Conform datelor prezentate de Standard & Poor (S&P), cei doi principali producatori de autovehicule "vor continua sa se confrunte cu aceeasi tripla amenintare, care a dus la inregistrarea unor rezultate slabe in 2005: excesul de capacitate, costuri ridicate si preferintele schimbatoare ale consumatorilor". Firma de analiza financiara preconizeaza, de asemenea, negocieri dificile cu sindicatul salariatilor din sector, UAW.

In ceea ce priveste problemele financiare, S&P a semnalat ca, desi ambele companii dispun de "lichiditati substantiale", daca nu se schimba tendinta negativa, "GM ar putea fi nevoita sa-si restructureze datoria si obligatiile contractuale, iar Ford, ceva mai sanatoasa, va suferi din cauza preturilor concurentei". General Motors a anuntat in urma cu cateva zile ca isi va vinde aproape toate actiunile pe care le detine in cadrul producatorului japonez Suzuki, presedintele companiei japoneze motivand decizia producatorului american prin nevoia de fonduri lichide.

Analistul S&P, Robert Schulz, a subliniat ca schimbarile in cadrul GM si Ford "vor fi dificile si timpul este scurt. Atat Ford, cat si GM au inceput deja o ampla restructurare, ce va dura mai multi ani, pentru reducerea costurilor. Aceste eforturi vor fi critice in ceea ce priveste evaluarile ulterioare ale creditelor". Schulz a adaugat ca "marele succes pe care Ford si GM il vor obtine cu noile produse si cu restructurarea anuntate va fi un element cheie pentru noi in ceea ce priveste acordarea calificativelor".

Citeste si:

Concedieri masive

S&P estimeaza ca in urmatoarele 18 luni "nu vom fi surprinsi sa vedem ca unii angajati vor deveni someri", dar "nu se va tine cont de acest lucru in actualele noastre calificative privind GM sau Ford". Oficialii GM au prezentat un plan de reducere a costurilor in acest an cu 4,8 miliarde de euro, in urmatoare perioada urmand sa fie inchise o serie de fabrici, peste 30 000 de angajati fiind astfel concediati. "2005 a fost unul din anii cei mai grei din istoria GM, fiind marcat de performantele slabe din America de Nord", a declarat Rick Wagoner, directorul executiv de la General Motors Corp.

Nici Ford nu sta mai bine la capitolul financiar. In primele noua luni ale anului 2005, Ford, al treilea producator de automobile din lume a inregistrat pierderi de 1,3 miliarde de euro, anuntand de asemenea ca va disponibila aproximativ un sfert din forta de munca din USA.