Peste exact doua saptamini, la 1 iulie, incepe circulatia in paralel a actualelor monede si bancnote cu leii noi. Pentru promovarea procesului de schimbare a banilor, BNR a ales o campanie linistita. Poate prea linistita, daca avem in vedere ca in prima faza nu ne va fi usor cu doua tipuri de lei in buzunar. Mugur Isarescu spune ca s-a ales o campanie "care sa nu agreseze publicul", dar care si-a atins scopul, informatiile privind taierea celor patru zerouri din valoarea actuala a leului ajungind in toate zonele tarii.

25 de tone de pliante

"O publicitate agresiva nu ne-ar fi fost de folos. Am mizat pe informatii care sa contribuie la inlaturarea oricaror temeri legate de denominarea monedei nationale. Tin sa multumesc televiziunilor, posturilor de radio, ziarelor si revistelor care, in baza unor protocoale incheiate cu Banca Nationala, fara sa ne taxeze nici macar cu un singur leu, s-au implicat activ in campania de informare a publicului privind denominarea", a declarat intr-un interviu acordat Mediafax guvernatorul BNR. Banca Nationala a lansat un program de tiparire si distribuire, pe intregul teritoriu al tarii, a peste 25 de tone de materiale de informare. S-au tiparit 1.720.000 de pliante in limba romana, engleza si maghiara, continind elemente de siguranta destinate publicului, plus 600.000 de afise cu imaginile noilor bancnote si monede. S-au tiparit inclusiv pliante in alfabetul Braille, pentru nevazatori. Pentru distribuirea materialelor de informare in teritoriu a fost semnat un protocol de colaborare cu Ministerul Administratiei si Internelor. Distribuirea s-a facut in principal cu sprijinul personalului MAI, incepind din 21 aprilie 2005.

Grija pentru pensionari

Campania de informare privind denominarea leului va continua pina la sfirsitul lui 2006, iar persoanele in virsta vor primi odata cu pensia cartonase care sa prezinte echivalentele dintre bancnotele vechi si noi, a declarat guvernatorul BNR, Isarescu. Dubla afisare a preturilor, in moneda veche si in moneda noua, inceputa la 1 martie si care va continua pina la 30 iunie anul viitor, reprezinta o metoda eficienta menita sa blocheze orice fel de tendinte de a umfla preturile, sustine Isarescu. "Oamenii s-au convins: in ceea ce priveste efectul numit al rotunjirii preturilor, el s-a consumat la 1 martie si, din cite se stie, in buna parte in favoarea consumatorilor", a spus Isarescu.

"Sintem in grafic"

Citeste si:

Mugur Isarescu spune ca procesul decurge conform termenelor stabilite. "Sintem in grafic si nu avem intirzieri. Desi legea ne-a acordat un timp relativ scurt, mai putin de un an, pregatirile au mers in cadenta necesara. Acum o saptamina, la Banca Nationala, intr-o reuniune de lucru, am facut o analiza detaliata a masurilor intreprinse pentru punerea in aplicare a Legii denominarii monedei nationale", spune guvernatorul. "Concluzia a fost ca atit prevederile Legii denominarii, cit si termenele din programele stabilite sint riguros respectate", a precizat Mugur Isarescu.

Cartelul preturilor mici

Cei mai importanti producatori si distribuitori de bunuri de larg consum au format o organizatie numita ECR-Romania, afiliata unei miscari internationale, numita Efficient Consumer Response, sau pe romaneste "Raspuns Eficient Consumatorului".

In momentul lansarii, ECR-Romania reuneste peste 20 de distribuitori si producatori. Din prima categorie sint prezente companiile Metro Cash & Carry, Selgros Cash & Carry, Billa, Kaufland si Praktiker, in vreme ce in cea de-a doua sint incluse Unilever, Nestle, Philip Morris, Procter&Gamble, Brau Union, Henkel, Napolact, Hochland, BIC, Carpatcement, Coty Cosmetics, Scandia si Dobrogea. "Toate aceste companii vor elabora standarde colaborative pentru furnizori.

Un exemplu ar fi ca le vor da informatii despre stocuri, ceea ce permite o mai buna planificare a productiei. In acest fel, detailistul nu va ramine niciodata fara marfa - ceea ce ar insemna moarte curata in actualul mediu concurential, iar de cealalta parte producatorul nu intra in pauza", a spus Ciprian Iosep, presedintele asociatiei. El a mai aratat ca aceste standarde comune nu vor inlatura totusi concurenta dintre companii, care se va manifesta in continuare la nivel de marketing. ECR a aparut initial in Statele Unite in 1987, pe piata produselor de intretinere, sub impulsionarea fabricantului Procter & Gamble si a distribuitorului Wal-Mart. In Europa, miscarea ECR a aparut in 1995, fiind prezenta in 23 de tari.