De doua zile, cotatiile mondiale ale petrolului au reinceput sa creasca, pana aproape de 65 de dolari/baril (o tona de titei are putin peste 7 barili), ceea ce ar insemna o scumpire de aproape 50% in acest an. Cauzele ascunse ale scumpirii sunt chiar mai profunde decat par.

RISCURI GEOPOLITICE

Ce a determinat ultimele scumpiri? Stirile spun ca marile puteri sunt ingrijorate de Iran, al doilea mare producator din Orientul Mijlociu, care si-a reluat programul de imbogatire a uraniului si risca sanctiuni economice din partea ONU. Adica, inclusiv sa vanda mai putin petrol. Instabilitatea pandeste mari tari producatoare ca Venezuela, Nigeria si, mai nou, insasi Arabia Saudita. E suficient un incendiu care opreste pentru cinci zile activitatea celei de-a treia mari rafinarii din SUA, ca sa se declanseze un nou val de scumpiri. Pana unde? Hadi Najad-Hosseinian, ministrul adjunct al Petrolului din Iran, spune ca pretul petrolului ar putea ajunge la 70 de dolari pe baril pana la sfarsitul anului, dand vina pe cererea tot mai mare fata de oferta. La noi, presedintele Rompetrol, Dinu Patriciu, avertizeaza de mult timp ca titeiul ar putea ajunge la 80 de dolari barilul.

DEPENDENTA

Argumentul considerat fundamental al cererii tot mai mari, determinata de consumul Chinei si Indiei, tinde sa se banalizeze. Cererea este mare in perioadele de crestere economica, dar economistii spun ca acestea nu sunt fara sfarsit. Chiar si economiile Chinei si ale Indiei vor obosi sa creasca neintrerupt. Pentru scumpirea petrolului, respectiv a combustibililor, toate argumentele de mai sus par sa functioneze drept pretexte.

Cum reactioneaza presedintele George W. Bush dincolo de repertoriului politic? Promulga o lege prin care scutiri de taxe de 14,5 miliarde de dolari vor stimula companiile energetice sa dezvolte combustibili alternativi, care sa reduca dependenta de petrol a SUA.

Cat priveste Europa, "energia neconventionala e tinuta politic intr-un ritm de dezvoltare mai lent, pentru ca nu sunt resurse", apreciaza acelasi Dinu Patriciu. Este vorba de resurse financiare si mai ales pentru cercetare in domeniul respectiv, unde 14,5 miliarde de dolari sunt doar "stimulente".

CONCURENTA INTRE COMBUSTIBILI

Citeste si:

Pentru statutul de cea mai importanta cauza a scumpirii titeiului, pana si cererea colosala a Chinei si a Indiei par sa lase loc nevoii de resurse de finantare pentru dezvoltarea combustibililor alternativi. Vazandu-si sfarsitul tot mai aproape, producatorii de petrol vor cauta sa stoarca tot mai mult de pe piata. "Companiile petroliere sunt primele care vor trece la alte resurse energetice, printre care hidrogenul. Ele sunt cele care finanteaza trecerea la o alta forma de energie", spune Patriciu. Asa stand lucrurile, nu este de mirare de ce petrolul se scumpeste tot mai mult. Zilnic se consuma 85-89 de milioane de barili de titei, dar se tranzactioneaza 900, datorita fondurilor speculative, care cunosc jocul.

Petrolul se va scumpi pana la acel nivel la care preturile concurentilor sai vor fi in stare sa reziste pe piata. Totodata, preturile tuturor celorlalte tipuri de energie se iau dupa petrol, ceea ce vor face si mai dificile conditiile in care economia Romaniei trebuie sa creasca, iar romanii spera sa supravietuiasca.

REALITATE
"Randamentele energetice sunt catastrofale la noi" - Florin Pogonaru, presedintele AOAR

RINGUL ROMANESC

Toti marii jucatori de la noi spun ca acorda atentie combustibililor alternativi. Grupul MOL ne informeaza ca "este gata sa produca benzina cu continut de bioetanol de origine agricola". Rompetrol va construi o fabrica de hidrogen, pentru vremea cand masinile vor fi echipate cu motoare bazate si pe acest combustibil. Pana atunci ce se va intampla cu benzina si motorina clasice? Patriciu (foto) repeta: "O crestere de 10% a pretului petrolului inseamna o crestere de 3%-4% a pretului benzinei la pompa". Adica, o scumpire mondiala a petrolului de la 64 de dolari pe baril la 70,4 dolari pe baril va corespunde unei cresteri a pretului mediu la benzina premium "fara plumb" de la un nivel mediu de la 33.500-33.800 la 34.800-35.200 lei vechi. "La preturile actuale ale titeiului, carburantii ar trebui sa coste intre 36.000 si 37.000 lei vechi/litru", spun petrolistii romani.

RISCURILE AUTOHTONE

Deja putini analisti mai cred ca inflatia la sfarsitul anului va ramane la tinta de 7,5%, in conditiile in care toate tipurile de energie au suferit valuri succesive de scumpiri, iar forta exporturilor este la pamant datorita aprecierii leului. "Daca ne uitam la performantele industriilor dependente de petrol, care au cam ramas la nivelul anului trecut, putem spune ca economia a inceput sa gafaie deja", apreciaza Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania. Mai mult, in conditiile in care "randamentele energetice sunt catastrofale la noi, scumpirea petrolului reduce si mai mult competitivitatea produselor romanesti, pentru ca nu se face mai nimic pentru economisirea energiei", adauga Pogonaru.