De cate ori nu ne-am intrebat daca mai ploua pe vreo planeta in afara de Pamant? Ei bine, Marte este singura planeta unde a mai plouat vreodata, potrivit unei noi analize geochimice initiate de cercetatorii de la Berkeley. De ce vorbim la trecut ? Pentru ca se pare ca ploaia s-a oprit acum milioane de ani.
Recoltand probe din sol in toate cele 5 misiuni de pe Marte si comparandu-le cu alte probe din cel mai uscat sol de pe Pamant, oamenii de stiinta au ajuns la concluzia ca apa trebuie sa fi cazut de deasupra, nu s-a infiltrat din subsol cum s-a crezut initial.

"Solul prezinta un fel de dovada impefecta a schimbarii climatice" a declarat Ronald Amundson Berkeley, profesor al stiintei ecosistemelor si autorul studiului care incearca sa arate ca si pe Marte a plouat, adaugand ca "studiind chimia solului poti extrage si informatii despre istoria climei." Cheia observatiei lui Amundson este ca pamantul de pe Marte este format dintr-o fasie de sulfati asezati peste un strat de clorhide, aceasta fiind o caracteristica dominanta a solului "martian". Desi nu poate spune daca precipitatiile de pe Marte au cazut sub forma de zapada, ceata sau ploaie, evidenta reactiilor cu rocile sugereaza ca apa a fost in stare lichida pe sol.

Lucrarea sa va fi publicata la inceputului lunii iulie, in "Geochimica Cosmochimica Acta", ziarul Societatii Internationale Geochimice. Se pare ca interesul pe acest domeniu si-a atins apogeul. Misiunile Mars Rover au folosit compozitia solului pentru a confirma ca a plouat la un moment dat pe Planeta Rosie. Acum, scopul expeditiei initiate de cercetatori cu ajutorul Mars Phoenix Lander este sa demonstreze ca exista si formatiuni de viata pe Marte, ca o consecinta a existentei apei din sol. Oamenii de stiinta trag sperante ca aceste dovezi ale existatei apei in stare lichida dar si in stare solida in subteran, ar putea atesta viatra extraterestriala pe Marte.

Pe langa studiul sau despre compozitia solului de pe Marte, s-a ocupat in paralel si de cercetarea geochimica a Desertului Atacama din Chile, deoarece asemanarile chimice si fizice dintre peisajele mrtiene si partile uscate de pe Pamant l-au convins ca desertul e cheia descoperirilor pe Marte. Desi pare totusi surprinzatoare concluzia lui Amundson este : "Acolo unde apa si rocile se intalnesc, fie ca e pe Pamant , fie ca e pe Marte, se intampla aceleasi lucruri." Afirmatia sa se pare ca a inceput sa fie adoptat si de alti oameni de stiinta, dandu-le noi idei si piste pe care sa continuie cercetarea, cum ar fi sa compare salinitatea apei de pe Marte cu cea Marii Moarte, mai mult din punctul de vedere geochimic al componetelor ramase dupa ce apa s-a evaporat, dipa cum arata Weird Science.

Photo: Patrick Zachmann/Magnum

" Desertul Atacama si vaile uscate din Antarctica sunt punctele comune ale Planetei Pamant cu Marte", a afirmat Amundson, care argumenteaza acest lucru prin faptul ca Marte are mai multe in comun din punct de vede geochimic cu aceste climate extreme de pe Pamant , decat au aceste locuri in comun cu restul planetei noastre."