Contribuabilii romani sunt nemultumiti vizavi de relatia pe care o au cu Fiscul. In primul rand, acestia critica numarul mare de documente pe care trebuie sa le depuna la ghisee. Drumurile pe care sunt nevoiti sa le faca sau "plimbarile" de la un ghiseu la altul sunt doar alte doua motive pentru care doar 29% din repondentii unui sondaj efectuat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) se declara multumiti de activitatea lucratorilor Fiscului.

Potrivit unui sondaj de opinie realizat chiar de catre reprezentantii ANAF la ghiseele administratiilor financiare de sector din Capitala pe un esantion de cateva sute de persoane, multi dintre contribuabilii chestionati sunt nemultumiti de numarul prea mare al documentelor pe care trebuie sa le depuna cu regularitate, acestia acuzand totodata si nenumaratele drumuri pe care sunt obligati sa le faca. Astfel, in timp ce 36% din contribuabili acuza birocratia, iar 28% critica faptul ca au de facut prea multe drumuri, doar 29% din cei chestionati nu au avut nimic de reprosat vizavi de "prestatia" functionarilor Fiscului de la ghiseu.

Rapiditatea functionarilor lasa de dorit

23% din contribuabilii intervievati sunt nemultumiti de faptul ca o "vizita" la circa financiara dureaza prea mult, iar 20% din repondenti critica programul nepotrivit cu publicul. Un numar semnificativ dintre cei care au treaba la ghiseele Fiscului, respectiv 13% din acestia, critica slaba comunicare cu salariatii acestuia, intrucat nu explica ceea ce trebuie sau ar trebui sa faca contribuabilul, pentru a evita drumurile in plus.

Din pacate, mai exista, potrivit chestionarului, si persoane care trebuie sa fie "atente" cu personalul de la ghiseu pentru a rezolva operativ problema in cauza. Astfel, 3% din contribuabilii intervievati spun ca fara o "atentie" nu rezolva nimic. O alta nemultumire a acestora este cauzata, potrivit sondajului, de faptul ca functionarii nu-si recunosc vina atunci cand este cazul, si sunt nepoliticosi. Potrivit datelor ANAF, cei mai multi contribuabili, fie persoane juridice, fie fizice, trec de cele mai multe ori pragul unei administratii financiare pentru a depune o declaratie. Desi multe dintre informatiile sau formularele necesare se gasesc si pe Internet, multe persoane, respectiv 17%, prefera sa mearga la administratia financiara de care apartin pentru a lua de la functionar formularul respectiv sau a obtine informatia. Totodata, 19% din contribuabili continua sa-si plateasca impozitele direct la sediul administratiei financiare.

E nevoie de mai multi functionari

In timp ce si-au exprimat nemultumirile cu privire la activitatea desfasurata de functionarii Fiscului, persoanele intervievate au dat si posibile solutii pentru rezolvarea problemelor. "Solutia pe care o vad cetatenii, mai ales segmentul de populatie cuprins intre 36 si 45 de ani, o constituie reducerea documentelor si simplificarea procedurilor. Angajarea de personal suplimentar este solutia avansata, in special, de persoane juridice si liber- profesionisti, cu varste cuprinse intre 26 si 35 de ani, care considera aceasta masura necesara pentru imbunatatirea prelucrarii datelor, facand astfel posibila si deschiderea mai multor ghisee pentru activitatea cu publicul", precizeaza ANAF, comentand, in acest mod, mai multe dintre propunerile celor intervievati. Astfel, atat persoanele fizice, cat si cele juridice, respectiv 52%, ar reduce numarul de formulare, ar angaja mai mult personal - 30%, ar deschide mai multe ghisee - 37% si ar prelungi programul cu publicul - 29%. "Pe de alta parte, aproximativ un sfert dintre repondenti nu au avut nimic de reprosat functionarilor Administratiilor Finantelor Publice, iar procentul celor care afirma ca "fara o atentie nu se rezolva nimic" si ca "functionarii nu sunt politicosi" este foarte redus (4-5%)", mai precizeaza ANAF.

Sondajul, ce reprezinta o premiera pentru Ministerul Finantelor Publice (MFP), a fost realizat pe sase loturi de repondenti, corespunzator fiecarei administratii financiare de sector. S-a avut in vedere numarul de contribuabili activi in aria administratiilor financiare si distributia acestora, in functie de natura persoanelor reprezentate, respectiv persoane fizice sau juridice. Chestionarele au fost aplicate in aceeasi zi a saptamanii, in cadrul fiecarei administratii financiare, in intervalul orar 8.00-12.00.


Despre autor:

Sursa: Curentul.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.