Ei au explicat pentru "Romania libera" cum functioneaza acest adevarat aparat de propaganda pe Internet.

Intensificarea luptei politice in ultimii ani si cresterea mizei disputei a dus si la perfectionarea armelor pe care partidele le folosesc. Consilierii si strategii de imagine au sesizat potentialul pe care il reprezinta internetul, mai ales datorita faptului ca se afla in afara oricarui control, de exemplu al CNA, ce impune reguli stricte in ceea ce priveste modul in care partidele isi fac publice mesajele. Se poate constata astazi ca in spatiul virtual se desfasoara un adevarat asalt al manipularii politice.

Aproape fara exceptie, site-urile, forumurile, blogurile, de la cele religioase la cele pentru tinere mamici, au fost inundate cu dezbateri, comentarii, injuraturi, zvonuri sau informatii politice. Sub acoperirea unor pseudonime, membrii echipelor care se ocupa de imaginea partidelor scriu mesaje aparent nevinovate de genul "Ce parere aveti despre cutare politician?" sau "Cutare politician este corupt, nu-i asa?", dupa care incearca sa impuna un anumit punct de vedere. Specialistii in PR cu care am vorbit si care se ocupa in prezent de imaginea unor partide au recunoscut ca aceste actiuni urmaresc nici mai mult, nici mai putin decat manipularea opiniei publice intr-o directie sau alta.

Forumul de discutii despre copii "7 Pitici" (locul 616 in topul celor mai vizitate site-uri din Romania) este ceea ce se cheama un site cuminte. Contine sfaturi pentru femei insarcinate, proaspete mame, oameni care vor sa se casatoreasca, in general este un portal pentru persoane tinere. Iata insa ce dezbatere aprinsa apare la un moment dat pe forum in 19 aprilie, in preajma suspendarii presedintelui Basescu.

Citeste si:

Nick-ul "Ely" lanseaza intrebarea: "Mie imi place de Basescu ca presedinte, voi ce parere aveti? Oare pe cine vor alege acum?". Imediat vin si raspunsurile: "Sunt niste tampiti, asta e parerea mea... si niste incompetenti... in frunte cu Tariceanu", crede "taty". "si cand te gandesti ca toate astea sunt pentru a ascunde ceva sau a deturna atentia de la problemele grave. Cred ca vroiau toti sa fie corupti si nu puteau de Base..", incetul cu incetul tonul serios al dezbaterii se pierde, se fac glume pe seama lui Becali, cand din nou aceeasi "Ely" reaprinde flacara discutiei: "Ce ma bucur ca oamenii au iesit in strada si-l vor in continuare presedinte! Se vede ca oamenii il iubesc...".

In aceeasi perioada, site-ul religios www.forum-catolic.cnet.ro era si el cuprins de febra politicii. Alaturi de subiecte precum canonizarea sfintilor, comemorari sau facultati de teologie, si-a gasit loc si o dezbatere despre "divinitatile" din politica damboviteana. "Basescu e chiar atat de curat cum se spune? Mergeti la referendum? Merita efortul?" sunt intrebarile lansate de "felicia". Chiar daca i se atrage atentia ca pe forumul catolic nu se face politica, "felicia" continua dezbaterea in care incetul cu incetul intra tot mai multi utilizatori. Acestea nu sunt decat doua exemple, dar discutii similare, care practic n-au nici o legatura cu domeniul sau celelalte teme pot fi citite si pe alte site-uri, cum ar fi femei.ro, "astrologie si spiritualitate", portaluri de imobiliare etc. Modalitatile prin care subiectul (care de fiecare data are legatura cu Basescu, Tariceanu sau alte personaje politice) este aruncat in dezbatere sunt diferite - de la intrebari "nevinovate" gen "Ce parere aveti despre..." pana la atacuri directe la unul dintre personaje.

Cine a aruncat primul piatra?

In timpul guvernarii PSD din 2000-2004, fostul premier Adrian Nastase a creat la Guvern celebrul DAIS (Departamentul de Analiza Institutionala si Strategie), un adevarat centru de manipulare si dezinformare, condus de Dorina Mihailescu. Fostul secretar general al PSD, Cozmin Gusa, a povestit, pentru "Romania libera", ca la vremea respectiva unul dintre cei mai cunoscuti editorialisti, care publica in fiecare zi comentarii critice la adresa PSD si mai ales la adresa lui Nastase, era atacat deliberat pe internet de oamenii Dorinei Mihailescu. "Reusisera la un moment dat sa il faca sa se indoiasca de opiniile lui, pentru ca vedea atatea comentarii ostile la adresa lui, incepuse sa creada ca poate nu are dreptate", povesteste Gusa.

Si opozitia de atunci a folosit Internetul pentru manipulare, nascocind "armaghedoanele", documente cu asa-zise dezvaluiri incendiare care erau trimise de la o adresa oarecare de e-mail pe adresele tuturor redactiilor de presa.

Atacul "haitelor"

Adevarata perioada de glorie a manipularii politice cu ajutorul internetului a inceput in 2004, in timpul campaniei electorale. Acelasi Cozmin Gusa, transferat intre timp in staff-ul de campanie al Aliantei PNL-PD, sustine ca la inceputul campaniei Felix Tataru, cel care a conceput campania pentru Alianta, a avut ideea folosirii masive a internetului. Felix Tataru, a carui firma, GMP, lucreaza in continuare pentru Traian Basescu, s-a remarcat de altfel si ulterior prin utilizarea in forta a potentialului reprezentat de spatiul virtual - cel mai recent exemplu fiind cel al referendumului din 19 mai. Dupa Felix Tataru, si alti consultanti si strategi politici au "furat" ideea folosirii internetului, dovedita a fi una de succes. Dupa cum au recunoscut specialisti in PR care lucreaza in prezent pentru diverse partide si oameni politici, se folosesc grupuri de internauti, bine structurate, denumite "haite", care au ca misiune ocuparea temporara sau permanenta a site-urilor, forumurilor, blog-urilor, unde trebuie sa posteze comentarii, opinii, informatii sau, dupa caz, injurii, in functie de interesul celor care ii angajeaza.