Referindu-se la relatia cu UDMR, Calin Popescu Tariceanu nu exclude colaborarea cu formatiunea maghiara, spunand ca ALDE are o pozitie mai nuantata decat cea exprimata de PSD.

Tariceanu promite ca un eventual guvern PSD-ALDE va aplica masurile care vizeaza majorari salariale adoptate recent in Parlament, iar in privinta criticilor PNL si ale presedintelui Iohannis fata de acestea spune ca ”e si un sambure de invidie ca ideea nu le-a apartinut”.

Liderul ALDE sustine reducerea TVA in continuare si adoptarea unor masuri de stimulare a cresterii natalitatii, precum si infiintarea unui minister care sa se ocupe cu readucerea in tara a romanilor care muncesc in alte state.

Presedintele Senatului este de parere ca referendumul pentru revizuirea Constitutiei in privinta definirii familiei nu trebuie organizat simultan cu alegerile parlamentare.

Despre candidatii ”penali”, Tariceanu sustine ca aceasta ”poveste” nu mai prinde la public.

In interviul acordat News.ro, Tariceanu mai vorbeste si despre sansele ca proiectul privind numirea procurorilor sefi de catre CSM sa fie adoptat, despre relatia cu PNL dupa alegeri si formarea viitorului Guvern.

Reporter: Ce tinta isi propune ALDE la alegerile parlamentare din 11 decembrie?

Calin Popescu Tariceanu: Testul cel mai relevant al popularitatii ALDE la nivel national a fost trecut cu succes la alegerile locale, cand am fost votati de 7% din cei care s-au prezentat la urne. Tendinta constanta din sondajele efectuate dupa alegerile locale este ascendenta si cred ca vom obtine la parlamentare un rezultat cu doua cifre. Aceasta e tinta noastra.

Rep.: Adversarii acuza faptul ca ALDE are cei mai multi candidati aflati in diferite stadii in procese penale sau cu condamnari definitive in justitie. Dumneavoastra personal sunteti citat la audieri la DNA. Credeti ca acest aspect va conta pentru alegatori?

C.P.T.: Adversarii ALDE sunt urmatorii: PNL, in care l-am inclus pe presedintele Iohannis, cel care conduce campania electorala a PNL, o divizie de propagandisti, camuflata sub titulatura de ziaristi si postacii platiti sa injure cat pot ei de bine pe Internet. Tot la capitolul adversari am contabilizat si procurorii din DNA care si-au abandonat statutul de magistrati aflati in slujba legii, transformandu-se in unelte politice. Aceasta realitate s-a vazut in campania electorala de la alegerile locale, cand DNA a lansat cu surle si trambite mediatice dosare vizand nume sonore de candidati, iar dupa alegeri s-a asternut o liniste totala. Sau au fost ”dezgropate”, exact in campania electorala, dosare vechi de 6,7 sau 8 ani vechime. Acum, DNA joaca acelasi scenariu transferat pe candidatii la alegerile parlamentare. Schema de lucru a DNA e foarte simpla. Candidatului indezirabil X i se fabrica dosar penal pentru suspiciuni rezonabile, ceea ce il transforma in ”penal”. Dupa alegeri dosarul ”penalului” e ”uitat”, dar alegerile au trecut si scopul a fost atins: eliminarea unui candidat indezirabil. Aceasta schema, prin care DNA altereaza procesul democratic al alegerilor, a fost sesizata de un numar semnificativ de cetateni, care i-au ales primari pe asa-zisii ”penali”. Din ce in ce mai multa lume a inteles ca, sub paravanul legitim al luptei cu coruptia, la DNA s-a instalat un alt fel de coruptie.

Este de notorietate ca presedintele Iohannis a cerut public demisia unor adversari politici atunci cand au planat suspiciuni asupra integritatii acestora. Spre exemplu, cazul Victor Ponta, cand a fost acuzat de plagiat. In cazul acuzatiei de plagiat a doamnei Kovesi, presedintele Iohannis nu i-a cerut demisia, pentru ca mai are nevoie de ea in incercarea de a elimina o serie de adversari. Pe langa dorinta de a elimina adversarii politici indezirabili, propaganda pe tema asa-zisilor ”penali” este o diversiune menita sa distraga atentia de la faptul ca PNL nu are lideri de calibru. Daca presedintele PNL are o popularitate cam la jumatate din scorul partidului, se poate deduce ca in spate lucrurile stau si mai prost. Pe scurt, povestea cu ”penalii” nu prea mai prinde la public.

