Cine are nostalgii dupa perioada comunista, dar, mai ales, dupa marfurile care se gaseau atunci, probabil ca va fi incintat. si va incerca gustul noului Brifcor. Macar pentru a-si aminti cum era pe vremuri. Cine nu este napadit de amintiri sau cine nu stie macar ce semnifica aceasta marca, va trece impasibil pe linga rafturi si isi va umple cosul de cumparaturi cu o Coca-Cola, ultima aroma de Prigat, de Cappy sau de Orangina. Romaqua Group a anuntat, ieri, relansarea Brifcor, celebra bautura cu gust de portocale, de dinainte de 1989, fiind vizati cumparatorii nostalgici, dupa cum sustine conducerea companiei. Dar citi astfel de cumparatori mai sint in Romania si cum va face fata aceasta marca incredibilei concurente de pe piata bauturilor racoritoare, sint intrebari la care Romaqua nu poate sa raspunda.

Citi nostalgici mai sint?

Inainte de 1989, alegerile romanilor in materie de bauturi racoritoare erau extrem de putine si se numeau Brifcor, o bautura nu-mita de portocale, Quick-Cola, ceva asemanator cu Cola (pentru care, se pare, se pregateste o relansare), respectiv Pepsi, pentru cei care se descurcau mai bine. Mai mult detestate decit apreciate, Quick-ul si Brifcorul au disparut rapid la inceputul anilor '90, fiind inlocuite de marcile arhicunoscute pe plan interna-tional si pe care, ani la rind, romanii doar le-au visat.

De atunci, piata romaneasca a bauturilor racoritoare s-a tot dezvoltat, devenind din ce in ce mai concurentiala, ajungind sa fie dominata de cele mai importante nume ale industriei mondiale de profil, precum Coca-Cola, Pepsi si, recent, Orangina, secondate de sucurile romanesti ale European Drinks. si totusi, in aceste conditii, Romaqua Group, producatorul apei minerale Borsec si al sucurilor Giusto, a decis relansarea marcii Brifcor, produs in Germania de compania Dohler si imbuteliat la fabrica de la Busteni. "Reteta" pe care mizeaza compania pentru obtinerea succesului comercial al Brifcor este nostalgia: "Sintem siguri ca foarte muti consumatori doresc sa isi aminteasca de placerea de a bea bautura racoritoare a copilariei lor", spun reprezentantii producatorului.

Citeste si:

Dar cine isi mai aminteste gustul unei bauturi care a disparut de pe piata de circa 16 ani? Iar principalul minus al vechii marci este tocmai absenta de pe piata timp indelungat, spre deosebire de alte produse precum ciocolata cu rom sau eugenia, care si-au continuat "existenta" si dupa 1989.

Pozitionare in categoria sucurilor naturale

"Produsul reprezinta varianta originala care se comercializa inainte de 1989 si pe care o savuram cu totii", mai spune producatorul. Care sustine ca il pozitioneaza in categoria sucurilor naturale, afirmind, pe de alta parte, ca va pastra acelasi gust si aroma ca si a vechiului Brifcor. Dar cit de natural era un suc produs inainte de 1989 pentru marea masa a populatiei, in conditiile in care austeritarea cuprinsese Romania si, in lipsa produselor originale, acestea erau inlocuite cu altceva, de exemplu, carnea cu soia? Raspunsul nu este greu de imaginat, mai ales daca se tine cont ca, la sfirsitul anilor ‘80, pe piata romaneasca nu mai existau portocale pentru consumul de masa.

De asemenea, relansarea Brifcorului arata un fenomen interesant care se petrece in tara noastra: in libertatea capitalismului, romanii fac de bunavoie tot ceea ce erau constrinsi sa faca in comunism. Exemplu: inlocuiesc carnea cu soia, pentru ca aceasta din urma ar fi mai sanatoasa, isi construiesc casele unele intr-altele, desi, in trecut, tocmai aspectul aglomerat ii deranja. Vor inlocui si Coca-Cola cu Brifcorul? Greu de crezut, totusi.