Presedinta ICCJ Cristina Tarcea cere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si comisiei speciale privind legile justitiei sa permita finalizarea procedurii legale pe care si-a asumat-o ca initiator Ministerul Justitiei si sa retrimita acestuia proiectul in vederea finalizarii sale, considerand ca se impune clarificarea cadrului legal in baza caruia vor fi discutate, pentru ca adoptarea unor acte normative presupune rigoare, transparenta si previzibilitate. Tarcea critica faptul ca ministrul Tudorel Toader a prezentat proiectul in comisia parlamentara "desi urma sa vada procedura de urmat" si fara a rezulta in ce calitate si in baza carei proceduri a actionat.

"Inaintea oricaror discutii privind continutul modificarilor propuse, se impune clarificarea cadrului legal in baza caruia vor fi discutate, pentru ca adoptarea unor acte normative - cu atat mai mult atunci cand este vorba despre legile justitiei - presupune rigoare, transparenta si previzibilitate. Prin urmare, solicit presedintilor celor doua camere ale Parlamentului Romaniei si comisiei speciale sa permita finalizarea procedurii legale pe care si-a asumat-o ca initiator Ministerul Justitiei si sa retrimita acestuia proiectul in vederea finalizarii sale", scrie sefa ICCJ dupa ce isi argumenteaza pozitia.

Ea spune ca proiectul legilor justitiei a constituit un amplu subiect de discutie in spatiul public in ultima perioada si este normal sa fie asa din moment ce o societate democratica nu poate functiona fara o justitie puternica si independenta, ca independenta si eficienta sistemului judiciar au fost exigente pe care Romania a trebuit sa le indeplineasca si, in acest context, trebuie subliniat faptul ca, la momentul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, a fost instituit Mecanismul de cooperare si verificare (MCV) pentru a remedia deficientele reformei sistemului judiciar si pentru a combate coruptia.

De asemenea, Tarcea precizeaza ca in ultimul raport al CE catre Parlamentul European si Consiliu, se subliniaza ca pentru indeplinirea obiectivelor de referinta ale mecanismului este nevoie de „o combinatie de masuri legislative si institutionale”, ceea ce, in opinia ei, "presupune in primul rand transparenta, cooperare si dialog interinstitutional. De asemenea, mecanismul adoptarii legilor, indiferent care ar fi obiectul acestora de reglementare, presupune respectarea dispozitiilor legale in baza carora acest mecanism functioneaza".

"Ieri, ministrul justitiei, invitat al Comisiei speciale comune a Camerei Deputatilor si Senatului, a anuntat ca desi urma sa vada procedura de urmat, a luat act ca trebuie sa prezinte proiectul in fata acestei comisii", constata Tarcea, remarcand ca "intregul parcurs al propunerilor de modificare a Legilor nr. 303, 304 si 317 adoptate in anul 2004, demonstreaza ca nu a existat transparenta, cooperare si dialog interinstitutional si ca nu au fost respectate dispozitiile legale care reglementeaza mecanismul de elaborare si adoptare a actelor normative".

Citeste si:
Tudorel Toader candidează din nou la funcția de rector la...
Tudorel Toader candidează din...

Ea reaminteste ca potrivit art. 74 alin. 1 din Constitutia Romaniei, initiativa legislativa apartine, dupa caz, Guvernului, deputatilor, senatorilor sau unui numar de cel putin 100.000 de cetateni cu drept de vot.

"Este de notorietate faptul ca Ministerul Justitiei si-a asumat initiativa legislativa, urmand sa propuna Guvernului modificarile celor trei legi. In acest scop au avut loc dezbateri publice si s-a initiat procedura de avizare. Constat ca, in loc sa fi finalizat procedura pe care si-a asumat-o, Ministrul Justitiei a luat act ca trebuie sa prezinte propunerile sale Comisiei speciale comune, constituita in baza Hotararii nr. 69 adoptata de Camera Deputatilor si Senat la 27 septembrie 2017 si publicata in Monitorul oficial al Romaniei nr. 776 din 29 septembrie 2017", afirma sefa instantei supreme.

