"Tanarul" motor de cautare a ajuns in zona cea mai selecta a celor mai mari companii, conform voturilor consumatorilor americani. Locul unu este pastrat de Johnson & Johnson.

Cele mai multe companii au nevoie de mai multe decenii pentru a-si construi o reputatie favorabila. Lui Google i-a luat doar sapte ani. Compania infiintata in 1998 intr-un garaj studentesc a fost inclusa in premiera anul acesta in topul Reputation Quotient (realizat in colaborare de firma de cercetare Harris Interactive si de Reputation Institute din New York), care analizeaza impactul celor mai mari firme americane cu prezenta in intreaga lume asupra consumatorilor. Google a avut un debut fulminant, clasandu-se direct pe locul trei din 60 de companii care apar pe lista.

Pe primul loc s-a clasat grupul din industria farmaceutica Johnson & Johnson, urmat de Coca-Cola, amandoua fiind simboluri ale culturii americane lansate pe piata in urma cu mai bine de un secol, relateaza Wall Street Journal.

Google a dat tonul unei prezente masive a companiilor de tehnologie in Top 10. Industria IT&C se bucura de cea mai favorabila imagine in ochii publicului, depasind din acest punct de vedere orice alta industrie. A primit voturi pozitive de la 71% dintre cei 20.000 de americani care au participat la sondajul in urma caruia s-a realizat topul. Printre raspunsurile cele mai frecvente: companiile din IT&C ofera produse inovatoare si cu un pret rezonabil care le imbunatatesc viata consumatorilor - o parere pe care firme din alte industrii doar viseaza sa o obtina, comenteaza Wall Street Journal.

Unii dintre cei chestionati au caracterizat Google ca fiind "indispensabil" si "nepretuit". Michelle Miko, dezvoltator de continut web din California, spune ca "nici macar nu imi amintesc de cati ani folosesc Google. A devenit instantaneu motorul de cautare preferat, pentru ca este simplu, eficient si are un site bine organizat si usor de folosit".

In Top 10 s-au clasat si alte companii din industrie. Sony pe locul 6, Microsoft pe locul 7 si Intel pe locul 10. La randul lor, IBM si Apple au urcat anul acesta, ajungand pe locul 19 si, respectiv, 27.

Alti fruntasi, care insa nu provin din IT&C, au mai fost UPS (curierat) pe locul 4, 3M (grup de produse farmaceutice, industriale, tehnologice si transporturi) pe locul 5, General Mills (productie si distributie de cereale) pe 8 si FedEx (curierat) pe locul 9.

Insa se poate spune cu exactitate ca industria IT&C este exceptia, nu regula, scrie Wall Street Journal. Mai exact, din studiul Reputation Quotient reiese ca cele mai multe industrii, in special producatorii de automobile, liniile aeriene, fabricantii de produse farmaceutice si energetice, au pierdut din popularitate. Doar companiile de tutun s-au clasat mai jos decat cele din energie si industria farmaceutica.

Citeste si:

Nici imaginea intregului sistem corporatist american nu se simte prea bine. Desi era oricum destul de proasta, ea s-a inrautatit si mai mult anul acesta. In ciuda unor reforme sustinute din partea guvernului, combinate cu lansarea de tot mai multe programe pentru etica si responsabilitate sociala din partea companiilor, acestea nu au reusit sa se ridice prea mult in ochii consumatorilor. Anul acesta, 71% dintre cei chestionati au considerat ca reputatia companiilor americane "nu este buna" sau este "foarte proasta", in comparatie cu 68%, care au avut aceste opinii in anul 2004.

"Marile corporatii americane, in general, continua sa arate catre public o fata nu foarte atractiva: multa lacomie, lipsa de onestitate, incompetenta si chiar o lipsa de umanitate despre care cred ca accelereaza procesul de dizolvare a valorilor si a eticii profesionale in America", a spus Tamara Maimon, administrator al unei universitati din California, citata de Wall Street Journal.

Studiul Reputation Quotient a fost realizat in doua etape. Mai intai, intre martie si iunie, 7.000 de persoane au fost rugate sa numeasca doua companii cu cea mai buna reputatie si doua cu cea mai proasta reputatie.

Cele mai des mentionate 60 de companii au intrat apoi in faza a doua a studiului. In septembrie, 19.600 de persoane le-au dat note, rezultand clasamentul final.

Repondentii au notat companiile alese din mai multe puncte de vedere, printre care: impresia emotionala asupra lor, performantele financiare, calitatea produselor si a serviciilor, responsabilitatea sociala, viziunea si stilul de management.

Cea mai constanta in privinta notelor primite a fost Johnson & Johnson. Ca de obicei, s-ar putea spune, avand in vedere ca ocupa primul loc in mod constant inca din 1999, cand a fost lansat acest studiu. Compania a obtinut note foarte bune in principal cand vine vorba de calitatea produselor si de impresia emotionala, multumita liniei sale de business care vinde produse parafarmaceutice pentru copii, scrie Wall Street Journal. Totodata, a realizat cel mai mare scor si pentru ca respecta standardele etice si este de incredere.

Printre cele mai slab clasate s-au numarat cele trei companii din domeniul petrolier incluse in sondaj - Exxon Mobil, Chevron si Royal Dutch Shell - care au fost acuzate ca au operat "fara inima" cresteri de preturi in cursa lor pentru profit. Alte companii clasate in partea de jos au fost cele implicate in scandaluri - Enron, MCI, Adelphia Communications si Tyco International. Intr-un alt sondaj realizat recent, Google a confirmat impresia buna asupra clientilor sai din SUA. In competitie cu alte motoare de cautare, Google a fost preferat de 52% dintre cei 1.000 de utilizatori chestionati, in timp ce Yahoo! s-a clasat pe locul doi cu 22%, iar MSN si AOL au fost la egalitate pe trei, cu 9%.