Rep.: Care va fi relatia viitoare a ALDE cu PSD, dupa alegerile parlamentare? Luati in calcul semnarea unui protocol, o alianta la guvernare, inregistrata oficial?

C.P.T.: Am colaborat bine cu PSD in cadrul Cabinetului Ponta si in plan parlamentar, iar rezultatele bune ale acestei colaborari au ramas in memoria colectiva. Aceasta colaborare verificata in timp a nascut si o incredere reciproca la nivel de partide, dar si la nivel personal de lideri. Asadar, intre noi e suficienta o strangere de mana.

ALDE se prezinta la alegeri cu Programul sau de guvernare bazat pe doctrina liberala. In functie de ponderea pe care o va avea partidul nostru in viitorul Parlament, vom negocia cu PSD un program comun de guvernare pentru a alcatui o majoritate parlamentara solida care sa sustina investirea unui Guvern PSD-ALDE.

Rep.: Ce formula de guvern vedeti dupa alegeri? Daca presedintele Iohannis va propune guvern de uniune nationala, ALDE va participa la o astfel de formula? Ce veti face daca presedintele Iohannis il va propune premier tot pe Dacian Ciolos? Luati in calcul suspendarea presedintelui ca masura extrema?

Citeste si:

C.P.T.: Nu este rolul presedintelui Romaniei sa propuna sau, mai grav, sa impuna formula de guvernare, guvern de uniune nationala, cum ati spus dumneavoastra. Nu suntem nici pe departe in situatia in care s-ar impune un guvern de uniune nationala. Ar fi un gest impotriva democratiei si a Constitutiei. Partidele sunt cele care constituie o majoritate parlamentara dupa alegeri. O data aceasta majoritate constituita, urmeaza faza consultarilor la Cotroceni pentru desemnarea candidatului pentru functia de premier. Presedintele nu poate desemna discretionar un premier, asa cum a dat de inteles, cand s-a referit la domnul Ciolos. El trebuie sa tina seama de votul exprimat la urne si de majoritatea parlamentara constituita de partide. In ciuda diferentelor de abordare care ne separa, cred ca presedintele Iohannis este un politician responsabil care nu-si va asuma riscul declansarii unei crize politice majore ca sa-si impuna premierul preferat. Pana si Basescu, care incalca de trei ori pe zi Constitutia, a fost obligat de votul popular sa-l desemneze pe Victor Ponta candidat de premier. De aceea consider ca nu vom ajunge atat de departe incat sa fim nevoiti sa apelam la initierea procedurii constitutionale de demitere a presedintelui Romaniei.

Rep.: PSD nu a anuntat o varianta de premier, iar dvs. la Timisoara ati invocat numele lui Sorin Campeanu si Daniel Constantin si ati spus ca sunteti “in putere” pentru a fi din nou prim-ministru. Veti cere PSD sa va nominalizeze? In ce conditii ati accepta daca vi se va propune?

C.P.T.: ALDE va veni la negocierile post-electorale cu partidele, care vor avea loc inaintea consultarilor de la Cotroceni, cu o propunere de premier pe care opinia publica o va afla in timp util. As vrea sa se inteleaga bine ca primul punct pe ordinea de zi a acestor negocieri este armonizarea programelor de guvernare ale partidelor care compun majoritatea, dupa care vorbim despre cele mai potrivite personalitati care sa puna in opera toate proiectele.

Rep
.: In media s-a vehiculat varianta de premier Vasile Dincu. Cum vedeti aceasta ipoteza?

C.P.T
.: Sunt sigur ca viitorul Cabinet va fi compus din oameni politici, iar domnul Dincu este un tehnocrat. Asta nu inseamna ca n-am putea colabora cu domnia sa la diverse proiecte.

Rep
.: Liderul PSD Liviu Dragnea a anuntat ca exclude o colaborare viitoare cu UDMR. Ce pozitie are ALDE?

C.P.T.: Pozitia ALDE este ceva mai nuantata. In primul rand, ar trebui ca UDMR sa treaca pragul electoral, fiindca din Romania au plecat si multi cetateni de origine maghiara. Cred ca ar fi contraproductiv pentru ansamblul societatii romanesti ca minoritatea maghiara sa nu mai fie reprezentata in Parlament, mai ales ca reprezentantii UDMR s-au distins prin calitatea activitatii lor parlamentare. In al doilea rand, dupa alegeri, este esential programul de guvernare asupra caruia vor cadea de acord partidele care vor alcatui majoritatea. Pe scurt, cred ca este prea devreme sa dau un raspuns transant la aceasta intrebare.

