Cu un salariu mediu pe economie se pot face doar 5 plinuri la masina. Noile valuri ale scumpirii petrolului si carburantilor vor reduce potentialul de crestere economica si nivelul de trai.

Ca sa faca un "plin" de rezervor de benzina premium fara plumb, romanul cheltuieste acum 19% dintr-un salariu mediu net pe economie. Altfel spus, salariul echivaleaza cu putin peste cinci alimentari de cate 40 de litri de benzina. Situatia a fost aproximativ aceeasi in ultimele 12 luni. Anul trecut pe vremea asta, "plinul de benzina" inghitea 18% dintr-un salariu mediu.

Dar, in iulie 2004, explozia preturilor titeiului nu avea suflul de anul acesta. Acum, analistii nu se sfiesc sa anticipeze scumpiri ale titeiului cu inca 30%.

INFLUENTE

Fata de iulie 2004, pretul benzinei premium fara plumb a crescut cu peste 27%, iar salariul mediu net, cu doar 22%. In schimb, pretul petrolului de tip Brent a crescut cu 47%. Potrivit presedintelui Rompetrol, Dinu Patriciu, daca petrolul se scumpeste cu peste 20%, "foarte multe previziuni si decizii trebuie sa tina seama de efectele asupra economiei". Oficialii Petrom spun ca pretul si calitatile titeiului romanesc pe care-l exploateaza sunt comparabile cu cel de tip Brent, dar, cand vine vorba de evolutia preturilor carburantilor, nu ies din sablonul: "Acestea fiind influentate de conditiile locale de piata si mediul concurential".

EURO - "PLINUL"

Citeste si:

In Romania, "plinul" de rezervor costa acum 38 de euro, la un pret de 0,95 euro/litru, mai mare decat cel din Grecia si tarile baltice si comparabil cu cel din Spania si Polonia. In toate aceste tari, salariile medii nete sunt superioare celor 200 de euro/luna primiti de un roman. Comparatia cu tarile mari ale Uniunii Europene ne este mult mai defavorabila. Acolo, plinul costa intre 44 si 48 de euro. Diferentele de preturi tind sa devina nesemnificative, dar salariile medii sunt mai mult decat inzecite.

RIGIDITATE

Cresterea economica, respectiv cea a salariului mediu net, nu a sporit puterea de cumparare de carburanti in Romania. Fata de acum un an, veniturile nominale mai mari acopera alimentari cu carburanti ceva mai mici (5,3 "plinuri de benzina" fata de 5,5). Diferentele nu sunt foarte mari, ceea ce da dreptate reprezentantilor marilor retele de distributie a carburantilor de la noi, care au si capacitati de productie si care obisnuiesc sa spuna ca scumpirile nu afecteaza volumul vanzarilor de carburanti, argumentand prin "elasticitatea foarte redusa a cererii". Adica: oricat ar costa, nevoile de transport din Romania sunt aceleasi, daca nu mai mari, in concordanta cu dezvoltarea economiei.

REZERVE DE PROFIT

Daca puterea romanilor de a cumpara carburanti este in scadere, nu acelasi lucru se poate spune despre profiturile marilor companii, care au speculat de cresterea cotatiilor mondiale ale titeiului.