"Asteptam o crestere usoara, dar nu va mira pe nimeni daca va fi de fapt o scadere." Asa s-ar putea sintetiza declaratiile facute de reprezentantii industriei auto din Romania, privind perspectivele anului 2006 la capitolul vanzari. Dupa impresionantul an 2005, cu cresteri spectaculoase, de aproximativ 50% fata de anul anterior, estimarile sunt acum rezervate si chiar contradictorii.

Succesele incontestabile ale comerciantilor de autovehicule din Romania au cunoscut in 2006 o mediatizare iesita din comun. Dupa patru ani de crestere lina, piata auto a explodat anul trecut, volumul de vanzari ridicandu-se la aproximativ doua miliarde de euro. Peste 250.000 de vehicule noi au fost vandute cash, in rate sau leasing, fiind inregistrate o serie de reactii prompte ale celor mai multi importatori, concretizate prin largirea retelelor de dealeri, imbunatatirea serviciilor post-vanzare, inclusiv prin deschiderea de noi unitati service si inmultirea ofertelor promotionale. O investitie uriasa la nivel national, cu efecte si la capitolul incasari bugetare. Toata lumea si-a frecat palmele in urma reusitelor, dar nimeni nu trebuie sa uite ca o afacere de succes nu se deruleaza doar pe parcursul unui an.

Optimism moderat

Toti cei implicati in afacerile cu masini sunt de acord astazi ca nebunia din 2005 a avut la baza o serie de conditii cumulate si care cu greu s-ar putea repeta simultan. Cota unica, Programul de innoire a parcului auto, conditiile de creditare relaxate si, nu lipsita de importanta, intarirea leului in raport cu euro au stimulat intens cumparatorii de autovehicule. Dintre toate acestea, o singura conditie s-ar putea repeta, dar cu sanse limitate. Este vorba despre "Programul rablelor", cum a mai fost denumit sistemul de "buy-back national" introdus de Guvern. Acesta a condus totusi la cumpararea a numai 15.000 de autoturisme, adica sub 10% din totalul vanzarilor. Concluzia este, in acest context, fireasca: cu sau fara acest program, evolutia pietei in 2006 se anunta moderata (intr-o viziune optimista) sau chiar in scadere.

Presedintele APIA, Brent Valmar, in acelasi timp director general al Porsche Romania, una dintre companiile ce au dominat piata anul trecut, este de parere ca "piata auto nu va stagna sau scadea in 2006. Toti parametrii economici ne indreptatesc sa socotim si anul 2006 cu o crestere mo-derata a volumelor de 5 pana la 10 procente. In fapt, pe langa aceasta, batalia se va da in 2006 in planul general al serviciilor. Concurenta este mai mare in piata, cu efect benefic asupra ofertei furnizorilor de finantare, care se afla si ei sub presiunea pietei si isi vor a-dapta, prin urmare, oferta la conditiile economice, la perspectiva integrarii europene. Toate acestea vor avea rezultate benefice asupra clientului.

Mai mult, succesul pe care l-a demonstrat in 2005 programul de innoire a parcului auto ne indreptateste
sa speram ca acesta va fi reluat si in cursul acestui an. Toti producatorii vin si anul acesta cu modele noi, iar dezvoltarea cea mai spectaculoasa la care vom asista se va inregistra, ca si in 2005, in reteaua de dealeri autorizati. Noul regulament auto si perspectiva de liberalizare a pietei vor sustine, de asemenea, cresterea pe care o estimam. Clientul roman este informat, si studiile au aratat ca se orienteaza catre un produs nou, care ii confera siguranta, confort si, totodata, protejeaza mediul inconjurator".

Asadar, reprezentantul Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule este optimist, acordand credit intregii piete si, implicit, marcilor importate si distribuite de compania pe care o conduce. "Pentru Porsche Romania, estimam o crestere tot de 5-10%. Avem un an plin, cu multe modele noi, mai ales la marca premium a grupului, Audi. Dorim sa devenim lideri cu aceasta marca si, de asemenea, sa pastram suprematia in segmentele de baza ale marcilor Volkswagen si Skoda. Ne vom dezvolta in continuare reteaua de dealeri si service-uri in intreaga tara."

Pareri contradictorii

In schimb, opinia lui Nicolas Ianculescu, director general Renault-Nissan Romånia, este ceva mai ponderata: "2005 a fost un an exceptional pentru vanzarile de autovehicule. Nu ne asteptam la o astfel de evolutie. Prin prisma procentajelor de crestere, nu cred ca vom mai intalni o situatie asemanatoare. Cresteri de peste 70% la importuri si de 46% pentru piata totala nu sunt cifre cu care sa te obisnuiesti in momentul in care piata incepe sa se stabilizeze, iar piata romaneasca se apropie de acest moment.

