Guvernul a inceput sa lucreze la proiectul de lege privind Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale. Conform planului guvernamental, procedura legislativa pentru aceasta lege trebuie finalizata pana in luna noiembrie.

Sindicate versus patroni

Deocamdata, in ciuda termenelor foarte stranse din planul Guvernului, nici sindicatele, nici patronatele nu stiu ce baza de negociere va avansa MMSSF. "Ma gandesc ca ne vor intreba si pe noi. Constituirea Fondului de garantare este o initiativa mai veche, a fostului Guvern si au existat mai multe variante pentru ea. Noi dorim un Fond de garantare cat mai mare, ca sa ne protejam salariatii. Astazi, in Consiliul Economic si Social voi intreba despre acest lucru", ne-a declarat Marius Petcu, presedintele CNSLR Fratia.

Secretarul general al Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania (AOAR), Cristian Parvan, a marturisit, la randul sau, ca nu a vazut proiectul de lege al Guvernului. "Sper ca s-a renuntat la ideea imobilizarii fondului de salarii pe trei ani. Noi am propus o solutie alternativa, si anume constituirea gajului asupra activului societatii, un gaj care sa aiba prioritate la achitarea creantelor salariale", a aratat Parvan.

Citeste si:

Reamintim ca incercarile de legiferare pentru noul fond special au fost o poveste cu cantec. Initiativa fostului Guvern PSD, de a bloca in banci peste 20 de miliarde de dolari de la angajatori, prin intermediul Fondului de garantare a salariilor, a generat la timpul respectiv vii proteste din partea patronatelor. Oamenii de afaceri au sustinut ca nu vor mai avea resurse nici pentru investitii, si nici pentru crearea a noi locuri de munca, daca vor fi supusi unor noi contributii constrangatoare precum Fondul de garantare a salariilor (care ar fi urmat sa imobilizeze dublul sau triplul fondului de salarii anual brut). Totusi, in ciuda protestelor, prevederea legislativa privind garantarea salariilor a fost inclusa in Codul Muncii (articolul 167), dar pana acum ea nu a devenit operationala.

Puncte in suspensie

Una dintre variantele proiectului de lege privind Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale, care va fi negociata cu partenerii sociali, prevede ca resursele Fondului vor fi reprezentate de: contributiile angajatorilor, alocari speciale de la bugetul de stat, sume incasate de la societatile aflate in lichidare/faliment si contributii voluntare achitate de catre persoanele fizice si juridice sau de catre unitatile fara personalitate juridica. Acestea se vor incasa si pastra de catre Trezoreria Statului.

Din ele vor fi achitate creantele salariale rezultate din contractele individuale de munca - salariile restante (nu mai putin de trei salarii minime pe economie), compensatiile pentru concediul de odihna neefectuat, platile compen-satorii, compensatiile in cazul acidentelor de munca etc. Proiectul are si doua puncte in suspensie. Astfel, cuantumul contributiilor angajatorilor (un procent din fondul total brut de salarii) nu a fost inca stabilit. De asemenea, nu a fost fixata nici data de la care angajatorii vor incepe sa contribuie la Fond.