Explozia dintr-un cartier din Bucuresti si ravagiile pe care le-au facut furtunile din ultimele zile la Electrica Oltenia si Electrica Dobrogea-Enel au scos din nou in prim-plan infrastructura precara din gaze si electricitate. Pe romaneste, acestea sunt la pamant. La Electrica, mii de stalpi din lemn sunt mucegaiti, iar diferentele de tensiune duc la arderea aparaturii electrocasnice din localitati intregi. In sectorul gazelor, peste 50 la suta din conducte au durata de viata expirata. Doar in Bucuresti, peste 70 la suta din tevi sunt mancate de rugina. Pentru imbunatatirea acestei infrastructuri, care sa duca la perfectionarea serviciilor, este nevoie de investitii de miliarde de euro.

Doar la Distrigaz Sud, spre exemplu, noul proprietar, Gaz de France, ar trebui sa faca investitii de 2,5 miliarde de euro pentru a preveni accidentele nedorite. In aceasta situatie, ne-am astepta ca o buna parte din banii obtinuti din majorarea pretului la gaze si energie sa mearga pe investitii, pe imbunatatirea serviciilor catre consumatori si, in perspectiva, pe stabilizarea tarifelor. Autoritatile ANRE si ANRGN se feresc sa aloce un procent anume din noile preturi pentru imbunatatirea serviciilor. S-ar parea ca Romania trebuie sa schimbe standardele de calitate prin legislatie, pentru a-i forta pe investitori sa o respecte. Altfel, cu actuala legislatie, acestia se vor comporta precum fostii administratori.

Pentru imbunatatirea serviciilor trebuie schimbata legislatia

Jean Constantinescu, presedintele Institutului Roman al Energiei, da asigurari ca 25 la suta din pretul energiei ar trebui sa mearga in modernizari, deci in imbunatatirea calitatii serviciilor. Presedintele ANRE, Nicolae Opris, pare si el pesimist in ceea ce priveste intentia Enel de a imbunatati serviciile pentru populatia din Timis si Dobrogea. "Exista standarde dupa care se ghideaza Enel. Acestea sunt insa standarde romanesti, departe de Europa. Pentru a schimba comportamentul Enel trebuie sa schimbam mai intai legislatia. Doar asa Enel va fi obligat sa ridice si Romania la standardele din Europa", declara Opris.

Citeste si:

Acesta mai spune ca va urmari comportamentul Enel in piata romaneasca si va obliga compania italiana sa fie un jucator corect. "Enel remediaza in prezent o pana de curent in 72 de ore, situatie nemaiintalnita in Europa. Daca vom schimba legislatia, vom obliga Enel sa-si schimbe acest comportament", mai spune Nicolae Opris.

Cresc preturile, nu si calitatea

La gaze, situatia este identica. Am deranjat cu aceasta tema. Directorul general al Distrigaz Nord, Virgil Metea, ne indruma catre comunicatele de presa: "Desigur, se pune problema cresterii nivelului serviciilor. Eu insa nu pot raspunde instantaneu. Pentru a adauga valoare serviciilor trebuie vorbit pe indelete. Mai bine asteptati comunicatele noastre de presa".

Florin Georgescu, purtatorul de cuvant al Distrigaz Sud, nu poate vorbi nici el prea mult de calitatea serviciilor, dar este sigur ca relatiile cu clientii trebuie sa se fixeze pe o alta conceptie. "Multe se spun, dar foarte importanta este reabilitarea conductelor, pentru a avea servicii sigure", declara Georgescu. Singurul care are curajul sa puna punctul pe "i" este Marius Petcu, liderul CNSLR Fratia. "Cresterea pretului gazului si al energiei electrice nu inseamna si cresterea calitatii serviciilor catre populatie. Ma astept sa functioneze acelasi sistem ca si cel din telefonie si apa, unde permanent se creste pretul, dar nu simtim si calitatea cresterii serviciilor", opineaza liderul sindical.