O echipa de cercetatori scotieni a reusit sa faca lumina sa calatoreasca, intr-un mediu liber, cu o viteza mai mica decat valoarea constanta de 299.792.458 de metri pe secunda, informeaza bbc.com.

Fizicienii au trimis fotoni, particule individuale de lumina, printr-o masca speciala care a schimbat forma acestora si i-a incetinit, viteza particulelor situandu-se sub valoarea constanta a vitezei luminii. Fotonii au continuat sa se deplaseze cu o viteza mai mica si dupa ce au revenit in spatiul liber, iar experimentul ar putea schimba modul in care stiinta analizeaza lumina.

Studiul a fost realizat de cercetatorde la universitatile Glasgow si Heriot-Watt, membri ai Scottish Universities Physics Alliance, si a fost publicat in revista Science Express, scrie MEDIAFAX.

Viteza luminii este considerata, in fizica, o valoare constanta si este de 299.792.458 de metri pe secunda (aproximativ 300.000 de kilometri pe secunda) in spatiul liber. Lumina se propaga mai incet cand trece prin materiale precum sticla si apa, dar revine la viteza sa constanta imediat ce trece prin spatiul liber. Sau cel putin asa se intampla inainte de experimentul fizicienilor scotieni.

In urma cu doi ani si jumatate, fizicienii au demarat o cercetare pentru a vedea daca pot incetini viteza luminii si sa o mentina scazuta. Intr-un laborator al Universitatii din Glasgow, profesorii Jacquiline Romero, Daniel Giovannini si colegii lor au construit un sistem care poate fi comparat cu o pista de curse pentru fotoni, particulele individuale de lumina. Apoi, fizicienii au supus fotonii unor "curse de viteza", in grupuri de cate doi, unul dintre acestia fiind lasat in starea sa normala, iar celalalt a fost trimis printr-o masca speciala.

Masca a fortat fotonul sa-si schimbe forma si sa se deplaseze cu o viteza mai mica decat cea a luminii. "Dupa ce trece prin masca, fotonul este lansat intr-un fel de cursa pe o distanta de circa un metru. Apoi comparam timpii in care fotonul cu forma schimbata si cel normal au terminat aceasta cursa", a spus Romero.

Analiză făcută din birou. Un salariu de 1.400 de lei, suficient...
Analiză făcută din birou. Un...

Daca ambele particule de lumina ar fi calatorit cu viteza luminii, experimentul ar fi fost inutil, dar fotonul modificat a ajuns la linia de sosire al doilea. Diferenta la sosire dintre cei doi fotoni nu a fost mare, ci de doar cateva milionimi dintr-un metru, dar a demonstrat nu numai ca unul dintre fotoni a fost incetinit de masca, ci si ca a continuat sa se deplaseze mai incet decat viteza luminii chiar si dupa ce a revenit in spatiul liber.

Ideea de a face lumina sa aiba o viteza mai mica a aparut in timpul unei conversatii dintre profesorii Daniele Faccio, de la Universitatea Heriot-Watt, si Miles Padgett, de la Universitatea Glasgow.

Padgett a declarat ca o componenta foarte importanta este masca folosita, un dispozitiv din cristale lichide controlate de un computer. "Masca aceea arata precum o tinta de la jocul de darts si imprima luminii un model, iar noi am demonstrat ca acel model este cel care incetineste lumina", a spus profesorul scotian.

Bacalaureat 2022. Elevii susțin proba la alegere
Bacalaureat 2022. Elevii...

Reusita ar putea avea si o serie de implicatii practice, spun fizicienii. Lumina este folosita in prezent pentru a face o serie de masuratori precise, cum ar fi, de exemplu, distanta de la Pamant la Luna. Cercetatorii spun ca o serie de alte utilizari pot fi imaginate, dar deocamdata descoperirea tine mai mult de fizica teoretica si nu de cea practica.