Dealerii auto vor investi mai mult in publicitate si isi vor reduce profitabilitatea. Pe piata auto se va declansa in acest an un puternic razboi al preturilor, in conditiile in care se estimeaza o scadere a vanzarilor pentru prima data dupa anul 2000. Explozia inregistrata de vanzarile de masini noi, care s-au triplat in ultimii cinci ani, ar putea lua sfarsit in acest an. Ca urmare, dealerii auto se vad nevoiti sa declanseze un razboi al ofertelor promotionale si o crestere a investitiilor in publicitate, ceea ce va reduce profitabilitatea in domeniu.

"Cred ca piata auto va inregistra un regres de 5-10% in acest an. In acest context concurenta se va intensifica, iar aceasta se va resimti, din pacate, in diminuarea marjelor de profit", apreciaza Jean Michel Sicre, director comercial al Dacia.

El estimeaza ca si in conditiile scaderii pietei auto, producatorul local isi va mentine un nivel al vanzarilor comparativ cu anul precedent. "Vom mari insa investitia in publicitate, deoarece avem cateva produse noi pe care le vom lansa anul acesta, cum este cazul motorizarii de 1,6 litri si 107 cai-putere sau al modelului Logan break", adauga Sicre.

La nivelul anului trecut investitiile in publicitate au crescut de peste doua ori, potrivit datelor Alfacont Mediatrack, volumul anual al pietei de publicitate auto fiind estimat la peste 10-15 milioane de euro. Tendinta de crestere a investitiilor in promovare este sustinuta si de Nicolas Ianculescu, directorul general al Renault Romania, importatorul local al marcilor Renault si Nissan.


"Promovarea produselor noastre ne-a costat in 2005 aproximativ 2,5 milioane euro, cu 25% mai mult decat in 2004.(...) Pentru a mari volumul de vanzari este nevoie de actiuni comerciale, iar acestea costa. Deci, se reduce profitul unitar si creste cel global", sustine Ianculescu. El estimeaza pentru acest an vanzari Renault de aproximativ 20.000 de unitati fata de 24.000 de unitati anul trecut, cand importatorul si-a dublat vanzarile. Cel mai mare importator local, Porsche Romania, este mai optimist vizavi de evolutia din acest an.

Citeste si:

"O crestere moderata (a vanzarilor Porsche Romania - n .red) de 5-10 procente o consideram in continuare posibila; pe de alta parte, aceste volume suplimentare sunt necesare pentru asigurarea rentabilitatii dealerilor, avand in vedere ca in unele regiuni tarifele de manopera in service sunt inca reduse fata de media europeana", considera Brent Valmar, directorul general al Porsche Romania, importatorul marcilor Audi, Seat, Skoda si Volkswagen.

Estimarile jucatorilor din piata nu iau insa in calcul o posibila reluare in acest an a programului de Stimulare a Innoirii Parcului Auto, care a contribuit anul trecut cu aproximativ 15.000 de unitati la vanzarile de automobile noi. "Facem la nivelul APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile - n. red.) lobby pentru acest program, insa pentru moment nu avem niciun raspuns in acest sens din partea ministerului de resort", sustine Sicre.

Piata auto a inregistrat in ultimii cinci ani un ritm sustinut de crestere. Daca in anul 2000 pe piata locala se vindeau putin peste 84.000 de automobile noi, anul 2005 a urcat vanzarile totale de masini noi, potrivit estimarilor, la peste 250.000 de unitati, cu o valoare de aproximativ 2,5 miliarde de euro. In paralel au crescut si importurile de masini second hand, mai ales in anul 2005, cand dupa primele noua luni ale anului au fost vandute 55.000 de unitati, dublu fata de intreg anul 2004. Potrivit analistilor, cresterea importurilor de automobile second hand se va resimti si in vanzarile de masini noi, mai ales in cazul producatorilor locali sau al modelelor mai ieftine de import.

Char si in aceste conditii, piata auto are inca un potential important de crestere, gradul de motorizare din Romania fiind inca unul dintre cele mai reduse din Europa.