Toti iubitorii de vin pot degusta, incepand de astazi, vinuri produse din soiuri autentice romanesti. Trebuie doar sa viziteze salonul "Vinuri romanesti din podgorii stramosesti", organizat la ROMEXPO in cadrul INDAGRA. Placerea tine doar pana in ultima zi a saptamanii. Evenimentul face parte dintr-o manifestare mai ampla, ce-si propune promovarea valorilor nationale prin nobletea vinului, traditia culturii de vita de vie de pe meleagurile noastre precum si producatorii care promoveaza in productia lor soiuri autohtone romanesti.

"In contextul concurential actual si al anilor ce vin, Romania va trebui sa-si valorifice cu precadere tezaurul de care dispune si anume sa cultive si sa impuna pe piata occidentala soiurile noastre autohtone fara egal. Va trebui sa mizam pe acele cateva carti extrem de pretioase pe care le avem in mana, precum Feteasca Neagra, Feteasca Regala, Grasa de Cotnari sau Cramposia. Este recomandarea expertilor Uniunii Europene, inclusiv a specialistilor din tari precum Franta, Spania, Austria, Germania". Este parerea presedintelui Organizatiei Nationale Interprofesionale Vitivinicole, Vasile Miron Zarnoveanu.

Pe acest considerent, cel al promovarii vinului autohton, s-a desfasurat cea de-a doua editie a concursului "Vinuri romanesti din podgorii stramosesti, parte a civilizatiei si culturii", organizat de Consiliul pe Produs "Struguri, Must, Vin, Produse pe Baza de Vin si Produse Procesate", Organizatia Nationala Interprofesionala Vitivinicola (ONIV), Asociatia Degustatorilor Autorizati din Romania (ADAR) si de Oficiul National al Denumirilor de Origine pentru Vinuri si alte Produse Viticole (ONDOV). Concursul s-a incheiat ieri, iar sambata se vor decerna medaliile si premiile de excelenta.

Vinul, produs strategic

Citeste si:

Vinul a fost acceptat de curand ca produs strategic, fiind recunoscut de catre toti cei implicati in industrie - de la cercetatori, viticultori, producatori, comercianti si specialisti in marketing si pana la autoritatile statului - ca un inegalabil vector de imagine pentru tara de origine, aceasta numarandu-se printre putinele care ajung in rafturile magazinelor din cele mai indepartate colturi de pe mapamond si unde vor putea trezi curiozitatea consumatorilor cu mesajul "Produs in Romania" inscriptionat pe eticheta. "Nu trebuie sa uitam legatura intrinseca dintre brandul vinurilor romanesti si brandul de tara, cum se potenteaza ele reciproc si cum pot ele, impreuna, contribui la castigarea increderii consumatorilor. Aceasta mi se pare provocarea esentiala careia va trebui sa-i facem fata", spune Vasile Zarnoveanu.

"Este de la sine inteles ca, atunci cand vorbim despre viticultura Romaniei, trebuie sa ne gandim la mostenirea milenara pe care o reprezinta cultura vitei de vie, ca traditie si stiinta pe aceste meleaguri. Acest concurs este o actiune nationala care isi propune sa aduca in atentia societatii romanesti valori ce trebuie promovate cu incredere si mandrie", sustine Claudiu Necsulescu, presedinte CPVV, afirmand in continuare ca apreciaza implicarea Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT), care intentioneaza relansarea proiectului "Drumul Vinului", menit sa contribuie la dezvoltarea turismului rural si la introducerea principalelor trasee turistice viticole in circuitul international.

Concurs desfasurat dupa norme internationale

Concursul s-a bucurat de o larga participare din partea producatorilor. "Am fost placut surprinsi de numarul ridicat de vinuri din podgorii diferite, din ani de recolta diferiti si apartinand majoritatii soiurilor autohtone", spune Dan Boboc, presedintele executiv al ADAR. In total, s-au inregistrat in concurs 155 de probe, fata de cele aproximativ 60 ale anului trecut, fiind astfel nevoie de 2 comisii de jurizare, formate din cate 6 membri. Jurizarea s-a facut dupa reguli ce se afla in concordanta cu normele emise de Federatia Concursurilor Internationale de vinuri. Astfel, vor fi acordate medalii in limita a 30% din numarul de probe inscrise in concurs, iar modul de evaluare s-a facut dupa metoda standard a Organizatiei Internationale a Vinului, respectiv pe o scara de la 0 la 100. S-au apreciat senzorial la fiecare proba aspectul, limpiditatea, culoarea, mirosul si gustul.