Astfel, factorii care au determinat aceasta crestere - reducerea impozitului pe venit, intarirea puternica a leului, programul de innoire a parcului auto, finantarile incurajatoare - isi vor diminua efectul si, ca atare, ritmul de crestere inregistrat in 2005 nu va mai fi intalnit in urmatorii ani. In consecinta, obiectivul de vanzari Renault pentru 2006 este de 20.500 vehicule, iar pentru Nissan - 2.500."

Evident ca o simpla comparatie cu valorile inregistrate de cele doua branduri in 2006 ne arata tendinta de scadere a vanzarilor pe care o anticipeaza Nicolas Ianculescu. De altfel, reprezentantul celei mai vandute marci de import, Renault, a declarat in repetate randuri ca 2005 ar putea fi momentul de maturitate, de stagnare pe care orice piata il atinge in evolutia sa.

Nici in randul celorlalte firme importatoare de autovehicule nu se regaseste un optimism exagerat, ba am putea spune ca exista mici discrepante intre pareri, fie si numai de nuanta, atunci cand vine vorba despre evolutia din 2006.

Reprezentantii Trust Motors, concesionarul Peugeot in Romania, sustin ca, "in 2006, singurul lucru la care putem spera, in mod realist, este ca piata sa se mentina la nivelul anului trecut. In acest context, obiectivul Peugeot - bazat in primul rand pe lansarea a 4 noi modele (107, 407 Coupé, Boxer si 207), dar si pe lansarea a cel putin 5 noi Blue Box-uri (n.r. - oferte promotionale) - este de 12.500 de unitati livrate".

Prin contrast, Ciprian Bercea, directorul de marketing al Automobile Bavaria, importatorul marcilor BMW si MINI, este ceva mai optimist: "Pentru anul 2006, Automobile Bavaria are ca principale obiective pastrarea trendului ascendent al vanzarilor si preconizeaza o crestere de 20%, dupa ce, in 2005, BMW s-a impus drept cel mai bine vanduta marca de automobile din segmentul premium in Romania, cu un volum total al vanzarilor de 1386 unitati BMW, la care s-au adaugat 87 MINI si un Rolls Royce."

La fel de optimisti se arata si reprezentantii grupului Tiriac Auto, importator si distribuitor a zece branduri. Adriana Ichim, director executiv al Tiriac Auto, a declarat: "Desi previziunile asupra evolutiei pietei auto in 2006 sunt prudente, Tiriac Auto si-a propus obiective ambitioase, respectiv un volum de vanzari de 24.000 de unitati, care reprezinta o crestere de 36% fata de anul 2005. Aceasta crestere planificata se datoreaza faptului ca in cadrul Grupului Tiriac Auto exista marci care inca nu si-au atins maturitatea, avand un potential de crestere mai mare decat piata".

Se ascute concurenta

Parerile sunt, asadar, impartite, dar este evident ca nimeni nu se asteapta la o evolutie spectaculoasa precum cea de anul trecut. Cu siguranta ca evolutiile din primele luni ale anului ne vor spune foarte multe despre ce se va intampla pana la sfarsit. Analizele noastre de pana acum arata totusi ca vanzarile vor inregistra o scadere pe ansamblu, chiar daca unele marci ar putea continua cu o crestere usoara si, cel mai probabil, in salturi, in functie de promotiile de moment si de abilitatea de a-si promova produsele. Unul dintre efecte va fi concurenta din ce in ce mai acerba, pe care, de altfel, unii specialisti au prevazut-o. Va castiga cel care va sti sa fie cat mai aproape de cumparator.

Amenintarea second-hand

Unul dintre cele mai mari pericole care pandesc piata autovehiculelor noi (cu efecte in scaderea vanzarilor) va fi liberalizarea importurilor de masini second-hand. Dupa integrare, romanii vor putea inmatricula, teoretic, orice masina inmatriculata anterior intr-o tara UE, iar oficialii romani vor sa grabeasca acest proces, permitand comertul cu masini rulate chiar din 2006. Asta ar putea conduce la o migrare a clientilor de masini noi catre piata europeana de second-hand. Presedintele APIA, Brent Valmar, ne avertizeaza asupra efectelor acestui fenomen: "Din dorinta de a nu deveni groapa de gunoi si fiare vechi a Europei, asa cum s-a mai intamplat de altfel si la inceputul anilor '90, atentia noastra trebuie sa se orienteze in mod natural catre promovarea masinilor noi.

Din experienta statelor din estul Europei, membre UE, rezulta clar ca singura tara care s-a confruntat cu un regres al vanzarilor de masini noi este Polonia, dar aici ar fi de subliniat ca importul masiv de masini second-hand nu a compensat si nu s-a adresat nevoii de mobilitate, pentru ca motivul importarii masinilor in numar foarte mare a fost exclusiv acela al dezmembrarii lor si al utilizarii de piese de schimb".