Citeste si:
ÎCCJ a respins recursul în casație formulat de Elena Udrea. Decizia...
ÎCCJ a respins recursul în...

"Din declaratia publica a initiatorului, facuta ieri in Parlament, nu rezulta in ce calitate si in baza carei proceduri ministrul a inaintat propunerile sale Comisiei speciale", subliniaza Tarcea.

Ea admite ca, potrivit art. 27 alin. 2 din Legea nr. 24/2000, in cazul proiectelor unor legi complexe, care intereseaza domeniul de activitate al justitiei, se pot constitui comisii de elaborare, dar numai la nivelul Ministerului Justitiei, lucur care nu s-a intamplat in cazul propunerilor de modificare a legilor justitiei, asumate de acest minister.

"De asemenea, este adevarat ca prin Hotararea nr. 69/2017 invocata mai sus s-a constituit Comisia speciala comuna pentru sistematizarea, unificarea si asigurarea stabilitatii legislative in domeniul justitiei, dar obiectivele acesteia sunt strict stabilite prin art. 1 si vizeaza modificarea codurilor in materie civila si penala. Doar lit. j) a art. 1 prevede ca obiectiv transmiterea catre Comisia speciala a tuturor actelor normative cu incidenta asupra justitiei, dar nu a oricaror acte, ci doar a celor aflate deja in procedura parlamentara", argumenteaza Cristina Tarcea.

Citeste si:
Cioloș: „Merg astăzi în Parlament pentru a stabili prioritățile de...
Cioloș: „Priorităţile...

Ministrul Justitiei, Tudorel Toader, a prezentat miercuri comisiei speciale condusa de deputatul PSD Florin Iordache pachetul de modificare a legilor Justitiei, dupa de coalitia a decis ca acesta sa nu mai fie initiat ca proiect de lege al Guvernului, ci ca initiativa parlamentara.

Ulterior, Toader, a spus, la Antena 3, ca pachetul de modificare a legilor justitiei poate fi dezbatut in Parlament si in lipsa punctului de vedere scris al Comisiei de la Venetia privind modalitatea de numire a procurorilor-sefi, pentru a nu tine pe loc aceste legi. La randul lui, presedintele PSD, Liviu Dragnea, a afirmat ca legile justitiei pot fi adoptate de catre Parlament si in lipsa punctului de vedere al Comisiei de la Venetia, putand fi completate ulterior.

O intrebare este de ce proiectul a plecat de la Ministerul Justitiei direct in Parlament si s-a dus la Guvern? Vom vorbi despre numirea procurorilor de rang inalt, ce necesita consultarea Comisiei de la Venetia. De la Guvern proiectul nu putea sa plece fara avizul Comisiei. De la comisia din Parlament, discutia poate incepe. In acest timp, vine avizul Comisiei, se reia dezbaterea si astfel amanam o tinere pe loc a pachetului modificarilor (...) Comisia da recomandari. Acestea au puterea lor, venita de la cea mai inalta autoritate in materie de constitutionalitate. Toti ne indreptam spre aceleasi standarde. Chiar daca nu au putere juridica aceste avize, toata lumea tine cont de ele”, a declarat ministrul Justitiei.

Citeste si:
Ciolacu, despre intenția de a desființa Pilonul II de pensii
Ciolacu, despre intenția de a...

Sursa: News.ro.


Despre autor:

Clara Vacaru
Clara Văcaru a revenit in echipa 9am in anul 2022, după o pauză de doi ani. Pasionată de știri de când se știe, a terminat Facultatea de Jurnalism și lucrează în presă de peste 10 ani.
Crede cu tărie că “informația este putere” și visează ca, în viitor, să aibă o afacere în domeniul educației.
Mai multe

Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.