In ultima sedinta de guvern, din 4 august, a fost aprobata o hotarare potrivit careia contractele de furnizare de produse sau de servicii incheiate prin sistemul achizitiilor publice, cu valoare mai mare de un milion de euro, vor fi obligatoriu verificate de Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP). Nu vor scapa de ochii vigilenti ai noii autoritati nici contractele mai mici, daca se constata incalcari de legislatie, sau exista reclamatii in acest sens. Vor fi controlate integral si contractele de lucrari mai mari de 5 milioane de euro.

Precizam ca, prin intermediul HG nr. 411/5 mai 2005, prezentata pe larg in paginile cotidianului nostru, guvernul a mai modificat in acest an legislatia achizitiilor publice, unul dintre scopurile declarate fiind si acela de a face cat mai transparent acest proces, considerat una dintre sursele coruptiei la nivel institutional. De data aceasta, guvernul incearca sa controleze mult mai eficient, prin intermediul ANRMAP, conditiile concrete in care se desfasoara toate contractele de achizitii publice de valori mai mari de un milion de euro. Aceeasi autoritate va controla, implicit, toate contractele de lucrari incheiate prin achizitie publica a caror valoare este mai mare decat echivalentul in lei a 5 milioane de euro. Practic, noua hotarare de guvern a uniformizat plafoanele financiare cu cele existente in UE, de la care ANRMAP va face controale totale, nu prin sondaj.

Nici contractele de achizitii cu valoare este mai mica decat plafoanele valorice precizate anterior nu vor scapa de controalele noii autoritati, dar acestea vor fi facute in cazul in care va primi sesizari sau informatii cu privire la posibile incalcari ale legislatiei.

ANRMAP - autoritate unica in domeniu

Citeste si:

Decizia de infiintare a ANRMAP dateaza din luna iulie si va functiona in subordinea primului-ministru. Va avea 125 de membri si va intra in functiune din luna octombrie, preluand personal din directii specializate in domeniu de la Ministerul Finantelor, Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Practic, Autoritatea va monitoriza, va analiza si va controla piata achizitiilor publice, avand atributii si in aplicarea sanctiunilor, in cazul in care constata eludarea sau incalcarea legii in atribuirea contractelor, dar va avea un rol important si in implementarea normelor europene. In plus, orice reglementare cu impact asupra achizitiilor publice va fi supusa spre adoptare numai dupa ce va primi avizul Autoritatii si va reprezenta guvernul in cadrul comisiilor si grupurilor de lucru organizate la nivelul Comisiei Europene.

Noua legislatie trebuie adoptata cu sase luni inainte de aderare

Guvernul s-a angajat ca pana in 2007 sa reformeze sistemul de achizitii publice in totalitate, astfel incat noua legislatie sa fie aprobata si sa produca efecte cu cel putin sase luni inaintea aderarii Romaniei. Pana in luna ianuarie 2006 va fi elaborata si, ulterior, implementata o noua lege privind atribuirea contractelor de achizitii publice, respectand in totalitate prevederile europene. De asemenea, guvernul s-a angajat sa raporteze semestrial Comisiei Europene stadiul implementarii strategiei. Deosebit de important e faptul ca normele de aplicare a legislatiei cadru se vor constitui intr-un document similar cu ghidurile utilizate pentru atribuirea contractelor de achizitie publica in cadrul procedurilor aferente PHARE, ISPA si SAPARD.

Practic, legislatia existenta la aceasta data a condus, printre altele, la suprapuneri legislative si distributie neclara a competentelor institutiilor publice implicate in gestionarea sistemului, la perpetuarea unui mecanism ineficient informare privind modul de functionare a sistemului de achizitii publice si a unei capacitati reduse a autoritatilor contractante in a aplica procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica in mod corect si eficient.