Modificarile intervenite in ultimii cinci ani in obiceiurile de consum ale romanilor, dar si in portofoliul ofertantilor au dus la cresteri sau scaderi ale vanzarilor, pe diferitele segmente ce constituie piata totala a cafelei, dar si la noi ierarhii, potrivit informatiilor puse la dispozitie de MEMRB RTS.

Piata cafelei este cea de-a treia categorie de bunuri de larg consum, ca valoare, dupa bere si bauturi racoritoare carbonatate. Este, asadar, un domeniu foarte atractiv si cu potential crescut, avand in vedere faptul ca, in Romania, consumul se mentine in continuare mult sub cel al tarilor din jur.

Potrivit monitorizarilor MEMRB, pe piata cafelei vrac activeaza peste 20 de producatori, cei mai importanti fiind Sinem, Lucoris Motru, Kraft Foods, Alco Real si Cafea Fortuna, care impreuna realizeaza aproape 72% din vanzari, pe acest segment. Facem precizarea ca, din luna mai 2005, Sinem a devenit Cafea Fortuna, insa pe piata inca se mai gasesc produse pe al caror ambalaj este inscriptionata una din cele doua denumiri.

Cafeaua vrac, al carei principal canal de distributie este magazinul alimentar de dimensiuni mici, si-a diminuat constant cota de piata, in favoarea celei ambalate (branded). Aceasta ultima categorie nu numai ca a recuperat din pierderea inregistrata, cu precadere, in anul 2003, dar a si crescut spectaculos, mai ales ca valoare a vanzarilor inregistrate, cele mai dinamice segmente fiind cafeaua macinata, instant solubila, "3 in 1" si frappé. In ceea ce priveste canalele de distributie, se observa o diminuare a importantei chioscurilor si a alimentarelor mici, concomitent cu cresterea vanzarilor prin supermarketuri si magazine generale.

Citeste si:

In ultimii cinci ani, cafeaua macinata isi mentine cota, in volum, relativ constanta (73,7%); ca valoare insa, importanta segmentului a scazut de la 62,2%, in anul 2001, la 58,7%, in 2005. "Peste 50% din vanzari sunt inregistrate de produsele de 100 de grame. Se observa insa un interes crescut din partea consumatorilor pentru cantitati mai mari, de 250 si 500 de grame. In ceea ce priveste pretul, jumatate din marcile achizitionate de romani sunt premium. Segmentul mainstream pierde din cota de piata, in timp ce toate celelalte cresc", constata Galina Chicu, Account Executive la MEMRB Retail Tracking Services Romania, mentionand totodata faptul ca segmentarea cafelei macinate in economy, mainstream, premium si superpremium se face in functie de pret, nivelele orientative fiind intre 19 si 73 RON/kg.

Cafeaua instant solubila a crescut cu 0,5% in cadrul pietei de cafea ambalata, in perioada mentionata. Anul trecut, detinea 8,7% din piata totala a cafelei ambalate, cedand teren variantelor "3 in 1" si frappé. Raportand insa cantitatea vanduta la numar de cesti, discrepanta dintre categoria "instant solubila" si "macinata" se diminueaza, prima avand o cota de 18,8%, iar a doua, de 45,6%.

Vanzarile de cafea instant solubila se bazeaza in cea mai mare parte pe produse tip sachet (pliculete la 1,8 - 2 grame) si pe cele de 100 de grame. Principalii producatori sunt Nestlé, Elite, Iguaçu del Café Soluvel, Kraft si Tchibo, care au, cumulat, peste 90% din piata. Elite a detinut suprematia in ultimii ani, dar in 2005 a ocupat pozitia a doua, pe acest segment. Cota in volum al Iguaçu del Café (producatorul brandului Amigo) a crescut in perioada 2001 - 2005 cu aproape sase puncte procentuale.