Cu o experienta de peste cinci ani pe piata romaneasca a recrutarii online, eJobs, Bestjobs si Myjob au cunoscut in 2005 o puternica ascensiune, pe fondul cresterii utilizarii Internetului. Din aceasta cauza, valoarea pietei a atins, anul trecut, aproape 2 milioane de euro. Prognozele pentru acest an sunt si mai optimiste. Astfel, pentru ca din ce in ce mai mai multe companii folosesc aceste site-uri pentru recrutare, jucatorii estimeaza o dublare a pietei, pana la un total de 4 milioane de euro.

In acest moment eJobs este cel mai vizitat site de profil, cu un numar de 1,2 milioane de vizitatori in fiecare luna, asa cum reiese din statisticile serviciului de monitorizare a activitatii online, trafic.ro.

Recent, compania a ajuns la nivelul de 600.000 de CV-uri inregistrate si detine 40% din incasarile pietei de recrutare. Potrivit lui Liviu Dumitrascu, CEO la eJobs, cele mai cautate domenii sunt vanzarile, IT - soft si hardware, ingineria, logistica si achizitiile. De fapt, lucrurile nu s-au schimbat radical fata de anii trecuti, cand aceleasi domenii s-au clasat in topul celor mai cautate slujbe.

Cu toate ca pana acum pozitiile de middle si top management au fost cele mai dorite, anul acesta site-urile de recrutare au inceput sa posteze un numar mai mare de locuri de munca pentru persoane necalificate.

"O tendinta a acestui an pe piata recrutarii online este cautarea de angajati pentru posturi necalificate, spune Dumitrascu, asa ca, daca anul trecut companiile aveau un numar redus de astfel de oferte, in 2006 ele vor ajunge la 15-20% din totalul celor postate pe eJobs".

O alta tendinta a acestui an, mai spune Dumitrascu, este cresterea numarului de locuri de munca destinate provinciei. Astfel, daca Bucurestiul detinea pana acum aproape 50% din numarul total de oferte, recrutarea pentru celelalte regiuni ale tarii se face acum mai vertiginos, ceea ce face ca Bucurestiul sa mai detina doar o treime din totalul de locuri de munca postate pe eJobs.

Se cauta specialisti pe media

Compania BestJobs, parte a trustului Neogen, inregistreaza in baza de date cam 700.000 de CV-uri. Mai mult, site-ul gazduieste lunar cam 5.500 de oferte de locuri de munca, cu o crestere dubla din acest punct de vedere in 2006 fata de perioada similara din anul precedent.

Citeste si:

Tendinta specifica pentru acest an, spune Maria Suciu, PR Manager la Neogen, este dublarea numarului de locuri de munca pe sectorul media, fenomen ce va continua sa influenteze dezvoltarea pietei si in anii urmatori.

Site-ul grupului Neogen si-a bugetat afaceri de 1 milion de dolari in 2005, estimand 2,5 milioane de euro pentru acest an, la o valoare totala a pietei de 1,5 milioane de euro, potrivit specialistilor companiei. "Filtrele de cautare ajuta angajatorii sa contacteze asa-numitii candidati pasivi: cei care au un loc de munca de care sunt multumti, si nu sunt in cautarea activa a unui nou loc de munca. De multe ori, acestia sunt cei mai buni pentru anumite posturi de conducere, totusi firmele trebuie sa se asigure ca au o oferta suficient de interesanta", spune Calin Fusu, CEO la Neogen.

Infiintat in anul 2000, trustul Neogen, care mai gazduieste si site-uri de stiri, imobiliare, anunturi, auto etc., are peste un milion de utilizatori inregistrati in Romania si cam 400.000 in Bulgaria si Serbia.
Al treilea mare jucator de pe piata companiilor de recrutare online, Myjob, gazduieste lunar cam 5.000 de oferte de locuri de munca, dintre care mai mult de jumatate in Bucuresti, iar restul in provincie.
Potrivit unui studiu realizat de Myjob cu ocazia targului de joburi de anul trecut, in topul companiilor preferate de tinerii romani se afla RCS&RDS in sectorul IT, Media Pro Group in domeniul publicitate si PR, AGER in finante si Dacia in inginerie.

Ii vor inghiti recrutorii internationali?

Dezvoltarea pietei de recrutare online din Romania va duce, in scurt timp, la aparitia unui numar mare de jucatori internationali, precum CareerBuilder, Monster si HotJobs, ceea ce poate reprezenta o amenintare la adresa companiilor romanesti de mici dimensiuni. Iminenta acestor schimbari pe piata de recrutare online este intarita de recenta aparitie in Ungaria a companiei Monster, cel mai mare site de recrutare online din lume.

In acest sens, Ionut Oprea, PR manager la netBridge, compania ce a achizitionat Myjob in 2004, spune ca "Piata de recrutare din Romania este destul de mare si suntem convinsi ca pot exista 3-4 jucatori de prim-plan. Intr-adevar, eventuala intrare Monster in Romania ar insemna sfarsitul pentru jucatorii mici, care si-au facut site-uri de recrutare online fara o baza solida, dar pentru cei mari nu poate insemna decat un pas inainte in promovarea recrutarii online".

O tendinta specifica pentru toate companiile romanesti de succes este exportarea retetei in tarile din Europa Centrala si de Est. Desi reprezentantii eJobs si Myjob prefera sa nu dea detalii despre o posibila extindere in regiune, Maria Suciu, PR Manager la Neogen, vorbeste despre aparitia Bestjobs in Bulgaria si Serbia.

"Nu putem masura inca in cifre impactul prezentei companiei noastre in regiune, spune reprezentantul Neogen, insa stim deja ca in Serbia ne numaram printre liderii de piata in privinta audientei online. Cu toate acestea, ne confruntam cu o penetrare destul de scazuta a Internetului la utilizatorii particulari. In Bulgaria, situatia este invers - desi penetrarea Internetului a crescut si sunt oportunitati, site-urile noastre nu sunt primele in top".