Compania Wrigley si cele 26 de societati distribuitoare se fac vinovate de incalcarea Legii concurentei prin fixarea pretului de revinzare al produselor Wrigley, adica guma de mestecat, direct prin clauza contractuala referitoare la pret si indirect prin fixarea nivelului discounturilor acordate pe piata, in baza unei politici de vinzari riguros stabilite, precum si prin impartirea pietelor de desfacere si alocarea clientilor. Valoarea totala a amenzilor este de 201 miliarde de lei vechi, adica 5,5 milioane de euro, ceea ce inseamna aproape 10% din valoarea pietei gumei de mestecat din Romania. Amenda cea mai mare a incasat-o Wrigley, peste 81 de miliarde de lei vechi.

Cum s-a procedat

Presedintele Consiliului Concurentei, Mihai Berinde, a dezvaluit ieri mecanismul prin care firmele respective au incalcat Legea concurentei. Pe prima veriga a lantului de distributie se stabilea, printr-o intelegere, pretul la care cumparau agentii economici de pe cea de a doua veriga, majoritatea acestora fiind magazine care se adreseaza consumatorului final. In cazul societatii Rodipet, care se aprovizioneaza direct de la Wrigley si nu prin intermediul unui distribuitor, intelegerea cu Wrigley a avut ca obiect stabilirea pretului de vinzare cu amanuntul in chioscurile Rodipet.

O alta practica la care s-a dedat Wrigley este aceea, potrivit Consiliului Concurentei, de a incheia conventii cu anumite magazine prin care produselor Wrigley li se asigura exclusivitatea in zona caselor de marcat din spatiile comerciale. In opinia Consiliului, aceasta practica constituie o bariera suplimentara la intrarea pe piata a altor produse.

Prin urmare, companiei Wrigley i s-a interzis sa incheie intelegeri ce au ca obiect stabilirea pretului de revinzare si i s-a recomandat sa nu mai apeleze la acorduri de exclusivitate pentru zonele de impuls, in special in zona caselor de marcat.

Citeste si:

Lider de piata

Wrigley este liderul incontestabil de pe piata gumei de mestecat, care se ridica, conform studiilor AC Nielsen, la aproximativ 58 de milioane de euro (2.250 de miliarde de lei vechi). Impreuna cu Turkey si Motto Romania, producatorul marcilor Orbit, Airwaves sau Wrigley Spearmint detine o cota de piata de 94,54% in volum si 96,99% in valoare. De altfel, vinzarile companiei sint din ce in ce mai bune, conducerea anuntind pentru anul acesta o crestere, in volum, de aproximativ 15% fata de anul trecut.

Trendul este explicat insa si de consumul din Romania care, comparativ cu celelalte state, este destul de limitat. Spre exemplu, din datele Wrigley, un roman mesteca in medie 55 de lame de guma intr-un an, adica de doua ori mai putin decit un croat. In Slovenia, consumul mediu pe cap de locuitor este de 150 de lame, in timp ce in Ungaria o persoana mesteca 100 de lame pe an. Romanii prefera in special guma pentru adulti, astfel ca aproximativ 92,5% din valoarea gumei comercializate ajunge la consumatorii care au peste 14-15 ani.

Piata cimentului, in topul amenzilor

Valoarea totala a amenzilor date in 2005 pentru intelegerile anticoncurentiale este de aproape 1.500 de miliarde de lei vechi. Cele trei companii de pe piata cimentului, Lafarge Romcim, Holcim si Carpatcement Holding, au primit o amenda-record de aproape 1.000 de miliarde de lei vechi, pentru ca au pus la cale un cartel. Un alt cartel descoperit si sanctionat de Consiliul Concurentei este cel constituit de Colgate Palmolive impreuna cu alte cinci societati. Aceste firme au fost amendate cu o suma totala de 151,2 miliarde de lei vechi pentru fixarea indirecta a pretului minim de vinzare. Pentru intelegere de pret au fost amendati, cu 110 miliarde de lei vechi, membrii Asociatiei Armatorilor si Operatorilor Portuari Fluviali din Romania si administratiile portuare.