contractului cu Bechtel.

Geoana: "Ar fi o greseala sa se renunte la contractul Bechtel"

Contractul Bechtel si adoptiile internationale reprezinta subiecte sensibile pe agenda discutiilor dintre SUA si Romania, in perspectiva vizitei pe care o va efectua presedinte Basescu la Washington, a declarat, ieri, presedintele Comisiei de politica externa din Senat, Mircea Geoana. "Contractul dintre Romania si firma americana Bechtel este un subiect de preocupare pentru SUA. Este normal ca partea americana sa se intrebe daca este un joc politic", a subliniat Geoana. El considera ca americanii vor aborda acest subiect in discutiile cu Basescu, in timpul vizitei acestuia in SUA. "Americanii nu umbla cu giumbuslucuri. Vor discuta deschis pe aceasta tema", a mentionat fostul ministru de Externe. Geoana sustine ca ar fi o grava greseala din partea actualei puteri sa renunte la contractul Bechtel.

Lucrarile la autostrada au inceput vara trecuta

Compania americana Bechtel International construieste autostrada Transilvania in baza unui contract cu Guvernul in valoare de 2,2 miliarde de euro. Autostrada, ale carei lucrari au fost inaugurate in iunie 2004, va avea o lungime de 415 kilometri, va face legatura intre Brasov si Oradea, finalizarea lucrarilor fiind programata pentru anul 2012. Pretul pentru un kilometru variaza intre 3,5 si 5,5 milioane de dolari, in functie de formele de relief ale terenului si de podurile care urmeaza sa fie construite. Anul trecut, managerul pentru relatia cu comunitatile al companiei Bechtel, Drew Slaton afirma ca nu exista un standard care sa permita comparatii pentru proiecte de autostrazi.