Tunurile" cu reabilitarea de drumuri de la Ministerul Transporturilor au inceput cu lucrarile pentru modernizarea DN 1, in zona Baneasa-Otopeni. Pe o portiune de aproximativ 4 kilometri, urmeaza a fi largita calea de acces, cu extinderea soselei la sase benzi. Practic, modernizarea inseamna constructia unei benzi in plus, a unor trotuare si a catorva pasaje pietonale. Contractul de "fluidizare a circulatiei" a fost obtinut de firma Efklidis din Grecia, care urmeaza sa primeasca 36 de milioane de euro!

Pretul oferit de Ministerul Transporturilor este curios, avand in vedere ca este de cinci ori mai mare decat a costat o portiune similara pe Autostrada Bucuresti-Pitesti. Efklidis a castigat contractul, in conditiile in care "adversarul" la licitatie a fost o alta firma din Grecia: Proodeftiki S.A. Numai ca Efklidis si Proodeftiki erau cam aceeasi firma! La Ministerul Finantelor apare societatea "Proodeftiki-Atemke-Efklidis S.A Grecia, sucursala Cluj", inregistrata inca din 1998. Cumetria "Proodeftiki-Efklidis" are un capital social de zero lei si nu figureaza cu participare straina la capital. Cele doua societati apar si separat, inregistrate in 2002, la Bucuresti.

Tot separat au castigat si alte cinci contracte de reabilitare, in valoare de 67,1 milioane de euro. Dubioasa este acordarea de catre Ministerul Transporturilor a unor lucrari pe DN 17, intre Dej si Bistrita-Nasaud, unde pe cativa kilometri lucreaza Efklidis, iar pe altii, Proodeftiki. Iar banii castigati de cele doua firme sunt din finantare BEI. Proodeftiki a mai obtinut, tot in 2003, un contract de la Ministerul Transporturilor, tot pe fonduri BEI, pentru reabilitarea unei bucati din DN 66. Lucrarea s-a castigat pe numele unui joint-venture Proodeftiki si Contransimex. Nu s-a luat in calcul faptul ca, in anii '90, societatea romaneasca a contractat credite externe de zeci de milioane de dolari cu garantia statului. Fiindca, mai apoi, Contransimex nu a reusit sa-si achite datoriile, Romania a platit ratele firmei (aproximativ 25 de milioane de dolari) din banii publici! "Filiera italiana" este a doua grupare care a obtinut contracte de zeci de milioane de euro de la Ministerul Transporturilor.

Citeste si:

Pe langa gruparea grecilor, italienii au castigat lucrari finantate din fonduri Phare si BIRD. Una dintre firme este SC Romstrade, care a obtinut in 2004 un contract de 7,4 milioane euro (bani Phare) pentru reabilitarea DN 21. Numai ca in actionariatul Romstrade se regaseste firma Italstrade, care, la randul ei, are si un alt contract castigat la Ministerul Transporturilor. Italstrade are, culmea, DN 66 - acolo unde lucreaza si cei de la Proodeftiki/Contransimex. Contractul Italstrade este, insa, de 16,2 milioane de euro. Italstrade face parte din concernul Astaldi. Iar Astaldi are trei contracte castigate pe cont propriu la Ministerul Transporturilor. Cel mai curios este acela de "sporire a capacitatii de circulatie pe DN 7" - contract semnat in 2003 cu o valoare de 20 de milioane de euro. Valoarea totala a celor trei lucrari date societatii Astaldi de catre Ministerul Transporturilor este de 30,5 milioane de euro. La Registrul Comertului, "Astaldi Roma SA" apare ca radiata. Numai ca numele Astaldi se gaseste intr-un joint-venture format in 19.03.2004: "Astaldi-Max Bogl-CCCF JV SRL", cu o participare straina la capital social de doar 9297 dolari.

Celelalte firme care compun joint-venture-ul au, separat, alte contracte castigate in perioada 2003-2004. In total, grupul firmelor din Italia sprijinite si de CCCF a castigat contracte de aproximativ 70 de milioane de euro. In sirul firmelor care au mai castigat licitatiile pentru reabilitarea de drumuri in Romania mai apar cateva curiozitati: firma Grassetto Lavori-Itinera a semnat un contract de reabilitare a DN 6 (Craiova-Filiasi) in aprilie 2003. La Registrul Comertului, firma apare inregistrata exact in aceeasi luna. In plus, in Consiliul de Administratie al firmei CCCF SA - partenerul Astaldi - se regaseste, la Registrul Comertului, Aleodor Francu, fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor, actual sef de cabinet al premierului Tariceanu. Aleodor Francu a declarat ca, in momentul numirii sale in noua functie, a notificat Consiliul de Administratie al CCCF in vederea retragerii. Multe dintre contractele obtinute in 2003-2004 la Ministerul Transporturilor sunt suspectate ca ar fi generatoare de comisioane grase. Cert este ca suma totala varsata firmelor castigatoare pentru reabilitarea drumurilor este de peste 200 de milioane de euro, bani pentru care Romania trebuie sa dea socoteala.