In lungul Autostrazii Soarelui rasar contracte cu iz de frauda. De cateva saptamani, Ministerul Transporturilor - prin Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) - pregateste o licitatie in urma careia va fi ales noul operator de intretinere a A2. Ceea ce nu se spune public este ca firma care va castiga contractul va pune mana pe cateva zeci de milioane de euro fara sa faca mai nimic. Iar banii i se vor da din bugetul statului si din contractele semnate de Romania cu BIRD si BEI. Conform caietului de sarcini al licitatiei, firmele romanesti au fost taiate de pe lista societatilor care pot intra in "competitia A2". Astfel, ofertantii trebuie sa vina dintr-o "tara eligibila" si trebuie sa faca dovada ca in ultimii 5 ani au derulat cel putin trei contracte de aceeasi amploare "care au avut ca obiect prestarea unor servicii similare in valoare de 15 milioane de euro"!

In plus, garantia a fost stabilita la un milion de euro. Daca declaratiile celor din Ministerul Transporturilor sustin ca acesti termeni au fost pusi pentru atragerea firmelor serioase, restul de clauze arata ca de intretinerea Autostrazii Soarelui se poate ocupa orice firma care are cel mult un laptop. Asta pentru ca toate utilajele, echipamentele si pana si sculele folosite la intretinerea A2 vor fi furnizate de catre statul roman, prin CNADR! Mai mult, in cazul in care viitorul operator va decide ca nu ii ajung utilajele de la stat, va putea sa cumpere altele cu banii ...statului! Astfel, la capitolul "operare, echipament si unelte de intretinere" se mentioneaza ca "in scopul implementarii conditiilor de operare in conditii optime, Compania Nationala Romana de Autostrazi si Drumuri Nationale va furniza echipamentele si uneltele".

Urmeaza apoi liste lungi de tractoare, masini de colmatat, masini de imprastiat sare, trailere, pluguri, ba pana si seturi de semne rutiere. Operatorul nu va trebui decat sa intretina aceste echipamente, iar "bugetul de aprovizionare" pentru suplimentul de scule cerut de noul operator "este de 10.000.000 de euro si va fi finantat de BEI". Practic, operatorul poate solicita, in limita sumei de 10 milioane de euro, bani pentru ciocane, pikamere sau betoniere! Mai mult, in aceste conditii, tot prin contract, se mentioneaza ca, in urma unor accidente care s-au soldat cu distrugerea parapetilor sau a sistemelor de semnalizare, operatorul de intretinere va suporta inlocuirile si va incasa despagubirile in baza politelor RCA. Un alt punct curios din caietul de sarcini este acela al raspunderilor. Astfel, la punctul 32 se mentioneaza ca CNADR isi va asuma riscul daca lucrarile de intretinere vor fi afectate de "actiunea fortelor naturii, impotriva carora un Antreprenor cu experienta nu ar fi prevazut in mod rezonabil precautiile corespunzatoare"! Apoi, la capitolul privind raspunderea pentru defecte in executare, "antreprenorul va remedia viciile pe cheltuiala proprie dupa consultarea cu Angajatorul (adica CNADR - n.n.) si (dupa cum va considera) va restabili prompt respectivul defect".

Adica, viitorul operator va plati greselile sale dupa o discutie cu cei de la CNADR si numai daca va dori isi va indrepta greseala. In ceea ce priveste noul contract de intretinere a A2, curioasa este si stabilirea "santierului". Astfel, viitorul operator va primi bani pentru intretinerea soselei cu toate ca ea nu este terminata. Tronsonul Drajna-Fetesti se va deschide in 2007, Fetesti-Cernavoda in 2006, iar Cernavoda-Constanta e abia la nivel de studiu de fezabilitate. Cu toate acestea, operatorul care va castiga licitatia Ministerului Transporturilor, cu clauze cel putin ciudate - si care poate cesiona lucrarea oricand - va castiga bani din intretinerea autostrazii pe o perioada de sapte ani, "contractul urmand a fi prelungit cu doua perioade suplimentare de cate sapte ani fiecare, totalul fiind de 21 de ani"!