De la dezvoltatori de centre comerciale si dealeri auto, pana la banci, toata lumea se uita intens, de cateva luni, spre nordul Bucurestiului si face socoteli. Desi controversat inca de la lansare, proiectul de un miliard de euro din Baneasa nu are cum sa fie ignorat. Dimpotriva. Expresia Baneasa-mania pare tot mai potrivita pentru a descrie interesul puternic fata de noul cartier.

Dezvoltarea urbanistica riguroasa si locatia proiectului sunt punctele forte care atrag ca un magnet mari companii de retail, firme de renume care vor sa inchirieze un spatiu de birouri, dar si persoane interesate de un apartament sau de o vila in zona.

Spre exemplu, compania Vinci investeste aici circa 40 de milioane de euro pentru deschiderea centrului comercial Feeria, care va include si hipermarketul Carrefour. Galeria de magazine va fi cea mai mare de pana acum, cu o suprafata de 17.300 de metri patrati. Desi pana la inaugurare mai sunt circa sase luni, spatiile comerciale din cadrul galeriei sunt inchiriate in proportie de 100%. Printre firmele care se isi vor comercializa produsele in centrul Feeria, se numara Ultra Pro, Nike, Terranova, Germanos, La Mama sau KFC. Reprezentantii Carrefour estimeaza ca centrul comercial va avea zilnic intre 10.000 si 20.000 de vizitatori.

"Zona de nord a fost foarte activa in ultimii ani pe partea rezidentiala, insa din punct de vedere comercial nu s-au creat facilitatile necesare. Prezenta Media Galaxy in cadrul proiectului Baneasa va atrage un segment important de clienti cu venituri medii si mari", considera Dan Ostahie, presedintele Altex. Compania investeste un milion de euro in amenajarea unui spatiu de 3.500 de metri patrati.

Alte investitii importante vor fi realizate de Mobexpert, care va aloca aproximativ 15 milioane de euro pentru amenajarea unui mall de mobilier si de Bricostore, care vine cu 14 milioane de euro pentru constructia celui mai mare centru de bricolaj pe care l-a deschis pana acum in Romania. si ca o dovada in plus ca proiectul Baneasa este privit ca un borcan cu miere de catre retaileri, compania suedeza Ikea, unul dintre cei mai importanti producatori de mobilier la nivel mondial, ar putea sa inaugureze primul magazin pe piata romaneasca in cadrul parcului comercial.

De asemenea, Tiriac Auto, Dacia Renault si CitroŽn sunt interesate sa deschida show-roomuri aici. De altfel, nici Metro nu a ramas impasibil la farmecele noului cartier. Dupa noua ani, compania a decis sa-si transfere operatiunile comerciale din magazinul Metro Otopeni in noua locatie din Baneasa.

Insa nu numai comerciantii isi freaca mainile in asteptarea primilor clienti, si implicit a banilor care ar urma sa le rotunjeasca conturile. Constructorii au intrat deja serios in paine. "In acest moment - cand frontul de lucru este deschis pe o portiune mica de santier - lucreaza peste 20 de antreprenori si subantreprenori, iar numarul furnizorilor de materiale este de circa 200", spune Mihai Mateescu, directorul general al Baneasa Investment, compania care dezvolta acest proiect. Reprezentantii societatii de constructii Comnord, unul dintre antreprenorii care isi desfasoara activitatea aici, spun ca participarea la acest proiect va genera cresterea semnificativa a cifrei de afaceri.

"Avem in executie circa 60.000 de metri patrati de spatii pentru locuinte si 25.000 de metri patrati de spatii comerciale, ceea ce inseamna un volum de lucrari de 30 de milioane de euro", spune Nicolae Ungureanu, director general adjunct la Comnord.

El adauga ca activitatea desfasurata la proiectul Baneasa reprezinta peste 75% din volumul total al incasarilor prognozat pe anul in curs. "Lucrarile contractate pana acum ne vor asigura anul viitor o majorare cu 30% a cifrei de afaceri. De asemenea, numarul angajatilor care vor fi mobilizati pe acest santier se va ridica la 700-800", arata Ungureanu.

Citeste si:

Cifra de afaceri generata de agentii economici atrasi in aceasta zona va fi de aproximativ 20 de miliarde de euro in urmatorii zece ani, respectiv o medie anuala de 2 miliarde euro, potrivit calculelor reprezentantilor Baneasa Investment. Acestia estimeaza ca zona centrului comercial va genera venituri de 1-1,2 miliarde euro anual, zona de afaceri intre 600 si 700 milioane euro pe an, iar cea a micului comert si a serviciilor va aduce, in medie, 100 milioane euro pe an.

Proiectul imobiliar Baneasa, estimat la o valoare de circa 1,2 miliarde euro, va fi realizat etapizat, pana in 2015, pe un teren cu o suprafata de 224 hectare, situat in nordul Capitalei, si va include birouri (160.000 de metri patrati), centre comerciale (200.000 de metri patrati) si 3.000 de locuinte dintre care 227 vor fi apartamente.

"In acest moment, lucreaza peste 20 de antreprenori si subantreprenori, iar numarul furnizorilor de materiale este de circa 200."
Mihai Mateescu, director general la Baneasa Investment

Primele locuinte se vand din aceasta luna

• Primele 227 de apartamente, care vor fi construite in 12 vile, vor fi finalizate la sfarsitul anului 2006 si vor putea fi contractate din aceasta luna. Locuintele vor fi impartite in patru categorii, respectiv cu un dormitor, doua dormitoare, trei dormitoare si penthouse.

• Pretul unui apartament cu un dormitor are o suprafata cuprinsa intre 95 si 105 metri patrati locuibili, garaj si boxe incluse, ajunge la minimum 181.500 euro si la maximum 222.000 euro, plus TVA.

• Pentru un apartament cu doua dormitoare, cu o suprafata intre 136 si 167 mp, pretul este de 250.000 euro si poate ajunge pana la 323.000 euro.

• Cel mai mare pret este inregistrat la apartamentele penthouse, cu doua sau trei dormitoare, cu suprafete cuprinse intre 280 si 324 metri patrati, cu terasa de pana la 243 metri patrati, respectiv 955.000 de euro.

• In pretul apartamentelor sunt incluse garajul, boxa si cota de teren aferenta apartamentului cumparat. Deja exista liste de asteptari pe care sunt inscrise zeci de persoane.