Numarul brokerilor este ridicat, dar serviciul poate lasa de dorit uneori

Rareori putem duce la bun sfarsit ceva fara a apela la altii, iar in cazul participarii la bursa acea terta parte se numeste "broker". Admirat sau hulit, competent sau nu, tanar sau experimentat, vizibil sau ascuns, nici o tranzactie la bursa nu se poate face fara interventia lui.

Ar fi gresit sa cerem de la un broker prea mult, tinand seama de realitatile mediului bursier romanesc, dar nici nu putem accepta abuzuri care pot duce la franarea dezvoltarii bursiere. Alegerea unui broker are o importanta majora, similara cu timing-ul intrarii sau iesirii din piata: o faci bine sau in contratimp. Presiunea asupra incepatorilor este mai ridicata decat asupra celor care au o anumita experienta sau educatie bursiera.

Un broker nu este o alegere permanenta sau de lunga durata, chiar daca relatia nu "scartaie". Loialitatea este de apreciat in viata, dar in relatia cu brokerul, un client are un singur obiectiv: binele propriu in schimbul comisionului platit. Pe de alta parte, obiectivul principal al brokerului este comisionul si multiplicarea lui. Cum marirea comisionului depinde atat de calitatea serviciilor oferite, cat si de numarul de clienti, in mod logic, un broker se straduieste sa ofere servicii cat mai bune. Dar, uneori, acest lucru nu se intampla. Sa vedem de ce.

In momentul actual, un broker in piata romanesca este o persoana, de regula, foarte tanara, plina de entuziasm, fara (multa) experienta profesionala, care obtine o certificare profesionala in urma unor cursuri si a unui examen. Cursurile sunt scurte, condensate, predandu-se in cea mai mare parte a timpului legislatie, cu un minim de analiza fundamentala si tehnica, putin despre functionarea bursei, ignorand psihologia pietei si notiuni de etica si responsabilitate.

Multi dintre brokerii cu experienta care si-au inceput activitatea catre sfarsitul anilor ‘90 au inaintat in functii manageriale, au schimbat domeniul, si de aceea nivelul de competenta al unui broker, astazi, este influentat de varsta tanara si de lipsa de experienta in piata. In plus, o piata care este in crestere continua de ani de zile nu te poate invata prea multe despre scenariile prin care se face diferentierea intre un broker bun si un dezastru.

Calitatea profesionala a unui broker nu trebuie legata de firma la care lucreaza: nu este nici o garantie ca un broker care lucreaza la o banca mare este mai bun decat un coleg intr-o firma mica de intermediere. Firmele mari de brokeraj pot avea mai putini brokeri decat o firma de marime medie.

In discutii frecvente cu investitori si traderi, dar luand in considerare si primul avertisment al pietei din februarie-martie 2005, apar des exemple negative, care pot indeparta pe multi de piata. Iata cateva dintre ele:

1. Brokerul nu poate fi contactat sau este contactat cu dificultate - clientul trebuie sa intre in contact cu un broker persoana fizica in cel mai scurt timp posibil. Altfel, un ordin este intarziat. Se recomanda utilizarea unui broker "online", accesibil prin internet.

2. Brokerul cumpara sau vinde actiuni din contul clientului fara permisiunea lui - din exces de zel, incompetenta, sau din alte motive, clientul se trezeste cu tranzactii pe care nu le-a autorizat.

3. Brokerul cumpara sau vinde un numar gresit de actiuni din contul clientului - din cauze care tin de greseli de comunicare, incompetenta sau din alte motive, brokerul nu respecta ordinul primit.

4. Ordinele nu sunt executate la timp sau sunt executate foarte tarziu - brokerul preia ordinele, dar din motive pe care clientul nu le cunoaste, ele sunt executate cu (mare) intarziere.

5. Ordine plasate "online" sunt executate ore mai tarziu - este un scenariu "de groaza", dar real. Prin intermediul brokerilor "online", durata de executie trebuie sa fie extrem de redusa (cateva secunde).

6. Brokerul suna clientul "vanzandu-i ponturi" despre firme obscure, evenimente gata sa se intample - este stadiul de Neanderthal al activitatii de brokeraj. Nu raspundeti pozitiv la astfel de invitatii.

7. Brokerul "vinde" clientului competenta pe care nu o poseda (analiza tehnica, rapoarte de research obtinute de la alte firme si pe care le modifica). Este greu de detectat, la inceput, competenta unui broker. Necesita timp si poate costa scump…


Despre autor:

Capital

Sursa: Capital


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.