Atunci cand te-ai hotarat sa intri in afaceri, drumul pe care l-ai ales te poate purta in trei directii: poti incepe un business de la zero, sa cumperi o franciza sau sa preiei o afacere deja existenta. Fiecare directie prezinta avantaje si dezavantaje, determinate de valoarea investitiilor, perioada de amortizare a acestora sau modalitatile de management ale afacerii. Ce trebuie sa stii pentru a face alegerea corecta?

Specialistii din mediul de afaceri cred ca preluarea unui business deja existent este solutia cea mai buna, atunci cand nu iti doresti batai de cap si vrei ca amortizarea investitiilor sa se realizeze intr-un timp relativ scurt. Insa pentru aceasta miscare ai nevoie de o suma destul de mare. Totul depinde de gradul de dezvoltare al businessului pe care vrei sa-l achizitionezi. Pe de alta parte, analistii spun ca franciza are cel mai scazut grad de risc. Dan Mischie, director general al restaurantelor Caru cu Bere si Citty Grill, spune ca daca ar fi sa mai inceapa un business ar alege o franciza in domeniul restaurantelor sau al cafenelelor.

Citeste si:

"Chiar daca francizele sunt intr-o continua expansiune, piata romaneasca pe acest segment este destul de redusa fata de celelalte state ale lumii", spune Mischie. Intr-adevar, un studiu realizat de IMO Group releva faptul ca in SUA se deschide o franciza la fiecare 17 minute, in timp ce in Romania se cumpara in medie 4 pe luna.

Domeniul retailului si al restaurantelor este cel mai raspandit in Romania pe segmentul francizelor. Acest tip de afacere nu este altceva decat o combinatie intre un business luat de la zero si unul deja existent. Practic, prin cumpararea unei francize, proprietarul plateste pentru dreptul de folosire al brandului respectiv si comercializeaza un produs care apartine de drept altcuiva. In materie de marketing, publicitate, aparatura si personal calificat, francizorul ofera de cele mai multe ori asistenta totala.