De fapt, tragicul eveniment a imprimat un nou avant si a deschis o noua epoca in arhitectura marilor cladiri. Celebrul arhitect elvetian Bernard Tschumi remarca faptul ca, in momentul lansarii de studii pentru inlocuirea turnurilor WTC, s-a apelat la cei mai mari arhitecti ai lumii.

Acum, Manhattanul este in plin renastere, chiar daca municipalitatea nu a optat, inca, pentru vreunul dintre proiectele propuse pentru Ground Zero, care ramane un dezolant loc viran.

In alte zone ale Manhattanului au inceput, insa, sa se ridice alti zgarie-nori reprezentativi, emblematici, proiectati de arhitecti de renume mondial. In apropiere de Hudson River, dupa proiectul italianului Renzo Piano, se ridica noul sediu al ziarului New York Times, o cladire zvelta, din sticla, care va presupune un consum minim de energie. Arhitectii japonezi Kazuyo Sejima si Ryne Nishizawa au conceput cladirea New Museum of Contemporary Art, in care lumea patrunde la toate etajele prin structuri fara ferestre. Francezul Jean Nouvel este autorul proiectului unui colos inalt de 350 de metri, cu un turn in forma de deget, care va fi o extindere a Muzeului de arta moderna. In sfarsit, elvetianul Bernard Tschumi a conceput un bloc de locuinte de 16 etaje, cu pereti bleu, ce domina cladirile mai putin inalte din imprejurimi.

Traumatismul de la 11 septembrie se estompeaza si prin aceasta solidaritate a arhitectilor de pretutindeni, angajati in emulatia de reinnoire a vechiului Manhattan.