Boom-ul de pe piata imobiliara din ultimii ani a fost valorificat de divizia Junkers a grupului Bosch intr-un moment de declin al pietei de centrale termice.

Scaderea vanzarilor de echipamente termotehnice (utilizate pentru incalzire) pe segmentul apartamentelor este contracarata de catre conducerea locala a grupului german cu intrarea ca furnizor de echipamente pe piata constructiei de case si vile, domeniu aflat in plina dezvoltare.

Alexandru Eftimiu lucreaza la Bosch Romania din februarie 2001, iar din aprilie 2004 ocupa functia de director national de vanzari Junkers, marca sub care Bosch vinde centrale termice pe piata romaneasca. La nivel global, Bosch vinde mai multe marci de centrale termice.

Ascensiunea puternica a pietei de real estate a fost luata in calcul de filiala locala a Bosch la strategia sa de crestere a vanzarilor de centrale termice.

"Cei care vor sa fie activi pe aceasta piata trebuie sa-si regandeasca afacerea", afirma Eftimiu.
Cum au conectat afacerea Bosch la evolutia constructiilor private? Au incheiat parteneriate cu compania de constructii si dezvoltare imobiliara Impact, prin care compania germana livreaza echipamente de incalzire in case construite de aceasta companie.

"Ideea care a stat la baza acestui parteneriat a decurs din logica pietei. Impact avea nevoie de astfel de produse, iar noi trebuia sa extragem un rezultat din dinamica pietei", explica Eftimiu.

Parteneriatul a fost incheiat inca din 2001, dar de-abia de anul acesta a inceput sa-si spuna cuvantul in mentinerea vanzarilor de echipamente de incalzit. Practic, noile cladiri au compensat pierderile inregistrate pe segmentul reprezentat de aparatura destinata apartamentelor.

Deocamdata, aparatura termotehica destinata noilor locuinte executate de developerii imobiliari are o pondere de 5% in cifra de afaceri realizata de divizia Junkers a grupului Bosch, insa miza este tocmai potentialul de crestere din urmatorii ani.

"In urmatorii 4-5 ani vor fi construite la nivel national aproximativ 20.000 de noi locuinte prin intermediul developerilor imobiliari, ceea ce se traduce intr-un ritm de crestere de 30%. Este un ritm interesant pe care intr-o anumita masura il vom regasi si in vanzarile de aparatura termotehnica", a precizat Eftimiu. "Segmentul cladirilor noi este in crestere, iar noi simtim acest lucru", a continuat reprezentantul firmei Bosch.

Anul acesta, aproximativ 400 de vile unifamiliale au fost utilate cu centrale termice Junkers, un numar cu 20% mai mare fata de nivelul inregistrat anul anterior.

"Pentru 2006 ne propunem sa vindem aproximativ 1.000 de centrale in acest sistem", spune Eftimiu. Orasele mari, cu potential de dezvoltare pe segmentul imobiliar, reprezinta o tinta strategica si pentru vanzatorii de "caldura".

Citeste si:

"Urmeaza sa realizam astfel de contracte cu developeri imobiliari din Cluj si Timisoara", mai spune directorul de vanzari Junkers.

Ponderea de 5% in businessul diviziei Junkers a compensat partial pierderile inregistrate pe segmentul centralelor murale destinate apartamentelor de bloc, unde problema debransarilor ridica, in continuare, mari probleme jucatorilor de piata de profil.

Vanzarile au mai fost sustinute si de cresterea inregistrata pe segmentul sistemelor de incalzire neconventionale cum ar fi aparatele cu condensare, pe care se asteapta anul viitor o majorare cu 30%, sau instalatiile solare.

Dupa 2003, care este considerat varful vanzarilor de centrale termice dupa 1990, cu un numar de 250.000 de unitati, piata a suportat o scadere de aproximativ 70%, inregistrand in ultimii doi ani un nivel constant de 145.000 de unitati.

"Acesta este un volum relativ pentru ca poate fi afectat de unele declaratii subiective ale comerciantilor de aparatura termotehnica, precum si de faptul ca statisticile se bazeaza pe datele de import care nu reflecta volumul real al vanzarilor. De asemenea, sunt si unii importatori care vand mai departe", spune Eftimiu. Piata autohtona a centralelor termice este reprezentata in proportie de 96% din importuri. Printre cei mai importanti producatori si importatori de centrale se numara marcile Vaillant, Immergas, Ferroli, Merloni, Viessmann, Baxi, Bosch-Junkers sau producatorul local Kıber (cu marca Motan).

Compania s-a reorientat in contextul dificil pentru jucatorii de pe piata centralelor termice, marcat de piedicile puse pe de o parte de regiile locale de termoficare, cat si de autoritati prin unele masuri legislative. "Suntem foarte dependenti de legislatie, dar si de interpretari", explica Eftimiu.

Grupul Bosch este prezent pe piata autohtona inca din 1994 cand a fost infiintata firma Robert Bosch SRL. Filiala locala comercializeaza o gama ampla de produse, de la scule electrice portabile la centrale termice de apartament si cladiri mai mari sau piese si accesorii auto.

Activitatile locale se deruleaza prin intermediul unei retele de distributie formata din 250 de puncte de vanzare la nivel national.

In ultimii cinci ani de activitate, personalul Bosch s-a dublat, atingand in 2005 un nivel de peste 100 de angajati.

Cifra de afaceri estimata pentru anul acesta se situeaza in jurul valorii de 40 de milioane de euro, in usoara crestere fata de nivelul inregistrat in 2004.

Divizia de termotehnica Junkers acopera 25% din vanzarile totale realizate de Bosch Romania.