De cand am intrat in campania electorala, membrii guvernului nu scapa ocazia sa ne bombardeze cu mesajele privind... transparenta, pe care chiar ei o incalca intr-un mod drastic. Mai ales acum, cand se afla pe ultima suta de metri, autoritatile guvernamentale au scos de la naftalina proiectele de acte normative prin care au fost sterse de datorii acele societati sau companii care sunt cei mai mari datornici la bugetul de stat.

Cele mai multe proiecte ar trebui sa ajunga la Consiliul Economic si Social (CES), pentru a putea fi discutate in plen de membrii Comisiei de Dialog Social, dar Secretariatul Guvernului - institutia abilitata pentru transmiterea proiectelor de acte normative - nu-si mai indeplineste aceasta sarcina, trimitand doar a cincea parte din proiecte.

In ultima perioada am avut parte numai de stergeri de datorii, reesalonari la plata si multe altele - proiecte de acte normative care au fost scoase din joben pe ultima suta de metri a Guvernului Nastase. Mai mult, cu toate ca legislatia in vigoare, adoptata chiar de membrii executivului, spune ca proiectele de acte normative trebuie sa urmeze un curs anume, Secretariatul General al Guvernului nu mai tine cont de aceste prevederi si le arunca direct in sedinte pentru a fi aprobate.

Pe deasupra, numarul proiectelor a crescut an de an, dar de cand a inceput campania electorala, majoritatea nu mai ajung la Consiliul Economic si Social. Daca pana acum o luna la CES ajungeau in fiecare luna peste 20 de proiecte de acte normative pentru a fi dezbatute, in ultima perioada au ajuns doar a cincea parte, si acelea avand un impact minor asupra mediului de afaceri. Astfel, peste 20.000 miliarde de lei este valoarea pomenilor guvernamentale prin care societatile RAFO Onesti, Termoelectrica, institutele de cercetare au fost scutite de datorii fara ca partenerii de dialog social sa aiba macar habar de aceste hotarari ale guvernului.

Cine-i vinovat?

Potrivit lui Radu Colceag, secretarul general al CES, s-au redus numarul proiectelor care ajung spre avizare, ajungand la doar patru-cinci pe luna, in timp ce inainte de campanie se primeau mult mai multe. Intrebat fiind de ce nu au ajuns la CES proiectele privind RAFO, Termoelectrica, Colceag ne-a precizat ca nu stie si ca aceasta este sarcina secretarului guvernului, adica Eugen Bejinariu. "Nu stiu de ce nu au ajuns la noi aceste proiecte, intrebati la dansii", ne-a spus secretarul general al CES. Intr-o oarecare masura, Colceag a sustinut ca institutia de dialog social este ignorata si nu are acelasi statut ca organizatiile identice din tarile membre. In ceea ce priveste parerea lui Bejinariu, pana la ora inchiderii editiei nu am putut obtine nici o declaratie de la persoana abilitata cu trimiterea proiectelor la CES.

Citeste si:

Cu ce se ocupa CES-ul?

Consiliul Economic si Social analizeaza situatia economica si sociala a tarii si face propuneri guvernului si parlamentului, in conditiile prevazute de lege, privind: restructurarea si dezvoltarea economiei nationale; privatizarea, functionarea si cresterea competitivitatii agentilor economici; relatiile de munca si politica salariala; protectia sociala si ocrotirea sanatatii; invatamantul, cercetarea si cultura si politicile monetare, financiare, fiscale si de venituri. Potrivit presedintelui Patronatului National Roman, Florin Costache, ar trebui intrebati candidatii inscrisi pe listele electorale daca stiu cu ce se ocupa aceasta institutie. "O sa descoperiti ca multi nici nu stiu ce inseamna CES", ne-a declarat Costache. Cat despre avizele date de partenerii de dialog social, acesta ne-a precizat ca nu sunt luate in serios. "In tarile membre, nu se adopta un proiect pana cand partenerii sociali nu sunt de acord, dar la noi in lege a fost introdus un cuvant (n. r. - ) si de aici nici nu se tine cont de parerea nostra", sustine Costache.

Tot campania electorala...

"Pe la CES, acum, din cauza degringoladei provocate de campania electorala, nu mai trece nici un secretar de stat. Cu exceptia presedintelui, care mai vine din cand in cand... Inca de la alegerile locale a aparut aceasta problema. Chiar miercuri am avut de analizat niste proiecte de acte normative, dar pe care le-am discutat in birou, ca in plen n-aveam cum...", ne-a precizat Iacob Baciu, presedintele Confederatiei Sindicatelor Democratice din Romania si vicepresedinte al CES.

"Consider ca este o situatie anormala si, ca urmare, dupa alegeri, am speranta ca atat CES, cat si plenul acestuia trebuie sa intre intr-un proces profund de reorganizare. Pentru ca in contextul de acum, practic, nu mai functioneaza! Atat timp cat partea guvernamentala n-a prea dat pe la sedinte, desi prezenta lor era o atributie si nu ceva complementar, ce poti sa le faci? In schimb, ceilalti parteneri sociali au fost prezenti de fiecare data", a spus vicepresedintele CES. De aceeasi parere este si secretarul general al CES, care sustine ca "asa e in campanie electorala: se reduce numarul proiectelor care ajung la noi". Potrivit lui Radu Colceag, au mai existat perioade cand CES a fost "ignorat", iar la sesizarile facute direct premierului au fost luate masuri, astfel incat proiectele au inceput sa curga pe calea cea dreapta.