Spre deosebire de tarile vest-europene in care predomina semipreparatele sau mincarurile deja preparate, in Romania se remarca tendinta de a folosi la gatit mai ales ingrediente proaspete. Acesta este si motivul pentru care piata de condimente este mult mai dezvoltata decit in alte parti. Cuvintul de ordine pentru a caracteriza piata condimentelor de la noi este diversificarea maxima. In acest moment, oferta este variata atit din punctul de vedere al sortimentelor oferite, cit si al dimensiunilor de ambalaj existente. Oferta imparte piata intre condimentele universale, numite si baza de mincaruri (care pot fi utilizate intr-o varietate de feluri gastronomice), si condimentele sau mixurile de condimente foarte specializate (dedicate si utilizate cu precadere numai la un anumit tip de mincare - retete traditionale sau exotice).

Din punctul de vedere al vinzarilor, potrivit lui Giani Bunea, general manager Kamis Condimente, "se vinde in jur de 50%/50% (condimente universale/mixuri de condimente). Segmentul de mixuri de condimente este insa in continua crestere". "Piata de condimente universale ambalate este relativ fragmentata, cu multe marci active, dintre care citeva au distributie si vinzare la nivel national. In plus, exista si o piata a condimentelor 'vrac>> destul de importanta ca si volum", spune Ioana Pasculescu, junior brand manager Nestle.

Cine ne vinde sarea-n bucate

Pe piata de condimente specializate numarul producatorilor a crescut datorita potentialului pietei, in prezent fiind aproximativ 30 de producatori monitorizati. Majoritatea sint reprezen-tati de producatorii autoh-toni, dar pe piata sint prezenti si numerosi competitori internationali. Printre marile companii care domina piata romaneasca a condimentelor sint nume precum Unilever, Nestle Romania, Podravka, Kamis, Kotányi si Fuchs.

Citeste si:

"Productia autohtona constituie un avantaj pe aceasta piata unde pretul este foarte important, de aceea aproape toti producatorii - fie ei locali sau internationali - si-au creat facilitati de productie locale pentru cel putin o parte din portofoliul lor. Totusi, exista producatori internationali care aduc din import produsele comercializate in Romania. Aceste alegeri depind foarte mult atit de strategia de dezvoltare regionala a companiilor respective, cit si de rezultatele si potentialul pietei romanesti", afirma specialistii de la Unilever.

Cum a evoluat piata

Piata romaneasca a condimentelor a fost mult timp una traditionalista. Abia din 1999 aceasta a inceput sa se diversifice si sa se specializeze, aparind conceptul de mixuri. Din 2003 insa, promovarea la tv si-a spus cuvintul, iar condimentele au devenit un produs din ce in ce mai prezent, in tot mai multe sortimente pe masa romanilor. "Rezultatele studiilor de piata arata ca piata de condimente universale ambalate este in crestere fata de anii anteriori si este de asteptat ca acest trend sa se mentina si in viitorul apropiat", spune brand managerul Nestle.