Primele zece luni ale acestui an s-au incheiat cu un deficit comercial record de 5,3 miliarde de euro, ceea ce inseamna ca la sfarsitul lui 2004 valoarea acestuia va depasi considerabil cifra de 6 miliarde euro. Scaderea cursului de schimb al euro, dar si al dolarului vine in sprijinul importatorilor, care, dat fiind ca ne aflam in perioada Sarbatorilor, sunt mai mult decat incurajati sa cheltuiasca si mai aprig decat au facut-o pana acum. Ceea ce va constitui inca un impact major asupra valorii negative a balantei comerciale.

Analistii economici nu sunt cu totul nelinistiti de avertizarile primite din partea exportatorilor, din ce in ce mai suparati de neasteptata evolutie a cursului euro. Multi dintre ei spun ca avantul pe care il iau importurile ar putea fi, pe termen mediu, chiar benefic exporturilor romanesti, intrucat un curs de schimb prietenos poate incuraja puternic achizitia de utilaje si echipamente noi si performante. Cu ajutorul acestora, industria romaneasca ar putea atinge si ea gradul de retehnologizare necesar sustinerii fabricarii unor produse mai performante, cu o valoare adaugata mai mare. Este ceea ce ne trebuie in principal.

Cehia, Polonia si Ungaria - campioanele zonei

Tot in aceasta perioada s-au consemnat si doua varfuri istorice ale valorii exporturilor romanesti inregistrate din 1990 incoace: in luna iulie - 1,83 miliarde euro si in luna octombrie - 1,73 miliarde euro, si o valoare totala de peste 15 milarde euro. Din pacate, punctul forte al structurii acestora il reprezinta, in continuare, industria usoara (textile si incaltaminte), care detine o pondere de 30% din valoarea totala, alaturi de produsele metalurgice - 15,2%. Or, aceasta etapa a fost de mult depasita de tarile nou-intrate in Uniunea Europeana, inca de pe vremea cand erau doar candidate. Principalele lor grupe de produse exportate au fost si raman autoturismele, medicamentele si echipamentele de telecomunicatii, ceea ce arata ca economiile lor s-au adaptat mai rapid cerintelor pietei mondiale.

De exemplu, 41% din exporturile Cehiei sunt reprezentate de masini si echipamente de transport si 27% - de bunuri manufacturate. De asemenea, cele mai mari incasari din exporturi pentru Ungaria sunt constituite de echipamente de telecomunicatii, motoare de diverse tipuri si computere. In ceea ce priveste Polonia, intr-un raport prezentat de Organizatia Mondiala a Comertului (OMC) se arata ca aceasta tara ocupa locul 12 in topul exportatorilor pe piata Uniunii Europene, cu un procent semnificativ, exportand bunuri de 35,3 miliarde de dolari anul trecut. Polonia s-a dovedit a fi exportatorul cu cea mai mare crestere dintre toate tarile UE, crestere care a fost de 26% anul trecut. Aceasta dinamica ridicata a exporturilor poloneze poate fi atribuita in mare parte investitiilor straine directe foarte ample, care au transformat economia si au transferat productia din alte tari in Polonia, asociata cu extinderea firmelor autohtone. In urmatorii doi ani, Polonia va fi una din tarile cu cea mai rapida dezvoltare din Uniunea Europeana, conform previziunilor Comisiei Europene.

Citeste si:

Sigur ca apropierea gradata de UE a sprijinit si dezvoltarea schimburilor economice ale Romaniei cu aceste tari, astfel incat valoarea exporturilor catre toate aceste 25 de state are o pondere de 73,3% din totalul exporturilor romanesti. Cu toate acestea, cu o structura a exporturilor inca rudimentara, Romania este doar al 21-lea partener al UE, cu schimburi comerciale care totalizeaza circa 27 miliarde euro.

Colacul de salvare, investitia de la Dacia

Insa apropierea intrarii tarii noastre in UE si investitiile mai importante, ale caror efecte de abia acum se fac simtite, vor schimba totusi si structura exporturilor romanesti. De fapt, aceasta este chiar in schimbare, dupa cum a afirmat recent Eugen Dijmarescu, vicepresedinte al BNR. Constructiile de masini au inregistrat o explozie, pe care industria textila nu o mai poate atinge. Avem o crestere la export de 28%, provenita numai din constructia mecanica si electrotehnica, ceea ce inseamna castigarea a mai mult de zece puncte procentuale pe parcursul ultimilor zece ani. "Inca mai vorbim despre export de componente in detrimentul produselor finite, cu valoare adaugata mare, dar acest lucru o sa se schimbe in urmatoarele luni, in principal pe fondul exporturilor de automobile", a mai aratat aceeasi sursa. "Investitia de la Dacia isi arata acum adevaratele rezultate.

Este pentru prima data cand vorbim despre un investitor in tara noastra care sa fie si lider pe piata mondiala, modelul Logan nefiind adresat numai Romaniei, ci intregii lumi."
Urmatorul domeniu care vine tare din urma este cel al constructiilor de nave, acesta continuand sa capteze atentia multor investitori straini. De asemenea, industria aeronautica va reintra puternic in circuitul mondial. "Contam in special pe productia de componente pentru industria aeronautica mondiala", a mai spus aceeasi sursa.