Agentia spatiala britanica a rezolvat, vineri, misterul privind disparitia, in urma cu 11 ani, a modulului martian Beagle 2, anuntand ca sonda transportata de satelitul stiintific Mars Express a ajuns pe suprafata planetei rosii in ziua de Craciun din 2003.

"Beagle 2, pe care o consideram pierduta din 2003, a fost descoperita partial deschisa pe suprafata planetei", a explicat UK Space Agency, agentia spatiala britanica, intr-un comunicat.
Disparitia modulului martian a pus o lumina negativa asupra misiunii Mars Express, prima explorare a unei alte planete a Sistemului Solar lansata de Agentia Spatiala Europeana (ESA), care continua si in prezent.
Sonda Beagle 2 a fost declarata oficial pierduta definitiv pe 6 februarie 2004.

Dovada privind semi-succesul sau a fost oferita de imaginile de inalta rezolutie realizate de sonda americana Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), care se afla pe orbita martiana din anul 2006.
Imaginile atesta ca micul modul Beagle 2, cu o greutate de circa 70 de kilograme, nu s-a dezintegrat la impactul cu solul martian, contrar celor crezute de oamenii de stiinta. De fapt, motorul de conceptie britanica a reusit sa aduca sonda la sol, aparent intacta, la cinci kilometri de bazinul prafos Isis Planitia, locul prevazut pentru atingerea suprafetei lui Marte.

Dupa separarea lui Beagle 2 de sonda Mars Express, care a calatorit prin spatiu sase luni si peste 400 de milioane de kilometri pentru a intra pe orbita lui Marte, savantii au pierdut orice contact cu modulul care a ajuns, dupa cum s-a dovedit vineri, pe suprafata planetei.

"Fazele complexe de apropiere, coborare si aterizare par sa se fi derulat perfect, dar se pare ca in faza finala Beagle 2 a avut probleme", a comentat David Parker, seful Agentiei spatiale britanice.

Dupa deschiderea parasutelor si a sistemelor gonflabile de protectie la aterizare (airbag-uri, n.r), Beagle 2, care avea forma asemanatoare unui disc la intrarea in atmosfera martiana, trebuia sa-si deschida "petalele" dotate cu captatoare solare, pentru alimentarea cu energie, si sa inceapa sa comunice cu ajutorul unei antene. Nu se poate vorbi despre "un esec total". "Cel putin, a avut loc o atingere a suprafetei lui Marte", a subliniat, vineri, directorul general al ESA, Jean-Jacques Dordain, intr-o declaratie de presa sustinuta la Paris.

O romanca la NASA lucreaza la o cercetare de integrare a orbitei...
O romanca la NASA lucreaza la...

"Putem face doar speculatii" referitor la motivul exact al nereusitei, a spus directorul misiunii Beagle, Mark Sims, de la Universitatea din Leicester, intr-un interviu pentru BBC.

Cu toate acestea, savantul a invocat "cel mai mare ghinion". "Poate o lovitura mai dura a afectat structura... sau o functionare defectuoasa a unui airbag", a mai spus Mark Sims.

Cercetatorul britanic Colin Pillinger, considerat tatal lui Beagle 2, care a murit in luna mai 2014, ar fi recurs la o "analogie fotbalistica", un sport pe care il adora, pentru a descrie vestea nesperata anuntata vineri, potrivit vaduvei sale. Pillinger ar fi comparat "aterizarea reusita, (dar) insotita de o incapacitate de a comunica, cu "un sut spre bara transversala", potrivit vaduvei acestuia. Sonda spatiala Mars Express, lansata pe 2 iunie 2003 de pe cosmodromul Baikonur din Kazahstan, cu ajutorul unei rachete Soyuz-Fregat, avea ca scop principal cautarea eventualelor semne de viata pe Marte, o ipoteza sustinuta de mult timp de amatorii de literatura stiintifico-fantastica.

Prima sonda lunara israeliana a transmis un "selfie" cu Terra
Prima sonda lunara israeliana...

Modulul Beagle 2, dotat cu o foreza, ar fi trebuit sa preleveze esantioane de sol martian de la o adancime de doi metri.

Sonda Mars Express, aflata pe orbita martiana din 2003, a efectuat mai multe observatii stiintifice de la disparitia modulului si pana in prezent. Satelitul stiintific a putut studia atmosfera planetei, vantul solar, structura planetei si geologia acesteia. Sonda a realizat o harta color si in relief a vulcanilor, rifturilor, vailor, calotelor polare si a campurilor de dune martiene. In vara anului 2008, Phoenix, a sasea sonda americana care a ajuns pe suprafata lui Marte, a descoperit gheata la mica adancime in sol.

Explorarea spatiala continua. La inceputul lunii decembrie, NASA a lansat cu succes capsula Orion, pentru un zbor de test, primul vehicul spatial de la programul Apollo si pana in prezent, care va putea transporta un echipaj uman dincolo de orbita terestra, in jurul Lunii, iar, intr-o zi, poate catre Marte.

VIDEO Prima înregistrare audio a elicopterului Ingenuity ce a...
VIDEO Prima înregistrare...

Modulul regasit pe Marte a fost botezat dupa HMS Beagle, nava la bordul careia naturalistul britanic Charles Darwin, autorul celebrei teorii a evolutiei speciilor, a navigat in oceanul Pacific in anii 1830.