Conform acestora, piata ar putea atinge trei miliarde euro, dupa ce in 2005 s-a cifrat la 2,21 miliarde euro. Acestia apreciaza ca trendul ascendent al pietei leasingului se va pastra si in continuare, dar ritmul de crestere nu va fi acelasi ca in anii trecuti, din cauza conditiile impuse de Banca Nationala a Romaniei.

"Consider ca piata de leasing are un important potential de crestere, de pana la 4-5 miliarde euro, prag care ar putea fi atins in 3-5 ani", a declarat pentru Rompres secretarul general al Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania, Adrian Dodita. Acesta considera ca, desi ponderea sectorului auto detine in prezent cea mai mare parte a sectorului de leasing, de circa 93%, exista inca spatiu de crestere a vanzarilor auto in leasing.

Presedintele BCR Leasing, Claudiu Stanescu apreciaza ca leasingul auto nu va inregistra cresteri importante in 2006. In cadrul acestui segment, autoturismele reprezinta 76,8%, iar echipamentele industriale si agricole reprezinta 4,7%.

Viitorul va fi al leasingului imobiliar

Specialistii considera ca segmentul cu cel mai mare potential in viitor este leasingul imobiliar, care in prezent detine doar 3-4% din total, in timp ce in alte tari europene acesta detine circa 18%, iar in Italia detine aproape 50% din total.

"Leasingul imobiliar ar putea inregistra cresteri de 60-70% sau chiar s-ar putea dubla", a spus presedintele Ager Leasing, Bogdan Savin. Acesta este de parere ca lumea nu are inca incredere in acest tip de produs, marea majoritate a populatiei considerand mai avantajos leasingul auto.

Citeste si:

Reprezentatul ASLR a semnalat ca societatile de leasing independente sau captive, care nu au in spate o banca, se plang de dobanzile ridicate la care au acces, care ajung pana la 7-9 %. in opinia acestuia, bancile care si-au creat propriile societati de leasing ofera acestora finantari cu dobanzi mai avantajoase si deci nu sunt foarte interesate sa extinda ofertele catre alte societati nemembre grupului. Atentia societatilor de leasing independente este orientata catre finantari externe, posibile, dar inca dificil de realizat.

40% din companiile de leasing ar putea da faliment dupa 2007

Integrarea Romaniei in Uniunea Europeana presupune conectarea pietei romanesti la piata unica europeana, renuntarea la o serie de masuri protectioniste si crearea conditiilor liberei circulatii a serviciilor, bunurilor, capitalurilor si oamenilor. Specialistii apreciaza ca un numar tot mai mare de societati straine de leasing isi vor face loc in piata romaneasca, ceea ce va conduce la o mai mare concurenta si, implicit, la aparitia de noi oferte, mai avantajoase.

In prezent, in Romania sunt inregistrate cateva mii de societati care au leasingul in obiectul de activitate, insa doar 278 activeaza efectiv. Specialistii din domeniu spun ca odata cu aderarea numai o parte dintre acestea vor face fata cerintelor impuse de BNR, si acest numar de societati se va mai reduce.

"Chiar inainte de aderare, reglementarea in mai putin de sase luni a pietei interne a leasingului va conduce la disparitia a aproximativ 40% dintre firmele de leasing, din cauza potentialului lor scazut de recapitalizare, a imposibilitatii de a mai atrage depozite sau alte fonduri rambursabile de la public, de a emite obligatiuni sau de a desfasura alte activitati in afara celei de creditare", a conchis presedintele BCR Leasing.