Marii retaileri sunt ingrijorati: consumul de bunuri de folosinta indelungata a inceput sa alunece pe o panta descendenta, ce pare sa se incline tot mai mult, dupa trei ani de crestere continua. Pana la sfarsitul acestui an, romanii vor cumpara cu 40% mai putine electronice si electrocasnice, fata de anul precedent, avertizeaza principalii actori ai pietei. si asta nu pentru ca romanii ar avea mai putini bani decat in 2005, ci pur si simplu pentru ca au alte prioritati in cheltuirea bugetului. Se anunta vremuri grele pentru piata romaneasca de retail si in 2007.

Pesimismul domina piata

Daca in 2003 piata de profil a crescut cu mai bine de 30%, acum trendul este inversat, cu procente de scadere de 20%, dupa primele cinci luni ale anului, potrivit lui Dan Ostahie, presedintele grupului de firme Altex. Alti reprezentanti ai pietei vad scaderi si mai drastice. Florin Andronescu, presedintele Credisson si membru in board-ul Flanco, estimeaza ca pana la sfarsitul acestui an, consumul de bunuri de folosinta indelungata va cobori cu aproximativ 40%. Fara a avansa un procent, si reprezentantii Domo confirma diminuarea pietei.

Citeste si:

Cererea s-a plafonat

La prima vedere, o scadere a vanzarilor de electronice si electrocasnice ar putea sa fie sinonima cu o plafonare a cererii. Realitatea este insa cu totul alta, explica reprezentantii pietei. Dan Ostahie spune ca normele BNR de reglementare a creditarii practic au reasezat piata: "Ceea ce se intampla acum este de fapt o corectie a pietei, dupa trei ani de crestere datorata creditelor". Scaderea va continua si anul viitor, urmand ca o revenire a retailului sa se produca abia in anul 2008. "Abia atunci vom putea vorbi de o maturizare a pietei, in care consumul va fi sprijinit de o crestere a productivitatii muncii, precum si a nivelului de trai", conchide Ostahie.