Pentru ca sa poata fi incasata suma fabuloasa propusa e nevoie fie de majorarea cotei de impozitare, fie de taxarea rosiilor mancate de tarani

Cifrele din proiectul legii bugetului pe 2006 par foarte indepartate de realitate, completandu-se astfel cu formularile pline de cacofonii si in limba de lemn din preambulul capitolelor bugetare. Ieri am prezentat exemple de perle din bugetele institutiilor de stat. De exemplu, Agentia Romana pentru Investitii Straine vede Romania precum "o furnica, care se ia la intrecere cu un elefant". La o analiza mai atenta, se dovedeste insa ca bugetul are probleme nu doar cu limbajul, ci si cu cifrele.

Prognoze socante

Finantistii tarii spera sa incaseze, in 2006, cu 25,9a mai multi bani in contul TVA-ului platit de populatie, fata de 2005. Analistii apreciaza ca cifra este astronomica, daca ne raportam la indicatorii macroeconomici modesti, pe care tot guvernul i-a stabilit.

Daca Ministerul Finantelor chiar s-a gandit ca se va atinge tinta de incasari trecuta in buget, inseamna ca ori creste cota de TVA, ori cresc produsele supuse acestei taxe, spun analistii.

Cum marea majoritate a bunurilor si serviciilor de pe piata sunt deja impozitate, scenariul extrem ar fi ca taranii sa stea la coada la Administratiile Financiare pentru a plati taxa pe valoare adaugata pentru rosiile pe care le-au crescut singuri in gradina si apoi le-au mancat.

O crestere inexplicabila

Citeste si:

"O crestere cu peste 25a a incasarilor din TVA este doar dezirabila, dar foarte greu de atins. Ar insemna ca fie creste cota de impozitare, fie creste baza de impozitare. De exemplu, baza s-ar putea largi prin taxarea produselor pentru autoconsum din mediul rural", avertizeaza Liviu Voinea, director de cercetare in cadrul Grupului de Economie Aplicata. Si profesorul de economie Daniel Daianu este reticent in privinta tintei propuse de executiv.

"Va fi foarte greu de atins. Poate doar din marirea bazei de impozitare", explica acesta. Radu Craciun spune ca ori Finantele si-au propus sa bata orice record in privinta luptei cu evaziunea fiscala, ori "ramane de vazut care va fi baza de aplicare a TVA-ului". Adica, sa se impoziteze cu cota majorata si anumite produse, scutite pana acum - cum ar fi cele pentru autoconsum, serviciile medicale si sociale. Sau sa se renunte la cota redusa de 9a aplicata tarifelor de cazare la hoteluri, la intrarea in muzee sau pentru proteze.

Ministerul Finantelor a fost in stare sa ne prezinte doar teoria, insa fara sa explice mecanismele concrete prin care s-a ajuns la aceasta suma. "Sunt indicatori macroeconomici care sunt prognozati. Baza de impozitare din 2005 e mai mare.

Trebuie tinut cont de structura valorii adaugate in crearea PIB. Deoarece se inregistreaza o crestere pe ramuri economice", ne-a declarat Petrica Grama, directorul Directiei de Evaluare a Veniturilor la Bugetul General Consolidat

Cresteri record si la alte impozite

Proiectul de lege a bugetului este plin de estimari mai mult decat optimiste in ce priveste incasarile la vistieria statului. O crestere spectaculoasa este anticipata si in cazul impozitelor pe venit - peste 44a. De asemenea, prin introducerea impozitelor majorate pe terenurile agricole din 2006, statul vrea sa atraga nu mai putin de 4.800 de miliarde de lei. In 2005, din cauza taxelor mici, Finantele n-au luat in calcul decat 10 miliarde de lei vechi. Bugetul contine si o curiozitate. Astfel, statul mizeaza sa primeasca 150 de miliarde de lei vechi in contul impozitelor de salarii (probabil restante). Acest tip de taxare a fost desfiintat in 2000, cand a fost inlocuit cu impozitul pe venitul global.