Ministrul Economiei si Comertului, Codrut Seres, a anuntat ca autoritatile vor semna, in circa doua saptamani, contractul de preluare de catre statul roman a actiunilor detinute de partea coreeana la Daewoo Craiova.

El a precizat ca ministerul a primit o scrisoare din partea institutiei corespondente Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului din Coreea de Sud, prin care a fost anuntat ca nu mai exista alte pretentii financiare legate de datoriile pe care le avea fostul proprietar al Daewoo Craiova. Ministrul a aratat ca nu mai sunt "motive de prelungiri", astfel ca semnarea contractului va fi facuta foarte repede, "cat de repede vor veni coreenii la Bucuresti".

Nu este prima oara cand se anunta nationalizarea Daewoo. A facut-o acum circa doua luni si vicepremierul George Copos, care promitea ca in octombrie statul va intra in posesia pachetului de 51% de actiuni detinute de falimentara Daewoo Motor, la Craiova.

Diferenta de 49% din capitalul social apartine societatii Automobile Craiova, la care statul controleaza 72,4% din actiuni.

Analistii pietei auto apreciaza insa ca, de asta data este aproape cert ca trecerea Daewoo Craiova in posesia statului este un proces ireversibil. Ei spun ca numai astfel se explica faptul ca General Motros a acceptat prelungirea acordului de licenta de producere de masini, ce expira in octombrie, cu inca trei luni.

Practic, autoritatile romane au timp ca pana la inceputul lunii ianuarie sa privatizeze compania.

Citeste si:

Partea romana a anuntat ca intre stat si Daewoo Motor negocierile propriu-zise s-au finalizat inca din octombrie. Ministrul Economiei nu a oferit detalii referitoare la pretul tranzactiei, insa a mentionat ca este "putin mai mare" fata de oferta de 45 milioane euro, facuta de statul roman in vara acestui an.

Surse din piata dau ca suma negociata 60 milioane euro pentru cei 51%. Seres a mai mentionat ca mai trebuie lamurita o singura clauza, astfel incat sa nu existe pretentii financiare suplimentare din partea vanzatorilor, dupa semnarea acordului. Aceasta deoarece odata cu semnarea acordului au venit semnale ca apar noi creditori ai Daewoo Motor care vor si ei bani. Nu este prima situatie de acest gen: initial Daewoo Motor sustinea ca fabrica de la Craiova ii datora 800 milioane dolari. Intre timp a mai aparut un nou creditor, Daewoo Motor Marea Britanie, care solicita 300 milioane dolari. Cu acesti creditori va fi incheiat contractul cu statul roman.

Automobile Craiova, intre Daewoo si Renault

Daewoo Automobile Romania a fost infiintata in 1994 ca societate mixta formata de Automobile Craiova si Daewoo. Fabrica nu a fost preluata de catre noua companiei General Motors Daewoo Auto and Tehnology (GM DAT), care a preluat in septembrie 2002 o parte din activele grupului sud-coreean. Guvernul Romaniei a mandatat Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie sa negocieze preluarea actiunilor aflate in posesia companiei sud-coreene, pentru a vinde ulterior pachetul majoritar unui investitor strategic.

Grupul american General Motors s-a aratat interesat sa preia producatorul roman, insa discutiile nu s-au concretizat printr-un acord. Chiar daca General Motors are probleme financiare la nivel global, fiind amenintata cu falimentul, subsidiara sa coreeana GM DAT a anuntat ca nu are probleme financiare, mai mult anul acesta va fi primul pe profit, datorat atat vanzarilor din Coreea, dar mai ales a cresterii exporturilor. La randul sau, grupul francez Renault ar putea fi interesat sa preia uzina Daewoo Craiova pentru a-si mari capacitatea de productie a modelului Logan in Romania, potrivit unor informatii publicate recent de cotidianul "La Tribune".

Analistii pietei auto, dar si reprezentanti ai importatorilor marcii Chevrolet (nume sub care se vand automobilele GM DAT in Romania) spun ca firma americano-coreeana are cele mai mari sanse sa preia Daewoo Craiova. Pentru ea, adaptarea fabricii din Craiova la noile sale linii de productie nu ar fi o problema, intrucat utilajele din aceasta fabrica s-ar putea adapta usor, fara investitii rapide, la noile modele Daewoo (un exemplu este Chevrolet Spark care este generatia urmatoare a Daewoo Matiz). Daca ar prelua altii fabrica, ar avea nevoie de o perioada de sase luni pana la doi ani pentru a o reporni.