. Este vorba despre Mazda MX-5, Opel Astra cu doua bare masive si rigide de protectie la rasturnare si Volkswagen New Beetle nou, cu sistem de protectie activ. "Am dorit sa aflam daca tehnologia chiar face ceea ce promit inventatorii acesteia si cat de mare este riscul de ranire a pasagerilor in cazul unui accident real", au explicat germanii de la ADAC. Testul a fost efectuat in centrul ADAC de testare la coliziune din Landsberg, automobilele ruland initial pe o platforma mobila, la o viteza de 50 km/h, fiind apoi franate brusc. Autovehiculele ruland pe sine au fost inclinate fiecare intr-un unghi oblic de 23 de grade fata de directia de rulare, dupa care, la executia comenzii "aruncare", se rastoarna brusc in jurul axei longitudinale.

Dupa cum promite constructorul, la Volkswagen Beetle, protectia la rasturnare functioneaza perfect chiar de la prima miscare de rotatie. De aceasta beneficiaza, in primul rand, pasagerii spate, al caror cap nu atinge soseaua in timpul unei miscari de rotatie complete. Cadrul ridicat al parbrizului se deformeaza cu 88 mm in jos. Per total, se pastreaza un spatiu de supravietuire extrem de mare pentru pasagerii fata (cu centuri de siguranta cu pretensionare). In timpul rotatiilor, capul manechinului din dreapta soferului tinde sa se inalte deasupra ramei usii si sa atinga usor strada. Cu toate acestea, valorile de solicitare se situeaza cu mult sub limita critica.

In cazul lui Opel Astra, cadrul parbrizului este extrem de bine protejat contra deformarii. Se comprima cu numai 55 mm, desi autovehiculul se rastoarna in partea frontala, din cauza centrului sau de greutate situat in fata. Totusi, toti pasagerii trebuie sa se descurce intr-un spatiu destul de ingust. Din cauza spatiului restrans de miscare a capului si a barelor de protectie la rasturnare montate prea in adancime, capul pasagerilor depaseste in fata cu 8 mm si in spate chiar cu 55 mm linia de protectie propusa (distanta de la marginea superioara a ramei deformate a geamului la marginea superioara a barelor de protectie la rasturnare).

Citeste si:

Autovehiculul cu cele mai mari probleme in acest test a fost Mazda MX 5: cadrul prea fragil al parbrizului acestei masini se comprima rapid cu 140 mm, ceea ce face ca spatiul de supravietuire pentru ambii pasageri sa fie practic inexistent. In timpul testului, capul manechinului din dreapta soferului loveste pista atat de tare, incat acesta poate suferi rani dintre cele mai grave sau chiar mortale.

Avand in vedere aceste rezultate, ADAC a solicitat ca toate autovehiculele cabrio noi de pe piata sa dispuna de cadre de parbriz cu stalpi nedeformabili si de sisteme solide de protectie la rasturnare, care pot oferi protectie eficienta chiar si persoanelor de statura mare. Toate acestea, pentru ca supravietuirea sa fie asigurata intr-o decapotabila, chiar si in cazurile mai rare de rasturnare.