Romanii simt ca pierd si cea mai ieftina forma de divertisment: televizorul. In conditiile in care un bilet la cinema costa in medie 100.000 lei, biletele la teatru sunt mai scumpe, spectacolele de calitate nu depasesc perimetrul marilor orase, romanilor nu le ramane decat sa se uite la televizor. Pentru aproximativ 200.000 lei pe luna, pretul unui abonament la un operator de cablu tv, publicul poate urmari oricand programul a 34 de canale tv. Iar oferta este variata, cel putin, daca nu chiar bogata: canale de stiri, de documentare, de filme, generaliste in limba romana, franceza, italiana, spaniola, germana...

Si asa perceput ca scump de unele categorii de abonati, de la 1 iunie abonamentul la cablul tv va fi si mai mare. Cu aproximativ 30.000 lei, ceea ce va face ca pretul mediu al acestuia sa depaseasca 200.000 lei. Abonamentul la cablu se scumpeste odata cu introducerea TVA pentru serviciile de transmisie de programe tv prin cablu. Pana acum aceste servicii erau scutite de plata taxei pe valoarea adaugata. Executivul a decis in Ordonanta 24/2005, care modifica Legea 571 privind Codul fiscal, ca incepand cu 1 iunie sa renunte la aceasta scutire.

Nu este o taxa noua

"Faptul ca pana acum utilizatorii nu au platit TVA a fost o discreditare pozitiva, care acum inceteaza", spune Dan Marinescu, consilier in Ministerul Finantelor. "Noi ne asteptam la introducerea acestei taxe pentru ca am vazut ca la nivel european aceasta este orientarea. Orice serviciu video, de date sau voce, este purtator de TVA la nivelul Uniunii Europene. Si pentru ca trebuie sa adoptam aquis-ul comunitar pana in 2007, stiam ca vine. Noi am incercat sa negociem cu Ministerul Finantelor si sa facem lucrurile mai usor de inghitit, anume sa obtinem introducerea taxei in trepte si cat mai tarziu pana in 2007. Din pacate, lucrurile au fost puse extrem de abupt de catre reprezentantii ministerului si chiar am fost anuntati initial ca 1 aprilie ar fi termenul, asa ca am incercat sa amanam. 1 iunie a fost maximum ce am putut obtine", spune Radu Petric, presedintele Asociatiei de Comunicatii prin Cablu.

Argumentele Ministerului Finantelor sunt foarte clar expuse: de ce consumatorii de televiziune prin cablu sa nu plateasca TVA, cand consumatorii de paine sau zahar platesc? Mai ales ca in Uniunea Europeana nu exista directive care sa mentioneze ca nu se plateste TVA la serviciile de televiziune prin cablu, ci doar ca institutiile culturale publice sunt scutite de plata acestei taxe, argumenteaza Dan Marinescu."Cablistii", cei care scumpesc abonamentul cu 19%, se disculpa spunand ca este o taxa colectata de Guvern si ca banii nu se regasesc in veniturile nici unui operator de televiziune prin cablu.

Reprezinta, practic, mijlocul prin care Executivul colecteaza bani de la populatie. In realitate, suma colectata de Guvern depinde de ei, pentru ca este un procent din costul aferent serviciului pe care il furnizeaza. In general, consumatorii vor sa vada un beneficiu pentru banii pe care ii dau in plus. Nu este cazul acestei scumpiri, pentru ca, asa cum sustin, nu le apartine operatorilor.

De ce a renuntat Guvernul la scutirea de TVA? Cei afectati speculeaza ca gaura produsa bugetului de introducerea cotei unice de impozitare trebuie acoperita. "Noi speram ca golul de resurse produs de cota unica de impozitare sa fie mai mic, dar trebuie sa ne luam masuri suplimentare, a priori. Ne-am trezit cu necesitatea de a fi prevazatori si de a mari incasarile in vederea unor eventuale reduceri a fondurilor colectate", spune Dan Marinescu.