Rep
.: O colaborare cu PMP, la nivel parlamentar si la nivel guvernamental, este posibila in opinia dumneavoastra, pentru conturarea unei majoritati parlamentare?

C.P.T
.: Nu. De altfel, nu cred ca PMP va trece de pragul intrarii in Parlament.

Rep
.: Liderul PNL Alina Gorghiu anunta recent ca este posibila o colaborare PNL-ALDE dupa alegeri, dar fara dumneavoastra presedinte al partidului. Ce parere aveti?

C.P.T
.: Dupa rezultatul previzibil al alegerilor, ”marele si noul PNL” va organiza un congres la care anticipez ca doamnei Gorghiu i se va acorda mai mult timp liber pentru familie. In functie de rezolutiile viitorului congres al ”marelui si noului” PNL si in functie de identitatea politica a acestui partid, in prezent incerta, vom decide cum se va pozitiona ALDE.

Rep
.: Daca nu veti fi nominalizat premier, va doriti pastrarea functiei de presedinte al Senatului, dupa alegerile parlamentare?

C.P.T
.: V-am mai spus. Negocierile dintre partidele care vor alcatui viitoarea majoritate parlamentara au drept prioritate armonizarea unui program comun de guvernare si abia dupa aceasta discutam despre nume. Functiile politice de conducere, cum ar fi cele de presedinti ai Camerelor, au fost mereu incluse intr-un cos mai larg de negocieri. De aceea e mult prea devreme sa discutam despre asa ceva. E ca si cum as vinde pielea ursului din padure.

Daca imi doresc ceva, daca am asteptari mari de la aceste alegeri, ele se refera la proiectele ALDE de readucere a Romaniei la standardele de democratie si libertati individuale ale statului de drept si la o dezvoltare a economiei care sa se simta in buzunarele romanilor, si nu doar in statisticile cu care nu poti plati facturile zilnice. Ambitiile mele personale privind ocuparea unor inalte demnitati sunt pe planul al doilea.

Rep.: Ce portofolii de ministri vizati intr-un viitor guvern PSD-ALDE? Ministerul Justitiei este unul dintre ele?

C.P.T
.: Ideal pentru ALDE ar fi sa castigam alegerile cu peste 50% si atunci vizam toate ministerele, dar cum un asemenea procent este foarte greu de atins, va propun sa asteptam rezultatul votului popular.

Rep.: Va intereseaza mai mult ministerele economice? Aveti in vedere sa conduceti Ministerul de Finante, Ministerul Economiei si Ministerul Agriculturii, avand in vedere ca ii aveti candidati pe Daniel Chitoiu, Varujan Vosganian si Daniel Constantin, care au mai detinut aceste portofolii?

C.P.T.: Da, sigur ca ne intereseaza ministerele economice, ca sa avem parghii suplimentare pentru implementarea unor politici liberale, asa cum sunt ele prevazute in Programul ALDE. Repet, discutam despre ministere si nume de ministri dupa formarea unei majoritati parlamentare care sa includa ALDE si dupa armonizarea unui program de guvernare.

Rep
.: Numiti trei masuri economice liberale pe care le veti lua daca ajungeti la guvernare.

C.P.T.
: ALDE a contribuit decisiv in timpul guvernarii Ponta la adoptarea unor decizii guvernamentale fiscale de factura liberala. De exemplu, scaderea TVA. Vom promova in continuare reducerea fiscalitatii. In Programul ALDE, am dat o mare importanta asa-numitelor start-up-uri, mai ales pentru lansarea si sustinerea tinerilor antreprenori. Este un model folosit in alte tari pentru initierea de afaceri noi sustinute financiar de capital mixt, privat-stat. O alta masura economica cu caracter liberal este promovarea capitalului romanesc cu mijloacele permise de legislatia europeana.

Rep
.: Cum vi se par criticile aduse initiativelor legislative care au trecut pe final de legislatura si care vizeaza mariri de salarii in sistemul bugetar? Veti sustine aplicarea lor dupa alegeri daca veti fi la guvernare? Numiti alte trei masuri sociale pe care le veti lua la guvernare.

