Ultima marire a pretului carburantilor (cu 10 la suta, aproximativ 2.500 de lei) a avut loc la data de 20 august. Motivul invocat atunci a fost cresterea pretului petrolului pe plan mondial la 49 de dolari barilul si apropierea de pragul psihologic de 50 de dolari pentru un baril, arata un studiu efectuat de Asociatia Romana pentru Transporturi Rutiere Internationale (ARTRI).

In ultimii zece ani, in Romania, motivele scumpirii carburantilor au fost justificate prin necesitatea unei mai bune colectari a accizelor, existenta unor diferente de curs intre moneda nationala si dolar sau euro, scumpirea petrolului pe plan mondial si alinierea preturilor la nivelul celor practicate in UE. De altfel, Romania, conform unor angajamente din calendarul aderarii la UE, trebuie sa aduca accizele pe carburanti la nivelul celor de pe piata UE, ceea ce inseamna nu reducerea, ci marirea lor. Numai de la inceputul acestui an, motorina, de exemplu,
s-a scumpit cu 6.250 lei.

La aceasta data, in pretul motorinei intra accize de 221 de euro per tona, taxa de drum de 110 euro pe tona, tariful de incarcare de 115 lei pe kilogram, centul pe litru pentru acoperirea datoriilor fostei Bancorex si TVA de 19 la suta.
In Romania, un litru de motorina, la pretul de 27.400 lei/ sau 0,67 euro, costa mai mult decat in SUA (0,48 dolari la 25 august 2004) sau reprezinta aproximativ 84-85 la suta din tarifele percepute in Spania, Portugalia, Anglia, Luxemburg, Grecia, Irlanda, Finlanda, Austria, Belgia, tari care se situeaza cu mult inaintea noastra din punct de vedere economic.

Desi statisticile oficiale nu semnaleaza cresteri spectaculoase ale preturilor, iar rata inflatiei se incadreaza in limitele prognozate de guvern, realitatea este alta. Astfel, tarifele de transport sunt influentate de pretul carburantilor si de concurenta de pe piata. Ponderea carburantului in tariful de transport reprezinta aproximativ 30-35 la suta, iar tariful de transport va inregistra valori mai mari cu aproximativ trei-patru la suta, in functie de performantele motoarelor mijloacelor de transport.
Ca urmare a cresterii pretului combustibililor vor creste si costurile de transport, ceea ce influenteaza pretul produselor la import-export. Astfel, produsele importate vor fi desfacute la preturi mult mai mari, ceea ce va reduce consumul populatiei. In plus, vor creste cheltuielile zilnice ale firmelor de transport proportional cu rata de crestere a pretului motorinei.

Posibile efecte ale majorarii tarifelor la produsele petroliere

Vor fi afectate firmele, in special cele mici, care si-au achizitionat camioane in sistem de leasing, precizeaza ARTRI. Ratele vor fi mai greu de achitat, iar din cauza incasarilor mici (in Romania piata transporturilor este suprasaturata, in momentul de fata putine sunt firmele care risca sa-si mareasca pretul de transport/kilometru) activitatea ar putea deveni nerentabila, firmele mici putand disparea de pe piata. Astfel, piata ar fi acaparata de marii operatori de transport.
ARTRI considera, de asemenea, ca statul ar trebui sa ia masuri pentru a micsora nivelul accizelor la carburanti. "Statul, prin ministerele si institutiile sale specializate, ar trebui sa informeze operatorii de transport de marfuri in trafic intern si international asupra conditiilor carora vor trebui sa faca fata in contextul integrarii in UE. De asemenea, aceste institutii ar trebui sa reprezinte si sa faca auzit glasul transportatorilor romani in fata organelor UE si sa negocieze conditii echitabile pentru acestia.

Numai asa firmele romanesti vor fi pregatite sa faca fata concurentei unei piete unice europene si sa se impuna pe aceasta piata", precizeaza ARTRI.
Conform asociatiei, transportatorii romani au investit mult in achizitionarea de camioane moderne (de cele mai multe ori in sistem leasing) necesare indeplinirii conditiilor cerute de legislatia UE, motiv pentru care statul ar trebui sa sprijine operatorii de transport care au camioane Euro II si III prin scutiri de taxe si impozite. La aceste lucruri se adauga faptul ca, in momentul de fata, transportatorii romani practica tarife mult mai mici decat colegii lor din UE.

