Social 2 Iunie 2016 15:15
Federatia Coalitia pentru Educatie a luat act de Lista de revendicari care a stat la baza protestului din data de 1 iunie.

Ca una dintre partile cointeresate, sustinem si noi ca este nevoie de alocarea a 6% din PIB pentru educatie, considerand, in primul rand, ca o tara care nu investeste in educatie nu are viitor. Credem in echitate, intr-un interes comun, mai presus de interese individuale trecatoare si consideram ca echitatea din sistemul de salarizare trebuie sa se reflecte in accesul egal la aceeasi calitate a educatiei primite de toti copiii din Romania.

Sustinem, in primul rand, ca este nevoie de o viziune comuna, asumata de toate partile cointeresate, o strategie cu tinte specifice si un plan pe termen mediu si lung, prin care sa ne asiguram ca elevii din Romania primesc o educatie mai buna de la an la an.

Da, profesorii trebuie sa fie (mult) mai bine platiti, ca o forma de respect a profesiei si ca o forma de investitie.
Ministerul Muncii a prezentat sindicatelor o solutie documentata care sa rezolve disfunctionalitati existente deja in sistem, au fost propuse trei scenarii si a fost aleasa o solutie care poate fi suportata financiar in contextul de organizare si functionare ale sistemului actual.

La nivelul opiniei publice, se cunosc prea putin principiile care fundamenteaza salarizarea din educatie si constatam ca, la aceasta ora, functionarilor si demnitarilor din Romania le este greu sa afirme principii care ar insemna nepopularitate. Solicitarea noastra este ca sistemul de salarizare din educatie – vorbim de cea mai mare familie ocupationala din Romania – este sa aiba logica, sa fie fundamentat pe un set de principii si valori, sa rezolve parte din nevoia de calitate si sa fie transparent si asumat la nivel de tara, cu participarea activa a sindicatelor din educatie.

De aceea, Federatia Coalitia pentru Educatie isi exprima disponibilitatea de a contribui la un proces transparent de dezbatere despre principiile care stau la baza salarizarii si cadrului mai larg de finantare a educatiei din Romania. Potrivit unui comunicat remis 9AM, ultimii ani au insemnat multe abuzuri – inclusiv reducerea de 25% ”peste noapte” a salariilor, dar si multe negocieri netransparente purtate in spatele unor usi inchise.

Citeste si:
CSM va oferi un punct de vedere privind proiectele pe justitie
CSM va oferi un punct de...

Astazi, pe lista revendicarilor de pe masa negocierilor dintre Guvern si sindicate, se vorbeste despre bani si costuri, mai degraba decat despre copii si viitorul lor. Calitatea nu va veni automat doar din cresterea salariilor cu un procent de 5% sau 10%, care se aplica pe o grila a carei filozofie de constructie nu a fost chestionata de zeci de ani. De altfel, Coalitia pentru Educatie a adus in discutie si anul trecut, in contextul discutiilor pe OUG 57/2015, posibilitatea corelarii cu rezultatele dovedite (intelese ca progres scolar) a unei parti din salariul ”in plata”. Ca se vor numi sporuri, salarii de merit, granturi care recompenseaza rezultatele obtinute de scoli, este nevoie de masuri combinate care sa contribuie la atenuarea disparitatilor dintre comunitatile sarace fata de cele bogate, dintre rural si urban, care sa recompenseze acele scoli care, prin cultura lor, faciliteaza incluziunea celor vulnerabili, fie ei copii de alta etnie decat cea majoritara sau copii cu cerinte educationale speciale.

Citeste si:
Federatia Coalitia pentru Educatie, mesaj pentru autoritati
Federatia Coalitia pentru...

In plus, repetam ca avem nevoie de:

  • transparenta – un sistem de finantare transparent permite comunitatii sa inteleaga nevoile, sa vada cum sunt gestionate in comunitatea vecina, la nivel judetean, national;
  • revizuirea sistemului de finantare per elev si introducerea unor mecanisme care sa compenseze disparitatile existente;
  • descentralizare si solutii locale – sunt comunitati care si-au asumat un rol puternic in dezvoltarea scolilor si au deja practici de succes;
  • prioritizarea strategica a politicilor publice, in contextul unor resurse limitate.

Eric Hanushek, economist la Stanford, confirma ca toate celelalte variabile din scoala (marimea claselor, curriculumul, finantarea per elev s.a.) nu sunt atat de importante ca nivelul inalt al calitatii cadrelor didactice. Este necesar sa investim in profesori si avem nevoie de profesori care sa aiba incredere in elevi, care sa aiba rol de ghizi, consilieri, modele, facilitatori. In respect pentru nevoia de solutii strategice se inscrie si demersul Coalitiei pentru Educatie de organizare a audierii publice dedicate formarii initiale a profesorilor, ale carei concluzii vor fi prezentate in a doua parte a lunii iunie.
Citeste si:
Revoltă națională din cauza legii pensiilor. Ambulanțierii au...
Revoltă națională din cauza...

Toate marile organizatii ca UNESCO, OECD, Comisia Europeana au publicat studii recente despre rolul profesorului si cum se schimba acesta. Nivelul scazut al salariilor si conditiile de munca raman o provocare majora, la nivel mondial. In proiectul de Ordonanta pentru salarizarea personalului platit din fonduri publice, Guvernul spune explicit ca propunerea „nu rezolva problema saraciei in munca”.

Desi anul trecut au fost elaborate multe strategii nationale in domeniul educatiei, lipsesc raspunsuri/politici publice cu dimensiune strategica, care sa raspunda la intrebari de tipul: in cati ani putem ajunge la 6%? Cat ar trebui sa fie salariul de intrare in sistemul de educatie si cat va dura pana cand se va apropia de salariul mediu? Care este raportul optim intre salariul minim si cel maxim? Cati ani ar trebui sa dureze invatamantul obligatoriu din Romania? Cum este validata vocatia pentru cariera didactica inainte de intrarea in sistemul de formare initiala?

Citeste si:
Proteste chiar și în ziua în care Alexandra a fost condusă pe...
Proteste chiar și în ziua în...

Daca problemele din educatie nu sunt adresate strategic, Romania va continua sa caute multi ani de acum incolo loc in anvelopa bugetara, cu proteste pe strada sau fara. Bugetul se construieste din munca cu valoare adaugata mare, nu din saracie in munca, iar a genera mai multa valoare si aceasta presupune o educatie de cat mai buna calitate pentru fiecare cetatean. Tocmai de aceea, in acest context, potrivit misiunii sale, Coalitia pentru Educatie isi asuma sa contribuie la asigurarea unui cadru neutru si transparent de dezbatere.

Fondata in iunie 2015, Coalitia pentru Educatie (www.coalitiaedu.ro) isi propune sa coaguleze energii si resurse pentru a sustine dezvoltarea scolii in care fiecare vrea si poate sa isi implineasca potentialul. In Coalitia include ca membri 17 organizatii neguvernamentale cu activitate recunoscuta in domeniu.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.