Social 3 Mai 2017 10:49
Federatia Coalitia pentru Educatie face apel catre autoritati, universitati si parteneri sa-si uneasca eforturile si sa mobilizeze resurse suplimentare pentru imbunatatirea programelor de formare initiala si continua a profesorilor.

Scrisoarea deschisa transmisa marti, 2 mai, este insotita de documentul de pozitie al Federatiei Coalitia pentru Educatie (detalii aici), care argumenteaza nevoia de formare cat mai urgenta de profesionisti in educatie.

Pozitia noastra completeaza procesul de Audiere Publica: Masterat didactic sau modul psihopedagogic: ce tip de formare initiala va creste calitatea in sistemul de invatamant din Romania?, din 2016. 109 experti romani si straini au inaintat depozitii argumentate, din care a rezultat raportul, cu recomandari pentru imbunatatirea formarii initiale a profesorilor, sustinut de zece experti in domeniu din Romania, Canada si Olanda.

Federatia „Coalitia pentru Educatie” face apel la toate institutiile si partile interesate, dar mai ales la Ministerul Educatiei Nationale, in dubla sa calitate de angajator si finantator al programelor de formare, sa prioritizeze patru actiuni concrete care sa conduca la imbunatatirea formarii initiale a profesorilor pe termen scurt, mediu si lung:

  1. Construirea participativa a unui profil de competente al profesorilor, termen: 2017.
  2. Alinierea actorilor cheie din educatie in jurul unor principii de constructie a programelor de formare initiala si continua a profesorilor, termen: 2017
  3. Pilotarea unor modele imbunatatite de formare initiala a profesorilor, termen: 2017-2022 (sustinere financiara din proiectele cu finantare publica, nationala si/sau europeana);
  4. Recunoasterea si finantarea activitatii de cercetare in stiintele educatiei a profesorilor, ca alternativa de evolutie in cariera si ca resursa de cunoastere necesara schimbarilor din educatie, termen: 2017-2027;

Coalitia pentru educatie va considera ca, la finalul anului 2017, exista progres daca sunt cunoscute si agreate de toti actorii din educatie, raspunsurile la intrebarile:
  • Cum arata profesorul care sutine invatarea vizibila? Ce competente are? Ce este important in constructia programelor de formare initiala a profesorilor?

Au nevoie elevii din Romania de profesori debutanti autonomi in invatare si capabili sa deruleze cercetari empirice pentru ameliorarea rezultatelor la clasa (profesorul - reflexiv, profesorul - cercetator)? Dar preocupati si capabili sa-si identifice si depaseasca propriile prejudecati care privesc orice fel de diferente intre elevi si intre elevi si propria persoana, inclusiv prejudecati pe baza de etnie, religie, orientare sexuala, statut socio-ecomonic etc.? Mai multe propuneri pentru profilul profesorilor debutanti, propuse de participantii la audierea publica, pot fi consultate in documentul de pozitie.

Au nevoie profesorii din Romania de pregatire diferentiata (continut si durata) pana la nivelul de profesionalizare a cadrelor didactice, in functie de varsta prescolarului/elevului? Dar de specializare dubla? Dar de mai multi ani de studiu, un stagiu de practica platit si un echilibru mai bun intre pregatirea psihopedagogica si didactica in raport cu pregatirea de specialitate? Federatia „Coalitia pentru Educatie” sustine ca aceastea sunt elemente cheie care ar trebui sa se bucure de asumare si adresare de catre toate partile interesate.

  • Cine si ce responsabilitati concrete isi asuma pentru ca profesorul, cat mai bine pregatit, sa fie prezent cat mai repede in salile de clasa?
Federatia „Coalitia pentru Educatie” arata in comunicatul remis 9AM.ro. propune institutiilor din domeniul educatiei sa adapteze actualul cadru de reglementare astfel incat sa poata fi pilotate legal programe imbunatatite de calificare si de integrare a profesorilor din invatamantul obligatoriu, inclusiv cel prescolar. Anul 2016 ne-a aratat ca exista un blocaj in domeniu, insa, consecventi mesajului de incredere transmis catre universitati, am asteptat primavara anului 2017 pentru acreditarea de programe imbunatatite de formare initiala a profesorilor.
Citeste si:
Eurodeputații votează azi rezoluția cu privire la aderarea României...
Eurodeputații votează azi...

Consideram ca aceste actiuni sunt aliniate, in perioada urmatoare, cu:

  • reforma planificata de Guvernul Romaniei pentru salarizarea cadrelor didactice;
  • sustinerea din fonduri europene a numeroase proiecte de formare continua a cadrelor didactice, mai ales in contextul schimbarilor de curriculum, dar si de formare initiala a tinerilor profesionisti, prin programe de practica si de acomodare cu piata muncii. Aceste proiecte pot fi acele proiecte de pilotare mentionate mai sus.
  • efortul de profesionalizare al celor care ocupa pozitiile de directori de scoli , ca urmare a concursurilor castigate in toamna/iarna lui 2016.

Mentionam ca audierea publica a fost inclusa in calendarul de activitati organizate sub egida Dezbaterii Nationale pentru Educatie si Cercetare – Romania Educata si va fi sustinut prin participarea noastra la consultarile dedicate formularii Viziunii pentru educatie si a noii legi a educatiei din Romania
Citeste si:
Un profesor din Arad a câştigat 5.000 de euro într-o lună din...
Un profesor din Arad a...

Coalitia pentru Educatie isi concentreaza eforturile de advocacy pe sustinerea celor mai potrivite masuri de politici publice in urmatoarele directii strategice: 1) participare si echitatea educatiei; 2) calitatea resurselor umane; 3) descentralizare; 4) curriculum si evaluare si 5) finantare si buna guvernanta.

Consideram ca scolile performante depind de resurse umane performante care reusesc sa adauge valoare invatarii si contribuie la formarea caracterului fiecarui elev, in contextul socio-economic in care functioneaza. De aceea am sustinut, in mod repetat, ca resursele umane pot determina, intr-o masura mult mai mare decat cheltuielile materiale, creșterea rezultatelor elevilor din Romania: aici sunt pozitiile publice privind salarizarea profesorilor, concursul de directori de scoala, formarea profesorilor – care incearca sa descrie cum este nevoie sa fie formati, initial si continuu, oamenii care sustin invatarea copiilor si tinerilor din scolile romanesti.

Citeste si:
Cum se vor desfășura cursurile în universitățile din țară în acest...
Cum se vor desfășura...

Fondata in iunie 2015, Federatia Coalitia pentru Educatie reuneste organizatii nonguvernamentale active in domeniu si isi propune sa coaguleze energii si resurse pentru a sustine dezvoltarea scolii in care fiecare vrea si poate sa isi implineasca potentialul.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.