Desi avantajele leasingului operational sunt evidente, acesta nu a prins inca la oamenii de afaceri romani. Motivele tin fie de lipsa de informare a acestora, fie de nepasarea guvernantilor, care nu au facut nimic (din punct de vedere legislativ) pentru a populariza acest produs in randul companiilor romanesti.
Leasingul operational incearca sa iasa din conul de umbra in care s-a aflat in ultimii ani.

Aceasta este concluzia la care au ajuns participantii la seminarul organizat recent de revista "Saptamana Financiara" impreuna cu firma New Kopel, de curand intrata pe piata romaneasca. Atat oficialii prezenti, cat si oamenii de afaceri au evidentiat importanta si necesitatea adoptarii acestei forme de finantare, in contextul in care fimele romanesti vor avea de infruntat in scurt timp socul integrarii.

Proprietatea "nu conteaza"

Un lucru este clar. In ziua de azi, majoritatea companiilor se indreapta catre credit, o solutie conservatoare, iar motivul principal tine, din pacate, de lipsa de informare. In economiile moderne, nu proprietatea este importanta, ci rolul pe care un bun il joaca in aducerea profitului. Iar leasingul operational inseamna, in primul rand, o utilizare judicioasa a capitalului. De ce sa imobilizezi sume importante de bani intr-un avans pentru un bun cumparat, cand nu esti obligat? Cam aceasta este filozofia leasingului operational.

"Leasingul operational reprezinta o metoda de finantare facila pe termen mediu si lung, exact capitolul la care companiile romanesti sunt deficitare. In prezent, IMM-urile nu prea au acces la finantare, iar apropierea momentului integrarii ne obliga sa devenim in scurt timp competitivi. In ceea ce priveste noile tehnologii, leasingul operational poate fi solutia de care avem nevoie", a declarat Gratiela Iordache, vicepresedinte al Comisiei de buget-finante din Camera Deputatilor, cu ocazia seminarului sustinut de SFin.

Tehnologia salveaza Romania

"Desi exista multe voci care sustin ca leasingul este un produs rau, care pune presiune pe deficitul comercial, consider ca leasingul, daca se orienteaza catre tehnologii noi, este exact produsul de care avem nevoie", a declarat Mihai Tanasescu, presedintele Comisiei de buget-finante din Camera Deputatilor, prezent la seminar. Cu alte cuvinte, prin leasingul operational vrem ca tehnologiile sa fie adoptate cat mai repede, pentru a putea face fata socului integrarii, singura conditie fiind insa folosirea acestei forme de finantare in proiecte cu adevarat importante, cum ar fi cele de infrastructura sau imobiliare, adevaratele domenii unde Romania este deficitara. Optimist, Tanasescu este de parere ca adaptabilitatea romanilor la un produs flexibil, care ofera predictibilitate, este evidenta, astfel incat, "in doi-trei ani, aceasta forma de finantare va deveni suficient de cunoscuta si folosita".

Repetenti

Atunci cand vine vorba despre avantajele leasingului operational, intrebarea care apare firesc este: de ce acesta ocupa doar 3% din piata de profil, chiar in conditiile in care avantajele sunt multiple si acopera o arie vasta de situatii si probleme cu care se confrunta firmele romanesti? Raspunsul este, din pacate, unul simplu, care denota, de altfel, una dintre carentele importante ale actorilor implicati in economia romaneasca, si anume lipsa de informare. Cele mai multe companii autohtone nu cunosc inca avantajele acestei forme de finantare care in Occident functioneaza cu succes de peste 15 ani. Singura exceptie o reprezinta, ca de obicei, multinationalele, companii care, in opinia lui Mihai Tanasescu, ar trebui sa fie si in acest caz un exemplu pentru oamenii de afaceri de la noi.

Pe de alta parte, trebuie sa recunoastem ca nici guvernantii nu "au pierdut" prea mult timp pentru crearea unui cadru legislativ coerent. Lucru recunoscut, de altfel, de Gratiela Iordache cu ocazia seminarului: "Legislatia privind leasingul operational este abia la inceput si de aceea va invit pe dumneavoastra, cei din sectorul privat, sa veniti spre noi, pentru a face o lege care va avantajeaza".

Riscuri eliminate

La capitolul avantaje, leasingul operational conduce detasat in cazul companiilor a caror activitate presupune existenta unui numar considerabil de autoturisme. Astfel, printre primele atuuri se numara eliminarea sarcinilor din afara domeniului de activitate al companiei respective, cum ar fi managementul flotei auto. Alegand leasingul operational ca forma de finantare a parcului auto, firma-client se va degreva de tot ceea ce inseamna responsabilitati cu privire la asigurare, service, intretinere sau inlocuirea vehiculului in cazul unui accident. Nu in ultimul rand, trebuie mentionat ca firma-client elimina toate riscurile financiare legate de proprietatea asupra autoturismului.

Si in ceea ce priveste avantajele fiscale, leasingul operational pare a se distanta in fata adversarului sau principal, leasingul financiar. Astfel, in cazul unui contract de leasing financiar, bunurile ce fac obiectul contractului se inregistreaza ca mijloace fixe in contabilitatea clientului (utilizatorului), acesta deducand cheltuielile cu amortizarea lui, iar din rata de leasing - cheltuielile cu dobanda. In cazul unui contract de leasing operational, produsul este inregistrat ca mijloc fix in contabilitatea firmei de leasing, valoarea ratei fiind considerata, in totalitate, drept cheltuiala deductibila pentru client.


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.