Oficialii Bechtel au refuzat sa raspunda acuzatiilor de presiune politica ale primului-ministru. "Suntem incurajati de declaratia Guvernului de sustinere a proiectului si asteptam sa progresam in continuare", ne-a declarat reprezentantul Bechtel pe probleme de afaceri externe, Francis Canavan. Tariceanu a amintit, intr-o emisiune televizata, ca Romania nu este o tara suficient de bogata pentru a construi simultan doua autostrazi, respectiv coridorul IV paneuropean Arad-Timisoara-Lugoj-Sibiu-Ramnicu Valcea-Pitesti-Bucuresti-Constanta, la care lucrarile au inceput inca de la finele anilor '90, si tronsonul Brasov-Bors.

Potrivit premierului, principala prioritate a Executivului este finalizarea proiectului deja inceput, respectiv autostrada de pe coridorul IV, urmand ca proiectul Bechtel sa continue in functie de disponibilitatile financiare existente. Dincolo de aceasta declaratie, cu circa o luna in urma, Tariceanu spunea ca Guvernul va decide, mai mult ca sigur, anularea contractelor incheiate de fostul Cabinet fara respectarea normelor in vigoare si organizarea unor proceduri transparente de realizare a lucrarilor, conform regulilor europene.

Premierul arata, in ceea ce priveste contractul incheiat cu Bechtel pentru construirea autostrazii Bucuresti-Brasov, ca trebuie sa se tina cont si de problema legalitatii contractului, dincolo de oportunitatea si necesitatea proiectului.

Cu toate declaratiile belicoase ale guvernantilor romani, se pare ca acestia s-au mai inmuiat. Conform declaratiei de joi a lui Tariceanu, Executivul va aloca pentru autostrada Bors-Brasov, in acest an suma de 213 milioane dolari, din care 80 milioane dolari reprezinta cheltuielile nedecontate pentru lucrarile efectuate anul trecut.

Hotararea nu a fost luata in Guvern, ci apartine Consiliul National de Coordonare al Coalitiei, dupa cum spune primul-ministru. Coalitia a considerat ca proiectul este deosebit de important pentru dezvoltarea infrastructurii tarii.

Tronsonul IV, despre care premierul Calin Popescu Tariceanu a afirmat ca reprezinta o prioritate, nu poate fi finantat in anul 2005, deoarece nu are finalizate studiile de fezabilitate, au spus reprezentantii coalitiei.

Ministrul delegat pentru Lucrari Publice si Amenajarea Teritoriului, Laszlo Borbely, a anticipat acum vreo doua saptamani hotararile coalitiei. El declara ca s-a stabilit deja ca fondurile pentru autostrada in acest an vor fi reduse de la 340 la 213 milioane de dolari.


Romania a inceput, in 2004, lucrarile de construtie a autostrazii Transilvania, in baza unui contract incheiat de Guvern cu Bechtel in valoare de 2,2 miliarde euro.

Citeste si:

Ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a anuntat, acum cateva zile, ca a fost facuta o plata de 10 milioane euro pentru Bechtel.

La finele anului trecut datoria se ridica la 91 de milioane de euro, iar acum, dupa mai multe plati, datoria a ajuns la 78 de milioane de euro, a spus Dobre, adaugand ca este vorba despre facturi emise pana la 30 aprilie 2005.

El a reamintit ca plata datoriei va fi asigurata in urma contractarii unui credit in valoare de 100 de milioane de euro.

EADS, intre PNA si sugestiile lui Schroeder

Parchetul National Anticoruptie (PNA) s-a sesizat din oficiu inca din 30 mai in cazul EADS, pentru a stabili daca s-au comis acte de coruptie in modul de incheiere a contractului privind securizarea frontierei de catre concernul franco-german, a comunicat PNA. Cancelarul german Gerhard Schroeder a declarat, cu ocazia vizitei premierului Tariceanu in Germania, ca este convins ca partile implicate vor identifica "o solutie constructiva" in cazul contractului incheiat de fostul Guvern de la Bucuresti cu concernul franco-german EADS pentru securizarea frontierelor de stat ale Romaniei.

Valoarea contractului, finantat de la bugetul de stat, era de 650 de milioane de euro, cu optiune de subcontractare de inca 350 de milioane de euro. In luna februarie, noul Guvern a anuntat ca termenii contractului vor fi renegociati, pentru evitarea suprapunerilor cu programele Phare.