Cea mai mare companie petroliera ungara, MOL, si-a anuntat deja intentiile de a patrunde mai agresiv pe piata romaneasca, atat prin cresterea numarului de benzinarii, cat si prin investitii in noi capacitati de rafinare, ceea ce ar insemna atingerea unei cote de 20% din piata locala de carburanti.

Locul la care aspira MOL in acest moment este, insa, ocupat de doi jucatori la fel puternici, OMV - Petrom si Lukoil. Piata de profil s-a ridicat anul trecut la 7 miliarde de euro, in timp ce profiturile companiilor au atins valoarea record de 500 milioane de euro, destul de greu de imaginat pana acum cativa ani, cand operatorii isi finalizau exercitiile financiare cu pierderi. Cu asemenea perspective, orice miscare in piata se traduce pentru jucatori in sume cu multe zerouri in coada.

MOL vrea o rafinarie romaneasca

Compania ungara MOL are planuri sa castige in Romania in urmatorul an o cota de piata de 20% in domeniul distributiei, de la nivelul actual de 12-13%.

Aceasta se va face in principal prin extinderea retelei de distributie a carburantilor cu 12 puncte de alimentare. "Noile benzinarii vor fi construite in zonele unde nu avem acoperire si in orasele cu cel putin 20.000-30.000 de locuitori, pentru a avea o prezenta echilibrata pe piata", declara recent Dumitru Dragomir, directorul financiar al firmei MOL Romania.

Mai mult, compania intentioneaza sa achizitioneze, in urmatorii 3-5 ani, o rafinarie romaneasca, insa oficialii au refuzat sa precizeze care este tinta investitiilor, lasand totusi sa se inteleaga ca nu este vorba despre Rafo Onesti. MOL estimeaza ca va vinde in acest an peste 500 de milioane de litri de carburanti, cantitate care va asigura companiei o cifra de afaceri de peste 450 milioane euro.

Au inghitit Shell si au castigat 2,5 mil. euro

Achizitionarea benzinariilor Shell de catre MOL, finalizata la sfarsitul lui 2005, i-a creat companiei ungare o puternica prezenta pe piata romaneasca, ceea ce inseamna ca, cel putin pe hartie, tinta de 20% din volumul de vanzari de petrol local este realizabila pe termen scurt. Tranzactia, in valoare de 90 milioane de euro, a presupus preluarea de catre MOL a 59 de benzinarii Shell si a insemnat trecerea pe un profit de 2,5 milioane de euro, dupa ce operatorul nu mai inregistrase rezultate pozitive de patru ani. La inceputul acestui an, MOL a vandut catre Petrom 30 de benzinarii foste Shell si afacerea MOL Aviation, in schimbul carora a primit 11 benzinarii si 20 de milioane de euro.

Citeste si:

In plus, aspiratiile de dezvoltare pe segmentul de rafinare sunt pertinente, mai ales ca in Romania cererea de carburanti a cunoscut o crestere sustinuta de 5,6% in ultimii cinci ani.
Insa, potrivit cercetarilor companiei Datamonitor, aspiratiile MOL, atat pe piata romaneasca, cat si pe cea central-europeana vor intra in curand in conflict cu tintele de dezvoltare ale OMV - Petrom si Lukoil.

Lukoil este greu de devansat

Desi au intrat destul de tarziu in Romania, abia in 1998, rusii de la Lukoil au castigat rapid cota de piata, astfel ca au atins si depasit nivelul de dezvoltare al competitorilor ungari. Intrarea in Romania si-au facut-o prin achizitionarea rafinariei Petrotel. Dupa achizitie, gigantul petrolier din Rusia a pastrat o prezenta modesta pe piata pana in 2002, cand a trecut la o strategie agresiva de extindere.

Pana acum, rusii au investit 500 milioane de dolari in rafinaria cu o productie anuala de 2,4 mil. tone, in cele 300 de benzinarii si opt depozite pe care le detine si care ii plaseaza pe locul al treilea in topul pietei petroliere, dupa Petrom si Rompetrol. Afacerile Lukoil s-au majorat de peste trei ori anul trecut pana la un nivel de 1,3 miliarde de euro, pe fondul functionarii din plin a rafinariei Petrotel Ploiesti dupa incheierea programului de modernizare, si a retelei in crestere de benzinarii si depozite. De fapt, accesul la active din segmentul de rafinare si la cel de distributie constituie un plus important pentru mentinerea afacerilor extrem de profitabile ale gigantului petrolier rus, se mai arata in studiul Datamonitor.

Petrom iese pe pietele externe cu investitii de 600 mil. euro annual

Extinderea regionala a Petrom trebuie sa fie pregatita riguros in sensul alinierii la standardele de business care guverneaza pietele internationale, la normele de calitate si mediu ale UE, declara recent pentru Agentia NewsIn directorul general al Petrom, Mariana Gheorghe. Politica investitionala a celei mai mari companii romanesti presupune un volum total de cam 3 miliarde de euro, investiti pana in 2010 in principal in sectoarele de rafinare& marketing si productie&rafinare.

Strategia de dezvoltare a Petrom pana in 2010 vizeaza in principal stabilizarea productiei de titei si gaze la un volum de 210.000 bep/zi, cresterea ratei de utilizare a rafinariilor la 95%, precum si construirea a 250 de benzinarii PetromV. Petrom se concentreaza si asupra activitatilor pe care le deruleaza in Kazakhstan, dar, totodata, va cauta noi oportunitati de dezvoltare in Regiunea Marii Caspice si Marii Negre. In plus, Petrom a intrat deja pe pietele din Bulgaria, Serbia si Muntenegru, prin preluarea a 178 de puncte de alimentare ale OMV, in cadrul unei tranzactii in valoare de 234 milioane de euro.