C.P.T.: Criticile exprimate de PNL in Parlament si de catre presedintele Iohannis sunt absolut normale in dezbaterea politica si le luam cu titlu de inventar. Cred ca in aceste critici e si un sambure de invidie ca ideea nu le-a apartinut. Pe de alta parte, lumea a constatat ca ALDE e un partid consecvent, care nu-si schimba atitudinea in functie de conjunctura. Tot ce am votat acum, inainte de alegeri, va fi sustinut si dupa alegeri. Altfel ne-am descalifica, ne-am pierde credibilitatea pe care am castigat-o aparand principii, si nu lozinci propagandistice. Cat despre riscul de a impovara prea mult bugetul de stat pe 2017, PNL nu trebuie sa-si faca griji. Bugetul pentru anul viitor va fi construit de viitorul Cabinet si votat de viitoarea majoritate parlamentara din care PNL nu va face parte. Deci, ALDE isi asuma riscul, pentru ca este un risc bine calculat.

Ca masuri sociale, in afara unei urgente ameliorari a sistemului de sanatate, ALDE propune incurajarea natalitatii, inclusiv prin stimulente economice. Populatia Romaniei este intr-o continua scadere din cauza scaderii natalitatii, dar si din cauza ca milioane de romani au plecat sa munceasca in alte tari. Am propus infiintarea unui minister care, dupa modele existente in alte tari, sa se ocupe exclusiv de repatrierea romanilor. Va fi o munca dificila, care nu va da rezultate peste noapte, dar noi suntem convinsi ca merita sa facem acest efort, care ar avea un efect extrem de benefic pentru reunirea unor familii despartite prin distante geografice considerabile. Totodata, vom atenua deficitul de forta de munca existent astazi in economia romaneasca.

Rep.: Ce veti face in domeniul Justitiei daca veti fi la guvernare? Daca veti avea majoritatea, veti adopta proiectul privind numirea procurorilor sefi de catre CSM? Ce alte modificari ar trebui facute in functionarea Justitiei?

C.P.T.: In domeniul Justitiei, Parlamentul viitor va avea foarte mult de lucru, iar parlamentarii ALDE vor fi foarte activi la acest capitol. Eu am initiat la Senat inca din mai 2015 dezbateri mixte la care au participat senatori, asociatii profesionale ale magistratilor, procurorilor si avocatilor, CSM, ministerul Justitiei, Avocatul Poporului si cadre universitare din domeniul Dreptului. In cadrul acestui grup mixt, activitatea s-a concentrat pe modificarea profesionala si nu politica a unor legi care guverneaza autoritatea judecatoreasca. Ne-a interesat experienta si expertiza celor care lucreaza zilnic cu legea in mana pentru apararea ei si nu considerente politice sau dosare specifice. Lucrul in acest grup nu s-a incheiat, a fost intrerupt de apropierea alegerilor, dar avem niste rezultate partiale transpuse in doua propuneri legislative. Una din ele, initiata de mine, se refera la eliminarea factorului politic din procesul de numire in functiile de conducere ale Parchetelor si la ICCJ. Aceasta propunere a trecut de Camera Deputatilor si se afla in procedura de legiferare la Senat. Cu siguranta voi sustine aceasta propunere si dupa alegeri, dar adoptarea ei depinde si de acceptul celorlalte grupuri parlamentare. Paradoxal, impotriva acestei propuneri s-a pronuntat CSM, altfel un mare aparator al independentei Justitiei. Sper ca reformele legislatiei in Justitie care vor fi adoptate de viitorul Parlament sa duca la o independenta reala a Justitiei.

Rep.: Ati declarat ca sustineti fara rezerve initiativa cetateneasca privind definirea familiei ca uniune intre barbat si femeie. Considerati ca ar fi oportuna organizarea unui referendum pe aceasta tema simultan cu alegerile parlamentare? Cum ar fi avantajata ALDE?

C.P.T.: Am mai spus. Problema nu se pune in termenii daca ALDE e sau nu e avantajata. Nu trebuie sa amestecam alegerile parlamentare cu un referendum, indiferent de problematica. Electoratul ar fi derutat de dezbaterile simultane si s-ar denatura votul. Intr-un orizont mai larg, cred ca amendarea Constitutie este o tema care va trebui luata in serios de viitorul Parlament si mai cred ca nu e potrivit sa organizam cate un referendum pentru modificarea fiecarui articol din Constitutie. Noi am inregistrat la Parlament vointa unui mare numar de concetateni de a redefini in Constitutie familia ca uniunea intre un barbat si o femeie, procedura urmand sa fie finalizata, cel mai probabil, in viitoarea legislatura de catre Comisia constitutionala insarcinata sa propuna Parlamentului si alte amendamente la actuala Constitutie.