Asa ca au luat scutirile. Consilierul ministerial mai vorbeste si despre deficitul de cont current exagerat de mare produs de masurile luate la finalul anului trecut de catre fosta guvernare, deficit ce impune masuri de reducere a lui, chiar daca Guvernul ar fi altul, iar cota unica n-ar fi fost introdusa. Deficit ce se acopera si prin colectarea de la populatie de fonduri suplimentare la bugetul de stat.In Romania sunt aproximativ 3,7 milioane abonati la cablu tv. La un abonament mediu de 6 dolari, TVA reprezinta aproximativ 30.000 lei. Ceea ce inseamna ca la bugetul de stat ar veni lunar peste 110 miliarde de lei de la populatie.

Citeste si:

Pe cine afecteaza TVA la cablu?

Pe de o parte, populatia va trebui sa plateasca mai mult pentru acelasi serviciu. Chiar si cei care au platit abonamentul in avans vor trebui sa mai treaca o data pe la casieriile operatorilor. Pentru acestia, colectarea TVA de la abonati ridica o serie de probleme legate de logistica. "Operatorii mari lucreaza cu milioane de facturi si au stocuri pe cateva luni in avans. La ora aceasta sunt foarte multe dintre facturile personalizate care vor trebui regandite. Mai sunt si probleme legate de instruirea personalului. Casierii nostri incasau pana acum fara TVA, iar aceste chitante arata altfel. Programele de calculator care elibereaza aceste chitante opereaza intr-un fel, iar acum trebuie facute modificari", spune Radu Petric.

Dar colectarea acestei taxe le poate da peste cap planurile financiare. De la 1 iunie operatorii de cablu le vor emite abonatilor facura cu TVA, iar pe data de 25 a lunii urmatoare ei vor trebui sa vireze statului TVA de pe aceste facturi. Daca nu au reusit sa stranga de la toti abonatii aceste sume, vor pune banii "din buzunar", urmand sa isi recupereze paguba atunci cand abonatul isi va plati restantele. Pana atunci, la fiecare data la care operatorul este obligat sa vireze TVA statului, fie ca o face lunar sau la trei luni, va plati, chiar daca nu a incasat, atat timp cat a emis factura. Asa ca este posibil ca operatorii sa inaspreasca "pedepsele" pentru neplata abonamentului.

Aniversare Tabu

Luna aceasta, revista "Tabu" implineste trei ani si s-a gandit sa marcheze evenimentul printr-o coperta si un pictorial aparte. "Ne-am gandit sa facem ceva mai special, cu mai multe vedete, in spiritul "Tabu". Asa ca am ales sapte vedete care au fost copertele noastre de-a lungul timpului si care sunt si simpatice, si Tabu, si cu succes la public. Le-am ales pe numitele Radulescu, Cuzino, Jojo, Alexandra Dinu, Raicu, Marin, Barladeanu si am cautat o varianta amuzanta, dar nu ridicola de a le desena... Pentru ca, ei bine, ne-am gandit sa facem un pictorial desenta, in premiera in Romania.

Asa ca am luat vedetele noastre dragi si le-am teleportat in anii 50 si 60, pe vremea mamelor si a bunicelor noastre, si le-am pus sa faca reclama la tot felul de produse capitaliste...Asa s-a nascut pictorialul "Tabu" in care cele sapte vedete sunt puse intr-o epoca si intr-o postura nemaivazute pana acum! Desenele au fost facute de Bogdan Caruntu", dezvaluie Despina Badescu, foto editor "Tabu".

Imperialism Starlink

Agentia Starlink promoveaza produsul Imperial al Marex SA Braila, produs ce le-a inspirat o platforma de comunicare aparte pentru o gama de bauturi alcoolice. Impreuna cu Brandstorming au creat Partidul Imperial, un partid vesel, a carui menire este de a construi o noua societate pe baze imperialiste. Ca orice alt "-ism", imperialismul este o ideologie de pahar, unde verbul "a turna" are cele mai placute rezonante. Promovarea sau propaganda include spotul "Asa am facut istoria", de 30 de secunde, precedat de teaserul "Statuia", de 10 secunde. Campania a fost realizata cu ajutorul Arhivei Nationale de Filme, de catre casa de productie Factor.