La fiscalitate depasim tarile dezvoltate din UE

Citeste si:

In ceea ce priveste motorina, taxele pe care le achita operatorii romani de transport sunt printre cele mai mari din Europa (suntem depasiti doar de Marea Britanie), tinand cont si de faptul ca necesarul de consum este acoperit in proportie de 50 la suta din productia interna. In privinta taxelor de autostrada, ARTRI noteaza faptul ca nu avem decat aproximativ 115 km de autostrada in Romania, iar taxa este zero datorita faptului ca am optat pentru varianta rovinieta.
Impozitele pe vehicul reprezinta singurul capitol in care nu ajungem la nivelul colegilor din Uniunea Europeana, dar suntem foarte aproape de acesta.
Din punct de vedere al totalului nivelului taxelor si impozitelor in Europa, Romania depaseste multe tari dezvoltate din Uniunea Europeana, precum Danemarca, Olanda, Spania. "Statul roman impovareaza persoanele si firmele particulare cu taxe si impozite de tot felul.
Astfel, apar tot felul de ordonante de urgenta (vezi legea circulatiei cu amenzi aberante, majorarea accizelor la combustibil) sau decizii ad-hoc (in 2003 pretul CEMT-lor lunare cu pret de CEMT-uri anuale, autorizatii anuale de Franta cu pret de CEMT-uri anuale).

Linia politica trasata de actuala conducere, la nivelul fiecarui minister este de a gasi noi modalitati de a impovara cu biruri firmele particulare (cu toate ca acestea realizeaza 70 la suta din PIB) si persoanele fizice pentru a echilibra bugetul tarii.
Din punctul de vedere al fiscalitatii am depasit deja standardele Uniunii Europene, dar suntem la nivelul tarilor africane din punct de vedere al comunicarii intre minister si reprezentantii societatii civile (asociatii, uniuni, fundatii)", concluzioneaza studiul ARTRI.
Rovinieta nu va fi platita doar de cei care nu parasesc, in autoturismul propriu, orasul in care locuiesc. Acestia nu vor putea fi nici amendati in cazul in care circula doar in oras.

Rovinieta se adauga valului de scumpiri de la inceputul anului

Toti posesorii de autovehicule vor fi obligati sa achite, de la 1 ianuarie 2005, o taxa anuala de utilizare a drumurilor publice, denumita rovinieta, care va fi diferentiata in functie de categoria vehiculului, de masa totala maxima autorizata si de emisiile poluante. Potrivit Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), rovinieta, cu o valabilitate de 12 luni, va avea o valoare de 24 de euro pentru autoturismele non-Euro, 21 de euro pentru modelele care respecta normele de poluare Euro I, respectiv 16,8 euro pentru Euro II.

In cazul microbuzelor se va plati o taxa de 216 euro (non-Euro), 210 euro (Euro I) si 204 euro (Euro II). Posesorii de autocare vor plati 510 euro (non-Euro), 450 de euro (Euro I) si 390 de euro (Euro II). Pentru autovehiculele de transport marfa cu masa totala maxima admisa mai mica de 3,5 tone va fi achitata o rovinieta de 90 de euro, 78 de euro sau 60 de euro, in functie de emisiile poluante. Taxa de drum pentru autovehiculele cu masa totala maxima admisa cuprinsa intre 3,5 tone si sapte tone va fi cuprinsa intre 210 euro si 240 de euro, in timp ce la camioanele de peste sapte tone, dar mai mici de 12 tone, valoarea rovinietei va fi cuprinsa intre 420 de euro si 540 de euro, in acord cu nivelul emisiilor poluante.
In functie de masa totala maxima autorizata, numarul de axe si emisiile poluante, posesorii de camioane grele vor achita o taxa cuprinsa intre 450 de euro si 576 de euro (pentru camioanele cu cel mult trei axe), respectiv intre 750 de euro si 930 de euro pentru vehiculele cu cel putin patru axe.

Amenzile aplicate pentru neachitarea taxei de drum vor fi cuprinse intre trei milioane de lei si 4,5 milioane de lei in cazul autoturismelor, intre 15 si 25 de milioane de lei pentru microbuze, intre 30 de milioane de lei si 45 de milioane de lei pentru autocare si intre 10 si 70 de milioane de lei in cazul vehiculelor destinate transportului de marfa.
In acest fel, romanii se vor putea "bucura" de o alta taxa de drum, pe care o vor plati obligatoriu, chiar daca utilizeaza autoturismul propriu o singura data pe an. In plus, va fi interesant de urmarit traseul pe care il vor parcurge, in continuare, banii proveniti din taxa de drum existenta in pretul carburantilor (o treime din acesta), pe care, in prezent, o incaseaza Ministerul Finantelor Publice, administratorul fondului special in care intra aceasta taxa, si nu CNADNR, cum ar fi fost normal.