Acesta vizeaza constructia unei conducte care sa transporte gaz din zona Marii Caspice si Orientul Mijlociu catre tarile Uniunii Europeana, ocolind Rusia - principalul furnizor de gaze pentru Europa.

Bruxellesul vrea astfel sa reduca dependenta de gazul rusesc.

Austria si Romania, tari care ar urma sa fie tranzitate de conducta Nabucco, au solicitat Comisiei Europene un punct de vedere cu privire la evolutia proiectului.

Cum evolueaza proiectul?

Raspunsul a venit din partea comisarului european pentru energie Andris Pibalgs.

"Observ ca are loc o dezbatere pozitiva in jurul proiectului Nabucco. Au avut loc evolutii substantiale in ultima perioada".

Totusi, raman semne de intrebare importante legate de viitoarea conducta care ar trebui sa transporte anual intre 8 si 15 miliarde de metri cubi de gaze din tarile de la Marea Caspica si cele din Orientul Mijlociu catre Europa, via Turcia, Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria.

De unde se alimenteaza cu gaz?

Una dintre cele mai importante intrebari ramane: de unde se va alimenta cu gaz?

Recent comisarul european pentru energie admitea ca in afara de Azerbaidjan, nici una dintre tarile fostului bloc sovietic nu au dat decat semne ca ar fi interesate sa livreze gaze pe aceasta cale.

Citeste si:

In plus, ele si-au reinnoit acordurile cu Rusia.

Nici Iranul nu poate fi considerat o sursa sigura din cauza problemei nucleare, a admis azi Andris Pibalgs.

"Cred ca ar fi in interesul tuturor sa se rezolve problema imbogatirii uraniului. E o prioritate si speculatiile privind gazul iranian sunt secundare.”

„Pentru ca stim ca Iranul are suficiente resurse de gaz dar cata vreme nu se va rezolva nu ne putem astepta sa vedem gaz iranian in conductele care duc spre Europa", a avertizat comisarul european.

Amanari

O alta problema: cele cinci companii implicate in proiect: OMV, MOL, Transgaz Romania, Bulgargas si Botas nu au gasit al saselea partener strategic, care sa finanteze proiectul estimat la 4,6 miliarde de euro.

In cursa sunt germanii de la RWE ( Rheinisch-Westfälisches Elektrizitätswerk) si Gaz de France fata de care Turcia are mari retineri.

Zilele trecute conducerea OMV aprecia ca o decizie finala privind proiectul Nabucco va fi amanata pentru inceputul anului viitor.

Demarat in 2002, proiectul a suferit mai multe amanari.

Ultima data, comisarul Pibalgs aprecia ca lucrarile propriu zise ar putea incepe in 2009 si conducta ar putea deveni functionala abia in 2015.