Tehnologia informatiilor si strategiile de marketing, deopotriva agresive si originale, schimba interfata sistemului bancar. Sucursalele bancare clasice cad in desuetudine atunci cind clientii sint invitati sa ia un credit la o cafea sau sa se autoserveasca cu produse financiare.

Daca in urma cu citiva ani serviciile bancare pentru persoanele fizice nu insemnau mai nimic, acum concurenta intre banci, pentru atragerea de clienti, este foarte puternica. In lupta pentru cota de piata, strategia de vinzare a produselor bancare se axeaza din ce in ce mai mult pe indepartarea clientilor de ghiseul clasic de sucursala, in favoarea comoditatii operatiunilor, a unui mediu prietenos si al autoservirii. Bancile te agata la o cafea, te-ndeamna sa-ti alimentezi contul la coltul strazii sau te suna acasa sa te rasplateasca pentru fidelitate.

Supermarket financiar a la carte

Plecind de la ideea ca afacerile cele mai bune se trateaza nu prin birouri, ci in medii mult mai placute, conceptul de cafenea bancara prolifereaza. Trei banci comerciale au amenajat spatii elegante in care, dupa sau inainte de a-ti bea cafeaua, poti beneficia de intreaga consultanta pentru a alege un produs bancar sau semna un contract de creditare. Clientii cafenelei pot citi presa economica, urmari in timp real cotatiile bursiere sau discuta afaceri la un espresso.

Banca Transilvania a dezvoltat aceasta idee in Bucuresti si Constanta, BRD a deschis o cafenea bancara in Piata Dorobanti, BCR a debutat cu agentia si cafeneaua din Piata Romana, imediat dupa anuntul preluarii bancii de catre austriecii de la Erste. Toate cafenele bancare sint astfel amenajate incit sa ofere toate serviciile bancilor. Pe linga tranzactiile bancare clasice, oamenii de afaceri si populatia pot beneficia, in acelasi loc, de acces la Internet, servicii bancare automate, disponibile 24 de ore din 24, sapte zile pe saptamina.

Banca cu autoservire

Sistemul de self-banking a fost introdus in Romania de banca olandeza ING, care si-a si inregistrat conceptul la OSIM, dupa ce o alta banca concurenta a preluat rapid ideea. Autoservirea bancara introdusa de ING va acoperi in curind toate orasele importante, dupa debutul promitator din Bucuresti.

Pentru a utiliza serviciul self-bank este nevoie de un cont ROL si de un card de debit Visa Electron International de la ING Bank. Pentru deschiderea contului nu este necesara depunerea unei sume si nici nu se percepe, in primul an, taxa de intretinere a cardului. Programul permanent, controlul deplin si mediul prietenos de utilizare au atras amatorii de noutati tehnologice. Modul de lucru la birourile self-banking nu este nici pe departe atit de complicat pe cit ar putea parea la prima vedere.

La self-bank se gasesc doua terminale: un bancomat si un multimat. Prin bancomat se poate depune sau retrage numerar si verifica soldul contului. In completarea acestui bancomat vine multimatul, prin care se efectueaza operatiuni si se administreaza contul. Accesul la cele doua terminale se face cu cardul. Pentru a plati o factura, alimentezi bancomatul cu suma pe care vrei sa o platesti, iar de la multimat completezi un ordin de plata catre societatea careia i se face plata. Prin terminalele Self Bank se pot efectua transferuri de bani catre oricare alt cont, indiferent de banca.

La BRD, clientii au TV cu circuit inchis

BRD - Groupe Société Générale si compania Monopoly colaboreaza, de la sfirsitul anului trecut, in vederea implementarii, in reteaua de unitati bancare a BRD - Groupe Société Générale, a unui canal de televiziune cu circuit inchis, primul de acest gen instalat intr-o banca din Romania. BRD TV este un canal TV digital, care emite pe ecranele instalate in interiorul agentiilor bancare.

Canalul de televiziune a fost conceput pentru a oferi clientilor un mediu mai prietenos in spatiile de asteptare; in acelasi timp, sistemul ii ofera bancii posibilitatea de a-si informa clientii asupra serviciilor si produselor pe care le ofera. Grila de programe include un buletin saptaminal de informatii financiare - "BRD Info" informatii despre produsele si serviciile oferite de BRD - Groupe Société Générale, jurnalul televizat al postului Antena 3, filme documentare, precum si programe de divertisment. Numarul total al agentiilor BRD dotate cu acest sistem de televiziune se ridica la 100.

Bancile intra in casele romanilor prin telefon

Nu intotdeauna contactul cu functionarii bancari este unul benevol. Mai nou, bancile au dezvoltat un sistem agresiv de marketing, folosind informatiile personale ale clientilor care au contractat credite, pentru a-i contacta cu diverse oferte. Cum ar fi, spre exemplu, un card de credit "gratuit". Metoda este simpla: functionarul bancii se prezinta, explica omului ca este considerat un client model pentru ca imprumutul pe care l-a luat a fost rambursat fara probleme, apoi prezinta oferta.

La telefon, angajatul bancii "uita" sa precizeze, insa, ca doar eliberarea cardului este gratuita, clientul urmind sa plateasca dobinzi si comisioane pentru utilizarea cardului. Metoda nu este interzisa de lege. In general, contractele de credit au si un mic paragraf care spune ca acela care se imprumuta este de acord cu folosirea datelor sale personale pentru a fi contactat, in viitor, pentru diverse oferte promotionale. Iar legislatia din Romania nu este suficient de atenta cu consumatorul, pentru a face din acest lucru o optiune. Vrei credit, trebuie sa semnezi contractul-standard si sa accepti telefoanele (de multe ori nedorite) de la banci.